Avatar billede dafox Nybegynder
20. september 2006 - 11:38 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

udtræk fra flere tabeller ?

hvordan ? :O

har siddet og bakset lidt med en
select * from tblnyhed, tblkurser where tblnyhed.fldtekst, tblkurser.fldtekst like

men den siger der mangler et komma, jeg er heller ikke sikker på at jeg skriver det helt rigtigt...
det er en access database jeg arbejder med og ASP.NET 2.0

men som sagt er der nogen der har koden til det ?
Avatar billede michael_stim Ekspert
20. september 2006 - 11:43 #1
select * from tblnyhed, tblkurser where tblnyhed.fldtekst like '' and tblkurser.fldtekst like ''
Avatar billede ffsoft Praktikant
20. september 2006 - 11:49 #2
Når du trækker data fra flere tabeller skal du i where delen skrive
hvilke felter i tabellerne der relaterer til hinanden.

Hvis du har disse tabeller:

tblNyhed
  NyhedID (PK)
  NyhedTekst
  KursID (FK)

tblKurser
  KursID (PK)
  KursTekst

Vil SQL udtrykket kunne skrives sådan

Select * From tblNyhed, tblKurser Where tblNyhed.KurID = tblKurs.KursID
And ..... øvrige betingelser ...

Du skal altså have styr på hvilke relationer der er imellem
tabellerne. Du kan komme nemt om ved at lave SQL udtryk ved at
benytte den indbyggede QBE (Query By Example) i Access.
Avatar billede dafox Nybegynder
20. september 2006 - 12:15 #3
har den her nu
Return data.getdata("select * from tblnyhed, tblkurser where tblnyhed.fldoverskrift like '%" & soegord & "%'" & "or tblkurser.fldoverskrift like '%" & soegord & "%'", _strdb)

den skriver "fldoverskrift doesnt belong to a table table"  hva det så end mener, den virker udemærket hvis jeg kun tager en af dem, men så snart jeg vil ha begge tabeller går det i kage.
Avatar billede ffsoft Praktikant
20. september 2006 - 13:44 #4
Det er fordi du, som jeg tidligere har skrevet, mangler relationen mellem
tabellerne.
Lav først en forespørgsel i Access, så kan du se det virker og tag så og
kopier SQL udtrykket over i aspx siden.
Avatar billede dafox Nybegynder
21. september 2006 - 09:52 #5
ja okay, men det er da mega uoverskueligt når jeg også skal ha lagt en where sætning ind, kan man gøre det i access også ?
Avatar billede ffsoft Praktikant
21. september 2006 - 11:56 #6
Det er herrenemt at gøre det i Access fordi det hele er visuelt
og når du så har det til at spille, kan du kopiere SQL udtrykket
over på din aspx side.
Gå ind i forespørgsler og vælg ny, træk de tabeller ind som du skal
bruge og træk de felter ned i gitteret som du vil se.
Avatar billede dafox Nybegynder
26. oktober 2006 - 17:41 #7
omg