Avatar billede dragnor Juniormester
20. september 2006 - 22:03 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Calendar og week

hej, jeg sidder og arbejder i visual studio 2005, og har en kalender. Jeg har sat kalenderen til at vise uger, men hvordan får jeg uge nummeret der står ud for den dag jeg trykker på?

MVH
Dragnor
Avatar billede dragnor Juniormester
21. september 2006 - 10:32 #1
Fandt selv ud af det, visual studio kan ikke så jeg fandt noget kode som kunne gøre arbejdet.

private void Kalender_ValueChanged(object sender, EventArgs e)
        {
            // Calculates the ISO 8601 Week Number
            // In this scenario the first day of the week is monday,
            // and the week rule states that:
            // [...] the first calendar week of a year is the one
            // that includes the first Thursday of that year and
            // [...] the last calendar week of a calendar year is
            // the week immediately preceding the first
            // calendar week of the next year.
            // The first week of the year may thus start in the
            // preceding year

            const int JAN = 1;
            const int DEC = 12;
            const int LASTDAYOFDEC = 31;
            const int FIRSTDAYOFJAN = 1;
            const int THURSDAY = 4;
            bool ThursdayFlag = false;

            // Get the day number since the beginning of the year
            int DayOfYear = Kalender.Value.DayOfYear;

            // Get the numeric weekday of the first day of the
            // year (using sunday as FirstDay)
            int StartWeekDayOfYear =
                (int)(new DateTime(Kalender.Value.Year, JAN, FIRSTDAYOFJAN)).DayOfWeek;
            int EndWeekDayOfYear =
                (int)(new DateTime(Kalender.Value.Year, DEC, LASTDAYOFDEC)).DayOfWeek;

            // Compensate for the fact that we are using monday
            // as the first day of the week
            if (StartWeekDayOfYear == 0)
                StartWeekDayOfYear = 7;
            if (EndWeekDayOfYear == 0)
                EndWeekDayOfYear = 7;

            // Calculate the number of days in the first and last week
            int DaysInFirstWeek = 8 - (StartWeekDayOfYear);
            int DaysInLastWeek = 8 - (EndWeekDayOfYear);

            // If the year either starts or ends on a thursday it will have a 53rd week
            if (StartWeekDayOfYear == THURSDAY || EndWeekDayOfYear == THURSDAY)
                ThursdayFlag = true;

            // We begin by calculating the number of FULL weeks between the start of the year and
            // our date. The number is rounded up, so the smallest possible value is 0.
            int FullWeeks = (int)Math.Ceiling((DayOfYear - (DaysInFirstWeek)) / 7.0);

            WeekNumber = FullWeeks;

            // If the first week of the year has at least four days, then the actual week number for our date
            // can be incremented by one.
            if (DaysInFirstWeek >= THURSDAY)
                WeekNumber = WeekNumber + 1;

            // If week number is larger than week 52 (and the year doesn't either start or end on a thursday)
            // then the correct week number is 1.
            if (WeekNumber > 52 && !ThursdayFlag)
                WeekNumber = 1;

        }
Avatar billede dragnor Juniormester
21. september 2006 - 10:33 #2
Så jeg ligger selv et svarog tager mine point igen
Avatar billede prec Nybegynder
21. september 2006 - 15:14 #3
Her er lige en metode der er 100 gange nemmere:

System.Globalization.CultureInfo.CurrentCulture.Calendar.GetWeekOfYear(DateTime.Now, Globalization.CalendarWeekRule.FirstDay, DayOfWeek.Monday);
Avatar billede prec Nybegynder
21. september 2006 - 15:20 #4
En lille rettelse, følgende er den korrekte måde at udregne det danske uge format:

System.Globalization.CultureInfo.CurrentCulture.Calendar.GetWeekOfYear(DateTime.Now, System.Globalization.CalendarWeekRule.FirstFourDayWeek, DayOfWeek.Monday)
Avatar billede dragnor Juniormester
21. september 2006 - 22:00 #5
tager den funktion datoen fra en calendar fra toolboxen og når man så trykker på en hvilken som helst dato i kalenderen, retunere den så den uge som den dag man har valgt indgår i?