Avatar billede mohammed50 Nybegynder
10. september 2006 - 19:41 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

SATA harddisk

Hej
Jeg har en sata harddisk som jeg har installeret en masse ting på, spil og programmer fylder nu ca. 180 GB efter alt er installeret, og jeg vil nu gerne lave en clone over på en anden harddisk eller et image. Det er anden gang jeg er ved at installere alt dette, da jeg efter første gang prøvede at lave en clone, og så gik den i stå der hvor den genstarter for at gå igang med at lave selve clonet ( brugte norton ghost 2003). Nu vil jeg gerne høre om der generelt er problemer når man laver et image fra en sata til en sata ?? eller skal det gøres på en anden måde end som man kunne gøre med ata harddiske, der havde jeg nemlig ingen problemer, der skulle man bare sætte den ind, og så kørte det fint.
Hjælpe det haster.
Avatar billede Slettet bruger
10. september 2006 - 19:51 #1
Jeg kender ikke Norton Ghost, men denne metode virker - download og brænd INSERT http://www.inside-security.de/insert_en.html - boot op på INSERT - skriv - dd if=/dev/sda of=/dev/sdb conv=notrunc,noerror  -> klik enter så får du en nøjagtig kopi af din disk
Avatar billede mohammed50 Nybegynder
10. september 2006 - 20:07 #2
Jamen jegh ar installeret windows på min harddisk. Det er jo til linux
Avatar billede Slettet bruger
10. september 2006 - 20:36 #3
Ja men du skal ikke installere LINUX den kører fra CD-en (live-cd)
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
10. september 2006 - 22:23 #4
Nu er det nogle år siden jeg brugte Ghost. Da var det i dos, d.v.s boot fra diskette o.s.v. Jeg går dog ud fra det stadig foregår i en form for dos mode. Måske mangler der en driver til din SATA controller, som XP kan se, men ikke under genstart.

Alternativet er Norton Partitionmagic. Et "dyrt" program, men som du helt sikker får brug for igen og igen. Opret, slet, konvertér, flyt, flet, kopier partitioner.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
10. september 2006 - 22:24 #5
"Dyrt" er 70 dollars. Ca. 500,-
Avatar billede mohammed50 Nybegynder
10. september 2006 - 23:23 #6
Men det underlige er nu, at efter jeg er blevet færdig med min installation af windows, så kunne jeg godt sætte en ide harddisk, og ligge image'et fra sata'en over på en ide. Og derfra har jeg så smidt det tilbage på en anden sata harddisk, så jeg har haft 3 harddiske i på engang, altsa en sata med windows styresystem på, en ide som jeg har lagt image'et over på, og så den tredje sata harddisk hvor image'et er blevet smidt hen på. Det virker som om at jeg ikke direkte kan køre ghost programmet med 2 sata diske, men bliver det kørt hen over en ide harddisk så virker det ??
Men akyhne, hvis der manglede en driver som xp kunne se men ikke under gentstart, hvordan skal jeg så sørge for at den ligger der når jeg sætte ghosten igang, den genstarter jo bare og går igang derfra. Og kan Norton partitionmagic lave image og clone af harddiske ???
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
10. september 2006 - 23:28 #7
Hmmm...
Men det underlige er nu, at efter jeg er blevet færdig med min installation af windows, så; kunne jeg godt sætte en ide harddisk, og ligge image'et fra sata'en over på; en ide. Og derfra har jeg så; smidt det tilbage på; en anden sata harddisk, så; jeg har haft 3 harddiske i på; engang, altsa en sata med windows styresystem på;, en ide som jeg har lagt image'et over på;, og så; den tredje sata harddisk hvor image'et er blevet smidt hen på;. Det virker som om at jeg ikke direkte kan køre ghost programmet med 2 sata diske, men bliver det kørt hen over en ide harddisk så; virker det ??
Men akyhne, hvis der manglede en driver som xp kunne se men ikke under gentstart, hvordan skal jeg så; sørge for at den ligger der nå;r jeg sætte ghosten igang, den genstarter jo bare og gå;r igang derfra. Og kan Norton partitionmagic lave image og clone af harddiske ???
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
10. september 2006 - 23:34 #8
PQMagic kan ikke lave et image, kun kloning. Til gengæld kan den skjule den partition du ikke vil have vist. Partitionen kan dog altid ses fra PQMagic.

Jeg kender ikke Ghost 2003. Det er nok 8 år siden jeg brugte den. Men der må blive dannet en scriptfil hvis du starter en ghostning fra XP. Har du checket manualen/Symantec's hjemmeside?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
21. september 2006 - 22:59 #9
Finder du ud af noget?
Avatar billede mohammed50 Nybegynder
22. september 2006 - 22:48 #10
Ja, har fundet ud af at det godt kunne lade sig goere med at jeg lavede en image af harddisken over paa en ide harrdisk, som jeg satte i pc'en, derefter satte jeg saa den sata harddisk i som jeg skulle have imaget over paa, saa jeg havde en sata med windows som startede pc'en op, en ide hvor image'et laa paa, og saa den sata som image'et skulle over paa. Og paa den maade kunne jeg gode smide et image over paa en ren harddisk. Udover det har jeg fundet ud af at man godt kunne lave et clone fra en sata til en anden uden en tredje ide harddisk i, ved at klikke paa en funktion i norton ghost 2003, som fortaeller den at det ikke er ide, men sata harddiske. Og saa maa den vel smide nogle drivere ind paa forhaand saa den kan komme igang med ghosten uden at gaa i staa.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
22. september 2006 - 23:47 #11
Det er nogen år siden jeg sidste gang brugte Ghost. Hvis man opretter disketter til at køre Ghost på, skal de oprettes på den rigtige computer med SATA-controlleren, for at Ghost får driveren med. Eller også skal man selv ind på disketterne og tilføje driverne.
Windows har driverne, derfor kan Ghost 2003 godt se partitionerne.

Men som jeg forstår det har du nu løst dit problem. Det var fint.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
30. september 2006 - 22:20 #12
Skal vi lukke?
Avatar billede mohammed50 Nybegynder
30. september 2006 - 23:28 #13
ja det kan vi roligt goere, hvem skal have pointene :))?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
30. september 2006 - 23:55 #14
Det er op til dig.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
08. oktober 2006 - 01:04 #15
Skal vi lukke?
Avatar billede mohammed50 Nybegynder
08. oktober 2006 - 12:39 #16
saa kom med et svar akyhne
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
08. oktober 2006 - 13:32 #17
Ok.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
14. oktober 2006 - 10:42 #18
Skal vi lukke?