Avatar billede dafox Nybegynder
16. september 2006 - 21:39 Der er 5 kommentarer

select kun 25 tegn fra database?

jeg ved der er en måde at hente kun et bestemt antal tegn ud fra en database, men jeg kan ikke huske sætningen...

select top 3 LEFT(fldtekst, 25) from tblnyhed

eller noget ligende...

nogen der vil hjælpe ?
Avatar billede arne_v Ekspert
16. september 2006 - 23:02 #1
det afhænger af hvilken database

TOP 3 virker i Access og SQLServer

LEFT virker i Access og MySQL

hvis jeg husker rigtigt
Avatar billede dafox Nybegynder
17. september 2006 - 12:59 #2
jeg bruger access,  top 3 henter bare de første 3 ud fra toppen af databasen, men jeg vil kun hente et hvis antal tegn ud fra et felt i databasen... jeg ved det er muligt, men kan bare ikke finde det nogen steder :S
Avatar billede Spotgun Seniormester
20. september 2006 - 19:38 #3
Hvorfor ikke bare hente hele strengen ud fra databasen, og så lade siden håndtere at der kun skal vises 25 tegn? Du kan bruge <din string variabel>.Substring(0, 25) til formålet.
Avatar billede arne_v Ekspert
21. september 2006 - 00:51 #4
dafox>

din LEFT funktion bør virke fint
Avatar billede arne_v Ekspert
21. september 2006 - 00:52 #5
spotgun>

med Access kan jeg ikke se nogen fordel ved at gøre det i DB

med en database server, et meget langt tekst felt og database server på en anden
box end applikationen (således at data skal over netværket) kan der være
gode grunde til det