Avatar billede yvstre Nybegynder
20. september 2006 - 22:45 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

hvordan laver man en Hjemmeside

hvordan laver man en Hjemmeside, jeg kunne godt tænke mig at oprette en hjemmeside med diverse om min familie, og jag her fundet masser af webhotels, men hvad gør jeg hvis jeg ikke aner hvor jeg skal starte, er der noget hjælp at hente derude, kender nogen mon et sted hvor der er layout osv....
Avatar billede christiansenbo Nybegynder
20. september 2006 - 22:50 #1
Ved mange webhotels kan man bruge en skabelon. På den måde kommer man igang.
Du kan se noget lignede her ved www.123hjemmeside.dk Det er på næsten samme måde det fungerer ved webhotellerne.
Man kan selvfølgelig også lære at kode i forskellige sprog, men det er altså ikke noget man bare sådan lige lære. Det tager tid.. meget tid.
Men du kan se lidt om hvordan man kommer igang her. www.html.dk

Held og lykke
Avatar billede jowii Nybegynder
21. september 2006 - 09:17 #2
Jeg har webhotel på www.one.com der kan du også vælge skabeloner. Det er bare ikke altid at disse skebeloner er helt uden fejl :-) MEN en udemærket start.

Hvis jeg var dig ville jeg vælge et webhotel, gå som christiansenbo siger, ind på html.dk og læs deres tutorials. Start med html-sproget, og lær de forskellige tags (næsten) udenad. Efter det ville jeg gå over til CSS som er til, for at ændre layout på siden.

Du kan også bruge et program til at lave det.. Et grafisk program, lignende word - bare mere kompliceret. Det er også en god start. Men når du er inde i hjemmesideopsætning, vil jeg helt sikkert foreslå at du koder helt fra bunden, og koder direkte i hånden. Det er efter min mening meget mere spændende og udfordrende, og det er efter min mening, det mest lærerige. Når du kommer så langt kan du også hente skabeloner af html/css som du så selv kan rette i.. Og tilpasse det hele som du ønsker...

Det at lave hjemmeside, er et virkeligt omfattende emne, og det er ikke bare noget man lærer på en dag, hvis man skal lave det uden fejl, det skal virke til alle aldersgrupper, i alle opløsniner, i alle browsere osv. Det er noget der tager tid. Men går man ud fra et grafisk program eller en skabelon du ligeså langsomt selv retter til, så kan ALLE starte på at lave hjemmesider..

Et lille tip, jeg gjorde forkert da jeg startede: Lad vær med at sætte for høje forventnigner, og lad være med at prøve at opnå det helt store. Sæt dig ind i kodningen først, læs nogle gode bøger, lav de illustrerede eksempler fra bøger og tutorials. Tag et skridt ad gangen, og når du har en fået godt kendskab til emnet, kan du starte på skabelonen/kodning i hånden.. Jeg brugte mange måneder i starten som var tidsfordriv, fordi jeg troede jeg kunne lave en hjemmeside på en enkelt dag eller to. Der gik flere måneder før jeg satte mig ind i selve kodnignen, fordi jeg troede jeg bare kunne følge de illustrerede bøger, men sådan er det helt sikkert ikke.

Det bedste tip: LÆS TUTORIALS PÅ HTML, OG SPØRG HERINDE ELLER PÅ USENET.DK ELLER LIGNENDE HVIS DU HAR SPØRGSMÅL ELLER PROBLEMER. "ET SKRIDT AD GANGEN" :-)
Avatar billede jowii Nybegynder
21. september 2006 - 09:26 #3
Hvis du siger præcis hvad du søger af hjælp, har vi sandsynligvis også nogle (gode) links du kunne bruge :-)
Avatar billede roenving Novice
21. september 2006 - 11:05 #4
PS. Hvis du intet kan, og vil holde dig til en dansk tutorial, kan du evt. bruge html.dk ...

-- du skal bare vide, at alle de tuts, jeg har læst på det site indeholder mylliarder af fejl, udeladelser, misforståelser m.m.m. -- og det i en sådan grad, at det sine steder er svært at finde hullerne mellem disse problemer ...

-- men da det også er det eneste nogenlunde omfattende site på dansk med det emne for begyndere, kan læsning med opmærksomhed på, at der er mange fejl, alligevel være en rimelig start for en begynder !-)
Avatar billede jowii Nybegynder
21. september 2006 - 11:36 #5
der er forresten også:

www.hjemmesideskolen.dk
www.html-faq.dk
www.webdesign101.dk

De er også gode - men de indeholder også et par ting, som du (måske) ikke er i stand til at lave nu.
Avatar billede olebole Juniormester
21. september 2006 - 13:16 #6
<ole>

Som det også fremgår af roenvings indlæg findes der ikke én god tutorial på dansk om webkodning (og forbløffende få på engelsk) - men de kan til nød være en begyndelse.

Hvis du blot ønsker at anvende nettet som et værktøj - og ikke specielt interesserer dig for webkodning - er det nok langt mere overskueligt at anvende en grafisk editor (en såkaldt WYSIWYG-editor ... What You See Is What You Get), som jowii nævner. Den resulterende kode bliver somregel bedre end det, du kan læse dig til via danske tutorials  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede yvstre Nybegynder
13. oktober 2006 - 14:18 #7
tak for hjælpen :-)