Avatar billede montesa Nybegynder
13. september 2006 - 00:09 Der er 5 kommentarer

WLAN - signal

Jeg har store problemer med et trådløst signal mellem to bygninger, som er anskaffet og opsat af IT-konsulent.

Bygning 1 er et gammel stråtægt hus med helstens mur og bygning 2 er en ældre staldbygning med ståltagplader.  Afstanden mellem de to bygninger max. 15 m.

Bygning 1:Linksys Accesspoint med en 25dBi marine antenne på loftet (jeg kender ikke ikke mærke og model)
Bygning 2: Linksys expander

Er der nogen som kan anbefale en antenne til at tilslutte det eksisterende access point (eller et nyt?)som kan virkelig booste det trådløse signal til at nå fra en bygning til en anden?

Eller skal jeg hellere finde skovlen frem og grave???

Mvh. Trine

Avatar billede lasserasch Juniormester
13. september 2006 - 00:19 #1
Hejsa.

Et par kommentarer :

1. WLAN er IKKE = Trådløst netværk. WLAN er specielle trådløse netværk som f.eks. TDC's Hotspots. Altså hvor man diageres til en betalingsside f.eks. Men lad nu det ligge...

Jeg har selv prøvet at booste trådløse netværk.

Hvordan er signalet, hvis du ikke skal igennem mure osv? altså, hvis det er i fri luftlinie?

Omkring Linksys og deres expandere, så havde jeg også en del problemer i starten. Jeg var faktisk nødt til at kontakte Linksys direkte, for at finde løsningen. Jeg fik af forretningen at vide at jeg kunne bruge deres expander, til at booste mit signal med. Jeg fik dog ikke at vide, at der findes 2 modeller, og de ligner hinanden på en prik. Eneste forskel er om der står Type A (Version 1) eller Type B (Version 2) bagpå expanderen og senderen. Det skal nemlig passe sammen, ellers virker det helt vildt dårligt!

Så det kunne du måske tjekke.

Jeg har nu fået 2 som passer sammen, og det virker også nogenlunde, men expanderen booster ikke specielt meget, så jeg er begyndt at bruge Zyxel G-3000 i stedet for. De er godt nok dyrere og det er 2 access points du skal bruge og ikke et access point og en expander, men til gengæld virker det helt kanon. Jeg sender gennem en tyk murvæg og med en afstand på omkring 175 M. Og har signal styrke på ca. 75% efter de 175 M.

Så måske du skulle prøve det. Om ikke andet, så kan man vel bare købe 2 G-3000 i en forretningen som har dem hjemme og se om det så virker bedre. Hvis det ikke virker, kan du jo bare gå ned og aflevere dem igen! Det kunne du måske prøve...

Mvh.
Lasse
Avatar billede kenp Novice
14. september 2006 - 23:11 #2
lasserasch -> det er forkert at sige at WLAN er noget som tdc hotspots.. WLAN er betegnelsen for Wireless Local Area Network.

Jeg kender ikke lige de 2 produkter, Men hvis de sidder under et ståltag så forstår jeg altså godt at du får problemer.
Avatar billede zerocrash Nybegynder
14. september 2006 - 23:36 #3
Kenp - jeg var liiiiiiiiiige ved det - før du kom til!! Altså... :P Men ja - WLAN ER = trådløs netværk

Lasse - du tænker på Wifi-hotspots!
Avatar billede montesa Nybegynder
14. september 2006 - 23:51 #4
Så er jeg TRODS ALT ikke så uvidende som jeg gik og troede :-)

Her er status på sagen...

Har i dag flyttet antennen under stråtaget på stuehuset,så den hænger ned i et lille vindue. Det har tilsyneladende gjort tricket, så jeg nu har et fint signal over i den anden bygning. Og det endda uden expanderen er tilsluttet.

Min teori går ud på at stråtaget er fastgjort på gerichet med metaltråd, og at det danner et net som vanskeliggøre at signalet kan komme igennem. Så får vi at se hvordan signalet klarer sig under stålpladetaget når det regner - for så plejer signalet at dykke.

Forsættelse følger...

Mvh. Trine
Avatar billede kenp Novice
15. september 2006 - 08:22 #5
montesa -> det er ikke teori.. men så funger det jo næsten som en faradaysbur.. så er det den rigtige løsning du har lavet ved at flytte den til et vindu hvor der er "frit" udsyn.