Avatar billede darkstyler Nybegynder
08. september 2006 - 17:34 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

hjælp til matematikopgave om differentialregning

Hej allesammen. Jeg er lige startet i 2.g (mat B) og forstår VIRKELIG ikke hvordan jeg skal lave denne opgave:

"Bestem differentialkvotienten af funktionen
f(x)=x^2 - 3*x + 5
ved at benytte tretrinsreglen."

Jeg kender og forstår tre-trins-reglen, men hvis i vil forklare (meget gerne lidt pædagogisk) hvordan jeg bruger den til denne funktion med både x^2, 3*x og +5 vil jeg blive lykkelig. Jeg skal nemlig vare på dette på mandag :)

//darkstylerdk
Avatar billede Slettet bruger
08. september 2006 - 17:40 #1
f'(x) = 2x - 3
Avatar billede darkstyler Nybegynder
08. september 2006 - 17:55 #2
takker philip.
Men kan du (eller andre) ikke forklare det lidt mere dybtgående?
Avatar billede Slettet bruger
08. september 2006 - 18:05 #3
Hvordan du udregner den afledte funktion eller hvad?
Avatar billede darkstyler Nybegynder
08. september 2006 - 18:09 #4
hvordan du kan sige at f'(x) = 2x - 3 er hvad man skal tage udgangspunkt i efter at have set min funktion (f(x)=x^2 - 3*x + 5)

og også gerne hvordan jeg bruger tretrinsreglen på denne funktion (jeg er ret grøn I differentialregning)
Avatar billede Slettet bruger
08. september 2006 - 18:14 #5
Jeg kan desværre ikke forklare dig 3-trins-reglen, da jeg ikke har hørt om den før :)
Dog kan jeg fortælle dig hvordan du differentierer en funktion:

Funktionen:
f(x) = x^2 -3x +5

Når vi så vil finde den afledte funktion, tager vi det led for led:
(x^2)' = 2x (vi ganger med potensen (2) og trækker en fra potensen).
(-3x)' = -3 (vi ganger med potensen (1) og fjerner x (da potensen allerede er 1)).
(+5)' går ud, da konstanter forsvinder når man afleder (ligesom x forsvandt i 2. led).
Dette giver os følgende funktion:
f'(x) = 2x-3
hvilket svarer til mit svar ovenfor.

Håber det var forståeligt.
Avatar billede Slettet bruger
08. september 2006 - 18:14 #6
Avatar billede darkstyler Nybegynder
08. september 2006 - 18:20 #7
det forstår jeg.. Og det virker egetlig klart nok :)

desværre skal jeg kunne gøre de "ved at benytte tretrinsreglen"

:(
nogen der kan hjælpe med tretrinsreglen her?

og mange tak til philip.
Hvis du lægger et svar skal du nok få en del af lagkagen!
Avatar billede Slettet bruger
08. september 2006 - 18:26 #8
:)
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
08. september 2006 - 21:17 #9
1.trin(Funktionstilvæksten deltay beregnes):

deltay = f(x+deltax)-f(x) = {(x+deltax)^2-3(x+deltax)+5}-{x^2-3x+5}

= x^2+deltax^2+2*x*deltax-3*x-3*deltax+5 - x^2+3x-5

= deltax^2+2*x*deltax-3*deltax = deltax*(deltax+2*x-3)

2.trin(Differenskvotienten deltay/deltax beregnes):

deltay/deltax=deltax*(deltax+2x-3)/deltax = deltax+2x-3

3.trin(Bestem grænseværedien for deltax->0, dvs. bestem lim{deltax->0}deltay/deltax):

lim{deltax->0}deltay/deltax=lim{deltax->0}deltax+2x-3 = 0+2x-3=2x-3, dvs.

f'(x)=2x-3
Avatar billede darkstyler Nybegynder
11. september 2006 - 17:03 #10
_luigi_:vil du svare også?
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
11. september 2006 - 17:18 #11
Jeps! :)
Avatar billede darkstyler Nybegynder
11. september 2006 - 19:24 #12
"TAK" blev der sagt!
Avatar billede Slettet bruger
11. september 2006 - 20:08 #13
;)
Avatar billede japzen Praktikant
25. oktober 2016 - 10:18 #14
f(x)=x^2+3x-1 hjælp ;)