Avatar billede fanoe Nybegynder
11. september 2006 - 12:18 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Manglende danske bogstaver via samba efter rsync

Hej

Jeg håber der er nogle der kan hjælpe mig.

Jeg har 2 servere, som jeg bruger til at synkronisere op imod vha Rsync - Jeg har dog her for ganske nyligt fundet ud af at det jeg synkroniserer op imod den ene af serverne ikke viser/indeholder danske bogstaver, filen æøå.txt bliver på gentoo'en til ___.txt

Jeg kan ikke umiddelbart sammenligne de 2 bokse, da den ene kører med 2.4 kernel og den anden med 2.6 og de iøvrigt ikke nødvendigvis kører med de samme versioner af programmerne.

Jeg har derfor kigget mig lidt omkring, men kan simpelthen ikke komme helt til bunds i problemet.

Som situationen er nu:

Synkroniserer jeg æøå.txt vil ls på serveren vise ___.txt (det samme gør samba.)
Jeg har forsøgt og checke opsætningen af samba (vedr. codepage mv.) - men dette gør ingen forskel.

hvis jeg i det bibliotek filen ligger i kører kommandoen ls --show-control-chars viser den filnavnet æøå.txt
Bruger jeg Midnight commander vil den ligeledes vise æøå.txt

opretter jeg en ny mappe f.eks. direkte i linux, vil jeg sagtens kunne taste øæå men den viser dem ikke efterfølgende ved en ls.
opretter jeg en mappe via samba fra windows, viser den æøå (i windows, men ikke på linux-boksen)

Jeg har som skrevet været omkring opsætningen af samba, men eftersom den ikke viser det på linux boksen tror jeg ikke fejlen ligger der.
jeg har også haft kig på om det kunne være Rsync (den rapporterer dog æøå tilbage i cygwin vinduet, hvori synkroniseringen kører, så det er nok heller ikke det)

jeg har været omkring rc.conf (i denne version ligger disse oplysninger dog i /etc/conf.d/keymaps samt /etc/conf.d/consolefont men heller ikke dette har hjulpet.. (consolefont står til "default8x16" og keymap=dk - jeg har prøvet og slå unicode="yes" og sætte dumpkeys_charset="iso-8859-15" men det har heller ikke løst problemet.

Det skal lige siges jeg har enkelte gange som svar fra linux fået "\345" istedet for å - håber det evt. hjælper nogle!!

Slutteligt har jeg lige forsøgt og ændre fra UTF-8 (selvom der stod posix hvis jeg kørte en locale) til ISO885915 - dette indebærer jeg kan se filerne med de rigtige bogstaver også i linux (med ls) - men meget mystisk kan jeg stadig kun se ___ via samba. (Via ftp ser jeg også æøå!!)

Håber der er nogle der kan hjælpe mig, det er et stort problem for mig..

PS.. træls jeg ikke kan få lov og skrive æøå i titlen - æøå var faktisk med til at beskrive min problemstilling.
Avatar billede fanoe Nybegynder
12. september 2006 - 08:57 #1
Jeg har trods manglende svar, selvfølgelig arbejdet lidt videre med problemstillingen, har bla kigget på smb.conf og sat codepage samt iso på, har rekompileret kernel (der var noget med language support på filesystem niveau).

Nu er jeg nået så langt i forløbet at status er som følger:
filen æøå.txt ligger på windows maskinen og synkroniseres via Rsync til linuxserver
ls på linuxserver giver filnavn æøå.txt
midnight commander visning af filnavnet æøå.txt
ftp (via internet explorer) visning af filnavn æøå.txt
MEN windows Explorer via SAMBA visning af filnavn ___.txt

Opretter jeg et dokument på sharet fra windows og kalder den øæå.txt
kan jeg den modsatte vej rundt godt se dokumentet men det hedder noget forkert nemlig "æøå.txt"

Hvor skal jeg dog lede ?? :(
Avatar billede fanoe Nybegynder
12. september 2006 - 11:27 #2
lige en lille tilføjelse mere -
ovenstående er altsammen foretaget via putty - direkte på maskinen viser filerne heller ikke æøå :(
Avatar billede keld_simonsen Nybegynder
13. september 2006 - 00:49 #3
Du skal sikre dig at der bruges iso-8859-15 alle steder. problemer med æøå.txt
er at filnavnet er genereret i utf-8 men lases i iso-8859-15. tjek dette alle steder, windows, linux, putty, locale osv.
Avatar billede fanoe Nybegynder
14. september 2006 - 20:34 #4
Har du nogen ide om hvor jeg skal lede efter de forskellige indstillinger (har simpelthen kørt mig selv sur i at sidde og kigge i konfigurationsfiler..

please!!
Avatar billede keld_simonsen Nybegynder
14. september 2006 - 23:30 #5
Jeg har nogen idéer, men der kan være mange filer. Prøv at fortælle mig et specifikt problem, så kan jeg nok foreslå nogle filer. Jeg er desværre ikke nogen ørn til Samba, men burde have idéer om det meste af resten.
Avatar billede fanoe Nybegynder
27. januar 2010 - 12:35 #6
spm - lukkes - hvis Keld Simonsen sidder derude og stadig vil hjælpe, så giv gerne lyd fra dig