Avatar billede tahoo Nybegynder
13. september 2006 - 19:44 Der er 2 kommentarer

rettigheder på filer

Hej Eksperten

Jeg har en freebsd server, som kører apache + php + ftp

jeg har en ftp bruger, som hedder testbruger - når jeg så ligger filer op via ftp fx. fil-1.jpg , så er det bruger testbruger som ejer den...

Så har jeg et php upload script, som ligger filer op i samme mappe. Når jeg fx. upload fil-2.jpg er det brugeren www (apache standard bruger), som ejer den. Hvordan kan jeg gøre sådan at det brugeren testbruger, som ejer den.

Det er fordi de giver nogle problemer når man skal arbejde videre med filerne. Jeg kan selvfølgelig går ind på serveren og lave det om manuel, men det er jo ikke så smart..

Kan nogle hjælpe...
Avatar billede fixxxer Nybegynder
14. september 2006 - 16:45 #1
Der er ikke så mange muligheder for at undgå, at filer skrevet via php, bliver ejet af apache.

Du kan bruge et CGI script til at forestå uploadningen, fx http://www.google.dk/search?hl=da&q=cgi+mega+upload&btnG=S%C3%B8g&meta=
Derved omgår du også PHP's restriktioner på filstørrelser.

I din Apache-server skal du herved aktivere suEXEC, der gør det muligt at definere under hvilken systembruger, cgi-scriptet skal afvikles - og i sidste ende hvem der ejer hvad cgi-scriptet behandler, i dit tilfælde en uploadet fil.

Du kan også vælge at afvikle PHP som CGI på apache-serveren og sammen med suEXEC, opnå samme resultat, men det er ikke anbefalet at køre PHP som CGI, da det introducere en del sikkerhedsproblemer.
Avatar billede htm Nybegynder
23. september 2006 - 14:52 #2
Som standard vil de filer du opretter med php blive ejet af samme ejer som kører apachewebserveren.
Så du kan enten ændre den bruger som kører apache til den samme bruger som kører ftp, eller du kan ændre rettighederne via php når du har uploadet filen. se: http://dk2.php.net/manual/en/function.chown.php