Avatar billede sara23 Nybegynder
20. september 2006 - 00:10 Der er 24 kommentarer

Hjælp mig please

Jeg skal lave et CMS system, og nu er det sådan at jeg skal trække noget tekst og billeder fra databasen, men hvordan gør jeg det?? Og en anden ting, ude i venstreside skal der kommer i tilfældig billeder hver gang men går til en anden side.. Hvordan ligger jeg billeder og tekst i mysql databse, hvad skal der stå i de tabeller og hvordan får jeg det vist, glemte lige at sige at jeg bruger php.. DET HASTERRR VIRKELIGT!!!!!!!!

På Forhånd TAK!!
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
20. september 2006 - 00:17 #1
Det var søreme en ordentlig omgang... og hvis det haster! Du sætter dig desværre ikke så hurtigt ind i PHP og MySql, selvom det ikke er så svært. Søger du en komplet løsning?

Hvis du vil lære det grundlæggende, så køb PHP For Dummies og MySQL for Dummies. Fås i næsten enhver boghandel.

Til dit spm. om billeder: man kan ikke putte billeder i en database, kun navnet på dem. Billederne skal stadig ligge fysisk på serveren.
Avatar billede coderdk Praktikant
20. september 2006 - 00:19 #2
akyhne, Du kan godt putte billeder i en database, du skal bare benytte et BLOB-felt.
Avatar billede coderdk Praktikant
20. september 2006 - 00:23 #3
Det lyder ikke som du er så meget inde i PHP, så mon ikke du bare skal kigge på et eksisterende CMS? Her er en fin liste: http://www.opensourcecms.com/
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
20. september 2006 - 01:01 #4
coderdk: Jeg ved godt at det i realitet kan lade sig gøre, men anvendes sjældent. På mange webhoteller er der også en begrænsning på databasestørrelsen på eksempelvis 20 eller 50 Mb. Den bliver hurtig fyldt!

Hvad siger hastigheden? filer på serveren eller fra en MySql database? Hvad hvis man både loader data, samt eksempelvis en stor flok billeder på en gang?
Avatar billede coderdk Praktikant
20. september 2006 - 01:39 #5
Yep, men det kan lade sig gøre ;) Jeg gør det på et af mine sites, men det gør jeg kun fordi billederne er meget små, og fordi jeg ingen pladsbegrænsninger har.
Naturligvis er det hurtigere at lade webserveren tage sig af det... Men ved små billeder er det helt ok :)
Avatar billede sara23 Nybegynder
20. september 2006 - 19:57 #6
Tak, her lukker jeg spørgsmål!! Tak til alle!!
Avatar billede coderdk Praktikant
20. september 2006 - 20:25 #7
Du skal nok lige lave et svar, og acceptere det :)
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
01. oktober 2006 - 00:58 #8
Skal vi lukke?
Avatar billede arne_v Ekspert
01. oktober 2006 - 02:14 #9
jeg har faktisk lavet en lille test på det med ASP.NET og MySQL

den kunne ikke påvise det mytiske "filer er meget hurtigere end database til billeder"
Avatar billede coderdk Praktikant
01. oktober 2006 - 21:20 #10
Nej high-load setups er det da logisk nok at det er hurtigere at lade filsystemet (tilmed en separat webserver som lighttpd, thttpd eller lign.) tage sig af at servere billederne ;) Vi kan i hvert tilfælde mærke det på vores server-load (5 webservere og 2 imageservere). Det er jo også logisk nok, når man tænker over det ;)
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
07. oktober 2006 - 13:13 #11
sara23: Ved du hvordan du lukker selv?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
14. oktober 2006 - 09:52 #12
??
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
22. oktober 2006 - 22:00 #13
Skal du have hjælp til lukning?
Avatar billede sara23 Nybegynder
31. oktober 2006 - 00:08 #14
ja jeg skal have hjælp :(
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
31. oktober 2006 - 00:14 #15
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
31. oktober 2006 - 00:19 #16
Så kort og godt. Vil du uddele point, skal du anmode om svar fra dem der skal modtage. Beholder du selv pointene, skal du selv oprette et svar og derefter godkende det.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
31. oktober 2006 - 12:38 #17
Finder du ud af det?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
18. november 2006 - 09:18 #18
?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
22. november 2006 - 18:02 #19
Respons...
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
22. december 2006 - 11:45 #20
Skal du have hjælp til lukning?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
12. marts 2007 - 08:46 #21
??
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
29. juni 2007 - 09:11 #22
???
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
18. august 2007 - 10:39 #23
sara23: Hvad med at følge lidt op på denne tråd?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
11. november 2007 - 20:21 #24
????