Avatar billede simsen Mester
18. september 2006 - 10:43 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

vis af datagrid udfra valg i anden datagrid

Hej

Jeg mangler en tutorial, der i VB.NET beskriver, hvad jeg skal gøre for at jeg kan få følgende funktion:

Jeg har et datagrid, der viser data fra en tabel i databasen, når jeg klikker på en række (altså med unik id), skal et andet datagrid på siden, vise data fra en anden tabel i datasen, på baggrund af det valgte id nr.

Nogen der kan fortælle mig hvordan og hvorledes, jeg skal gøre eller henvise mig til en tutorial?

Jeg arbejder med VS2005 - VB.NET

mvh
simsen :-)
Avatar billede simsen Mester
18. september 2006 - 10:50 #1
Hov det er ikke et datagrid - men en datalist - altså jeg skal have et eller andet, hvor jeg bruger en kommando knap eller lignende - hvor jeg kan "vælge" ved at trykke, og så bliver data udfra valgte id vist i en ny dataliste
Avatar billede snepnet Nybegynder
18. september 2006 - 17:31 #2
Du kan få et eksempel her - det er godt nok gridviews, men det illustrerer forhåbentlig en mulighed:

<body>
    <form id="form1" runat="server">
        <asp:GridView ID="GridView1" runat="server" AutoGenerateColumns="False" DataSourceID="CollectionSource" DataKeyNames="Id">
            <Columns>
                <asp:CommandField ShowSelectButton="True" />
                <asp:BoundField DataField="Id" HeaderText="Id" SortExpression="Id" />
                <asp:BoundField DataField="Text" HeaderText="Text" SortExpression="Text" />
            </Columns>
        </asp:GridView>
        <asp:ObjectDataSource ID="CollectionSource" runat="server" SelectMethod="GetItems" TypeName="Res1"></asp:ObjectDataSource>
        <br />
        <asp:GridView ID="GridView2" runat="server" AutoGenerateColumns="False" DataSourceID="SubCollectionSource">
            <Columns>
                <asp:BoundField DataField="Id" HeaderText="Id" SortExpression="Id" />
                <asp:BoundField DataField="Text" HeaderText="Text" SortExpression="Text" />
            </Columns>
        </asp:GridView>
        <asp:ObjectDataSource ID="SubCollectionSource" runat="server" SelectMethod="GetItems" TypeName="Res2">
            <SelectParameters>
                <asp:ControlParameter ControlID="GridView1" Name="id" PropertyName="SelectedValue" Type="Int32" />
            </SelectParameters>
        </asp:ObjectDataSource>
    </form>
</body>

Et par klasser til at "drive" ovenstående - kunne se sådan her ud:

public class Res1
{
    public static IList GetItems()
    {
        List<Item> items = new List<Item>();
        items.Add(new Item(1, "A"));
        items.Add(new Item(2, "B"));
        items.Add(new Item(3, "C"));
        return items;
    }

public class Item
{
    private int m_Id;
    private string m_Text;

    public int Id
    {
        get { return m_Id; }
        set { m_Id = value; }
    }

    public string Text
    {
        get { return m_Text; }
        set { m_Text = value; }
    }

    public Item(int id, string text)
    {
        m_Id = id;
        m_Text = text;
    }

public class Res2
{
    static List<SubItem> m_SubItems;

    static Res2()
    {
        m_SubItems = new List<SubItem>();
        m_SubItems.Add(new SubItem(1, "SA"));
        m_SubItems.Add(new SubItem(2, "SB"));
        m_SubItems.Add(new SubItem(3, "SC"));
        m_SubItems.Add(new SubItem(1, "SAA"));
        m_SubItems.Add(new SubItem(2, "SBB"));
        m_SubItems.Add(new SubItem(3, "SCC"));
        m_SubItems.Add(new SubItem(1, "SAAA"));
        m_SubItems.Add(new SubItem(2, "SBBB"));
        m_SubItems.Add(new SubItem(3, "SCCC"));
    }

    public static List<SubItem> GetItems(int id)
    {
        List<SubItem> foundItems = m_SubItems.FindAll(delegate(SubItem item)
                                        {
                                            if (item.Id == id)
                                                return true;
                                            return false;
                                        });
        return foundItems;
    }

public class SubItem
{
    private int m_Id;
    private string m_Text;

    public int Id
    {
        get { return m_Id; }
        set { m_Id = value; }
    }

    public string Text
    {
        get { return m_Text; }
        set { m_Text = value; }
    }

    public SubItem(int id, string text)
    {
        m_Id = id;
        m_Text = text;
    }

Mvh
Avatar billede simsen Mester
21. september 2006 - 11:17 #3
Tak snepnet

Problemet er uddateret. Selvom din kode er i C# og det var VB.NET jeg ønskede det ;-) så smid alligevel et svar, da jeg helt sikkert får brug for din kode på et tidspunkt :-)

mvh
simsen :-)
Avatar billede snepnet Nybegynder
21. september 2006 - 11:52 #4
Ok - du får et svar få.
Der findes online oversættere på nettet - men jeg har ikke lige styr på hvor du finder en der kan oversætte 2.0 kode.
Mvh
Avatar billede snepnet Nybegynder
21. september 2006 - 11:52 #5
Nå - den med svaret kiksede så lidt i første omgang :o)
Mvh