Avatar billede bvk Juniormester
18. november 1999 - 21:42 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Aktuelle ugedag & uge nr.?

Hvordan får jeg felter til at vise aktuelle ugeNr?
Eller ugedage man, tir, ons. o.s.v.?
Avatar billede ranger Nybegynder
18. november 1999 - 22:25 #1
Det letteste er at formatere din celle med et serienummer i (en dato) til det brugerdefinerede format "ddd" (viser (ma, ti, osv.).. "dddd" giver "mandag, tirsdag, osv.)

Eller brug funktionen =Ugedag(dato) der retunrerer et nummer mellem 1 og 7 der fortæller hvilken ugedag det er. Afhængig hvad du evt. skriver som andet argument til funktionen, betyder 1 søndag eller mandag (eller evt. tirsdag). Default er 1=søndag, ... 7=lørdag.

Mhs, til ugenummeret, er det ikke indbygget i Excel, men du kan relativt let selv lave en brugerdefineret funktion der giver det du vil have. Jeg har gjort det og du kan få koden hvis du vil (har det liggende på en anden maskine).

/El Ranger
Avatar billede bvk Juniormester
21. november 1999 - 20:23 #2
Hej ranger
Hvis Du kan vise mig hvordan jeg får et felt til at vise uge nummer vil jeg blive meget glad og give Dig dine point.
Avatar billede ranger Nybegynder
21. november 1999 - 20:31 #3
Okidoki..

Ved du hvordan du laver en brugerdefineret funktion i VBA (i Excel)? (vil afkorte svaret lidt)

Avatar billede ranger Nybegynder
21. november 1999 - 20:39 #4
Her er løsningen!

Tryk Alt-F11 i Excel for at komme ind i VBA. Vælg menuen "Indsæt" (Insert hvis det er 2000), og "Modul" ("Module" i 2000). Indsæt nedenstående kode, og voila, så kan du i den projektmappe bare benytte funktion som var den indbygget.

Altså skrive i en celle: =UgeNr(a1)  hvor a1 så indeholder en dato du ønsker ugenummeret udfra.

Eller:
=UgeNr(nu())

Function UgeNr(Dato)
    UgeNr = Format(Dato, "ww", vbMonday, vbFirstFourDays)
End Function

/El Ranger.
Avatar billede ranger Nybegynder
22. november 1999 - 00:07 #5
Ups,

Det er selvfølgelig kun:

Function UgeNr(Dato)
    UgeNr = Format(Dato, "ww", vbMonday, vbFirstFourDays)
End Function

Der skal ind i VBA modulet. Funktioner der starter med '=' er eksempler du kan komme ind i celler i et Excel regneark.

/El Ranger
Avatar billede bvk Juniormester
22. november 1999 - 08:42 #6
Tak skal Du have, jeg er ikke helt med da jeg ikke har prøvet det der med moduler før. Du skal jo ikke gå og vente på at jeg får tid til at prøve det, så her er dein point. Jeg vender tilbage hvis ikke det virker....
Avatar billede ranger Nybegynder
22. november 1999 - 12:15 #7
Du er velkommen til at vende tilbage. Du kan også emaile mig (den står i min profil).

/Jørgen
Avatar billede ilder Nybegynder
16. december 1999 - 15:14 #8
Med hensyn til ugenr samt andre datofunktioner følger de med tilføjelsesprogrammet Analysis Toolpack
(under Fumktioner, Tilføjelsesprogrammer). Når det er indstalleret ligger funktionerne sammen med de øvrige datofunktioner.