Avatar billede nicoladen Nybegynder
14. september 2006 - 09:18 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

PC vil ikke starte

Ok, jeg sad så og spillede WoW, da min computer pludselig valgte at crashe. Den crashede fuldstændig som når man trækker strømkablet ud.
Bagefter kunne man slet ikke tænde den.
Der er lys i strømforsyningen (PSU'en)og i motherboard.
Hvis jeg slukker PSU'en og venter til lyset i motherboard går ud. Tænder PSU'en igen og forsøger at tænde PC'en, tænder den i ca. 1 millisekund.

Jeg slukkede PSU'en natten over og forsøgte at tænde den igen dagen efter. Den kunne bootes op helt almindeligt og logge ind i windows. 5 minutter efter crashede den igen og opfører sig som tidligere.

Nogle ideer? :)

Jeg har selv en ide om defekt strømforsyning, men det undrer mig at jeg kunne starte den op dagen efter, som om der var noget der var blevet for varmt og skulle ha lov at køle HELT ned.

motherboard Asus p5b800-E Deluxe
intel p4 3000mhz
Hiper Type-R PSU (HPU-4B580)
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. september 2006 - 09:21 #1
Det kunne godt tyde på at din PSU skal være helt kold for at kunne levere de rigtige spændinger på strømbusserne.

Du skulle vel ikke ligge inde med en ekstra PSU som du kunne teste med ?
Avatar billede jacla Nybegynder
14. september 2006 - 09:27 #2
Hvis du du trækker meget strøm ud at din PSU sidder der en automatsikring som slår fra og efter et stykke tid, kan du tænde pc'en igen, men sikringen slår igen, hvis du ikke sænker dit strømforbrug, enten ved at koble noget hardware fra eller sætte en større PSU i eks. 500 Watt eller mere.

Så tror jeg dit problem er løst

vh

Jan
Avatar billede jacla Nybegynder
14. september 2006 - 09:28 #3
Undskyld dragonknight, du var hurtigst C",)
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. september 2006 - 09:31 #4
jo, men det kan jo være at den nuværende PSU er "træt", og dermed kan spændingerne "skride" ved stor belastning.
Avatar billede nicoladen Nybegynder
14. september 2006 - 10:08 #5
Jeg hælder mest til Dragonknights diagnose.
http://www.hipergroup.com/English/products/hpu-4b580.html = min strømforsyning. Den leverer 580W og har kørt uden problemer i 6måneder, både dag og nat.
Jeg har 2 hdd's, 1 cd-rom brænder, 1 dvd brænder og et 6800 gfx kort. Så det burde ikke belaste specielt meget.
Jeg har den gamle strømforsyning derhjemme og prøver at smide den på efter arbejde. Så er der mere info der ;)
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. september 2006 - 10:17 #6
Er der mærkbare ændringer med den gamle PSU, er tiden nok kommet til at investere i en ny PSU.
Avatar billede jacla Nybegynder
14. september 2006 - 10:33 #7
enig :)
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2006 - 11:04 #8
Er du sikker på at køleren på processoren er OK?
Avatar billede nicoladen Nybegynder
14. september 2006 - 12:46 #9
Køleren på processoren kører og processoren er ikke varm efter crash. (den føles næsten ikke varm når man rører ved den med fingrene)
Avatar billede nicoladen Nybegynder
15. september 2006 - 08:49 #10
Den har nu kørt i et døgn med min gamle PSU uden problemer. Så PSU'en var defekt.
Smid et svar Dragonknight, så du kan få nogle point. :)
Undskyld Jacla, men problemet var ikke mangel på strøm, det ville nok have løst mit problem med en ny PSU, men ikke pga. strømmangel. ;)
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. september 2006 - 09:07 #11
Det vil jeg også sige, så du må ud og anskaffe en ny PSU.