Avatar billede Slettet bruger
10. september 2006 - 22:48 Der er 18 kommentarer

hoppe ud af C#

Hej..

Hvordan hopper jeg ud af en sql kode i C# asp.net:? Oh henter data fra url?

Jeg har har min kode sådan her ud:
"select * from bruger where id=" & request.querystring["id"];
Hvordan får jeg det til at virke.?
Avatar billede snepnet Nybegynder
10. september 2006 - 22:57 #1
Hopper ud af en sql-kode? - hvad mener du med det?
Du kan godt få dine querystring parametre på den måde.
Generelt bør du benytte parameteriserede forespørgsler når du strikker sql sammen.
Mvh
Avatar billede Slettet bruger
11. september 2006 - 16:08 #2
Her er min kode. Det er i en page_load i C#.

        string CommandText = "select * from Bruger where id=" . Request.QueryString["Id"];

Hvordan laver jeg den rigtig?
Avatar billede snepnet Nybegynder
11. september 2006 - 20:14 #3
Som udgangspunkt bør du benytte parametre, men du ovenstående burde kunne virke med:
string CommandText = "select * from Bruger where id=" + Request.QueryString["Id"];
Eller
string CommandText = String.Format("select * from bruger where id={0}", Request.QueryString["Id"]);
Kræver self. at du kalder siden med et id, og desuden at id ikke er en tekst i databasen.
Mvh
Avatar billede snepnet Nybegynder
11. september 2006 - 20:15 #4
Jeg er stadig ikke med på hvad du mener med at hoppe ud af en sql-kode.
Mvh
Avatar billede Slettet bruger
11. september 2006 - 20:45 #5
Altså du har en bruger..

Så skal du vise hvad bruger har i sin profil. Profil navn o.s.v. Så hoppe ud af sql koden så man kan se at siden blive visbruger.aspx?id=2 så viser den brugeren med id'et 2
Avatar billede snepnet Nybegynder
11. september 2006 - 21:36 #6
Hvis det er den aktuelle bruger - er der ingen grund til at du sender den med i din querystring. Profile.SomeProperty reflekterer den aktuelle brugers SomeProperty.
Mvh
Avatar billede Slettet bruger
11. september 2006 - 21:41 #7
Forstår ikke?
Avatar billede snepnet Nybegynder
11. september 2006 - 21:47 #8
Hvis du har oprettet en property på profilen der f.eks. her Name, kan du programmatisk få fat i den med Profile.Name, hvilket vil returnerer dig den aktuelle brugeres værdi.
Du må sige til hvis det stadig er uklart (hvad det er der uklart).
Mvh
Avatar billede Slettet bruger
11. september 2006 - 21:53 #9
Det hele er uklart..
Avatar billede snepnet Nybegynder
11. september 2006 - 22:13 #10
Du skrev at du har nogle properties på din profil (navn osv.). Det var det jeg skrev tilbage på.
ASP.NET 2.0 har indbygget færdige løsning for brugerhåndtering og profiler, og det er det jeg skriver om... Er det ikke det du benytter?
Mvh
Avatar billede Slettet bruger
12. september 2006 - 11:31 #11
Det tror jeg ikke..
Avatar billede snepnet Nybegynder
12. september 2006 - 12:57 #12
Det burde du gøre .... De har gjort hele arbejdet hvad den slags angår, så der er ikke rigtig nogen grund til at gøre det selv.
Mvh
Avatar billede Slettet bruger
12. september 2006 - 14:14 #13
Ok?
Avatar billede snepnet Nybegynder
12. september 2006 - 15:03 #14
Her skulle der være lidt at kigge på - søg efter hhv. Membership og Profiles på siden:
http://www.asp.net/learn/videos/default.aspx?tabid=63#howdoi
Mvh
Avatar billede agertoft Nybegynder
13. september 2006 - 12:10 #15
snepnet et lille tillægsspørgsmål... tager .NET frameworket ikke højde for "usikker kode" som fx sql injections?
Avatar billede snepnet Nybegynder
13. september 2006 - 12:39 #16
En smule... Hvis du poster "skumle karakterer" får du som udgangspunkt en fejl, men med hensyn til det eksempel du har i din kode, så kan du sikre det ved at benytte parametre istedet for blot at konstruere sql-kommandoen udfra en "tilfældig" variabel.
Mvh
Avatar billede Slettet bruger
13. september 2006 - 15:26 #17
Syntes det er nemmere sådan jeg har det nu..
Avatar billede snepnet Nybegynder
13. september 2006 - 17:15 #18
Ok - jeg synes det er nemt slet ikke at skulle lave noget, men hvis du har noget i forvejen der virker er det jo også fint.
Vær opmærksom på, at Membership systemet i asp.net 2.0 er rimelig godt hvad sikkerhed angår - og forventeligt lidt sikrere end det du kan lave selv inden for rimelig tid.
Desuden har du diverse gængse features som oplysninger tidspunkt for sidste login, om brugeren er online etc.
Mvh