Avatar billede netroam Nybegynder
20. september 2006 - 10:12 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

disable felter i dropdown bokse med ens værdi

Jeg henviser til følgende emne: http://www.eksperten.dk/spm/616850

Nu ved jeg godt, at dette emne har været debatteret for længe siden, men jeg fandt det lige frem, da jeg selv søgte efter noget lignende script til et projekt, jeg har gang i. Jeg er dog rendt ind i et problem!

HVIS jeg har valgt de rette data i de forskellige select bokse og sendt informationer til min MySQL database, men jeg finder ud af, at jeg lige ville ændre f.eks. "select4" boksen fra 1 til 3, mens "select2" boksen skal ændres modsat - altså fra 3 til 1. Det virker ikke helt efter hensigten, idet mit script får ALLE mulige værdier frem i alle select boksene. Egentlig burde der jo kun være det valgte tal samt "0"-værdien tilgængelig, hvor ved man ved valg af "0"-værdien frigiver det oprindelig første valgte tal. Dette kan så vælges i de andre select bokse og på den måde kan en udskiftning af data forekomme meget smertefrit.

Er der en mulighed for at det kan gøres ved at ændre lidt i din kode, roenving?

På forhånd tak!
Avatar billede roenving Novice
21. september 2006 - 10:58 #1
?-)

-- det forstår jeg ikke ...

- hvis man vælger --Vælg--værdien, vil præcis den option, som ellers var der, komme frem i de andre select-bokse, så man kan udskifte ved at vælge 3 gange (hvilket jo også er den metode man bruger i programmering i sprog, der ikke har en swap-funktion !-)
Avatar billede netroam Nybegynder
21. september 2006 - 12:07 #2
Det er også det, der er meningen, ja ... og det virker også fint nok! MEN hvis man f.eks. har en MySQL løsning bag på, hvor man HAR indtastet de informationer i databasen, og man derefter ønsker at gå ind og ændre i dem - så er jeg jo nødsaget til at lave en select statement, hvor jeg får alle data listet i de forskellige select bokse, så de ikke er nulstillet, når jeg vil rette dem. Men det er der, jeg får problemet, da min PHP så laver hele listen i drop-down boksen og vælger den værdi, der er valgt. Der ville det jo være rart, hvis den KUN valgte --Vælg--værdien samt den valgte værdi fra den føromtalte select statement, og når man SÅ klikker på --Vælg--værdien, så skal den førvalgte værdi frigives.

Jeg ved ikke om det gav en lidt bedre forklaring på det?
Avatar billede roenving Novice
21. september 2006 - 12:13 #3
-- så lav det server-side ...

-- altså hvis der er værdier i de valgte felter, udskriver du simpelthen kun de relevante felter !-)
Avatar billede roenving Novice
21. september 2006 - 12:13 #4
Øeh, options ...
Avatar billede netroam Nybegynder
21. september 2006 - 12:41 #5
Men hvordan skal det så gøres? Det skal jo gerne være sådan, at alle værdier er mulige at vælge, hvis man vel at mærke vælger den allerede valgte værdi fra til fordel for noget andet ... det kan den jo ikke gøre lige nu!
Avatar billede netroam Nybegynder
21. september 2006 - 12:48 #6
Det skal lige nævnes, at jeg laver select boksen ud fra et kald til en database med alle værdierne i og i samme øjemed spørger den, om der er indtastet noget - er der det, så bliver den værdi selected ... Spørgsmålet er bare, om man i Javascript kan få den select boks til KUN at vise den selectede værdi samt 0-værdien indtil man altså vælger 0-værdien hvorefter den førvalgte værdi bliver tilgængelig i alle de andre select bokse!

Jeg ved godt, det lyder lidt krævende, men det vil være skønt, hvis man kunne få det til at virke :)
Avatar billede netroam Nybegynder
09. marts 2007 - 09:55 #7
Lukker spørgsmålet igen - fandt ikke ud af hvad problemet var, men kan være jeg ser på det på et andet tidspunkt, når tiden er til det. Hvis der er nogen, der tilfældigvis skulle have en løsning på problemet, så giv mig lige et hint om det.