Avatar billede ehlerz Nybegynder
08. september 2006 - 13:52 Der er 25 kommentarer

Tomme celler i forbindelse med diagrammer

Hej
Jeg har et regneark med 20 rækker og vil gerne have de enkelte værdier repræsenteret i et cirkeldiagram. Mit problem er at der ikke altid er værdier i alle 20 rækker(de ændres løbende)Er jeg nødt til løbende at markere de enkelte celler med værdier under kildedata i diagrammet eller er der en smartere måde så den selv undlader tomme celler i diagrammet??
08. september 2006 - 14:24 #1
Indsæt en formel  =NA() eller på dansk vist noget med =IKKE.TILGÆNGELIG() Det forstår grafen og tegner ikke noget for det punkt.
Avatar billede ehlerz Nybegynder
08. september 2006 - 14:42 #2
Hvad mener du mere præcist med indsæt en formel, hvor skal jeg indsætte formlen henne??
Avatar billede ehlerz Nybegynder
08. september 2006 - 14:59 #3
Syntes det ødelægger overskueligheden i regnearket når der i tomme celler skal fremgå #I/T. Er der ikke en smartere måde end dette?
08. september 2006 - 15:13 #4
ide - du kan have to sæt af data - den ene sæt er overskueligt, og det andet sæt henter oplysninger fra det første eller indsæter #I/T, og så laver du grafen fra det andet datasæt.
Avatar billede ehlerz Nybegynder
08. september 2006 - 15:17 #5
Tak Flemming, det er også min eneste umiddelbare løsning. Jeg er igang med at implementere den.
Avatar billede ehlerz Nybegynder
08. september 2006 - 15:38 #6
Hmm, virker kun med værdier og ikke tekst. Hvis jeg eksempelvis vil have tekst på X-aksen så fremkommer også de steder hvor der står #I/T . Nogle ideer???
Avatar billede ehlerz Nybegynder
08. september 2006 - 15:55 #7
Problemet er at Excell tror der er lige så mange værdier som der er celler hvorfor x-aksen altid vil være lige så lang som antallet af rækker. Det burde kunne lade sig gøre at ændre dette såfremt man har et dynamisk regneark.
08. september 2006 - 16:33 #8
det kan man også, hvis man f.eks. koder sig til det... ellers ved jeg det ikke.

Jeg stopper her. God fornøjelse
Avatar billede fobian Nybegynder
08. september 2006 - 21:08 #9
En idé kunne være benytte en macro der skjuler de rækker der er tomme, så vil de ikke komme med i diagrammet.
Avatar billede rosco Novice
09. september 2006 - 10:45 #10
Kunne dette evt. bruges
http://www.eksperten.dk/spm/332038
Avatar billede rosco Novice
09. september 2006 - 10:47 #11
Avatar billede excelent Ekspert
09. september 2006 - 12:56 #12
put denne kode i arkets kodemodul
forudsætter du har dine tekster i A1:A20 og værdier i B1:B20 ellers ret til

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)

If Intersect(Target, Range("B1:B20")) Is Nothing Then Exit Sub
Dim x, y, v, c
Application.EnableEvents = False
c = ActiveCell.Address
Application.ScreenUpdating = False
x = Range("A1:B20")
For Each v In Range("B1:B20")
If v = "" Then v.Offset(0, -1) = ""
Next

Range("A1:B20").Select
Selection.SpecialCells(xlCellTypeConstants, 3).Select
y = Selection.Address

ActiveSheet.ChartObjects(1).Activate
ActiveChart.ChartArea.Select
ActiveChart.SetSourceData Source:=Sheets("Ark3").Range(y), PlotBy:=xlColumns

Range("A1:B20") = x
Range(c).Select
Application.EnableEvents = True
Application.ScreenUpdating = True

End Sub
Avatar billede excelent Ekspert
09. september 2006 - 23:39 #13
hvis dine værdier genereres via formler, så virker kommentar 12:56:05 ikke
Avatar billede mrjh Novice
10. september 2006 - 01:22 #14
En hel masse flotte løsninger må jeg sige, men er det overhovedet nødvendigt idet et cirkeldiagram viser et udsnit i % og dermed vil de tomme værdier jo slet ikke indgå.
Avatar billede excelent Ekspert
10. september 2006 - 11:22 #15
men hvad med kategorina mrjh :-)
Avatar billede mrjh Novice
10. september 2006 - 11:27 #16
Ja det har du ret i excelent. Det skal man så i givet fald leve med ellers dur det ikke.
Avatar billede excelent Ekspert
10. september 2006 - 11:27 #17
tror denne klarer sagen:

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
Dim x, v
Dim oArea As Range
Dim rng As Range
Application.ScreenUpdating = False
v = ActiveCell.Address
Range("A1:B20").Select
  'Selection.SpecialCells(xlCellTypeConstants, 1).Offset(0, -1).Select
  Selection.SpecialCells(xlCellTypeFormulas, 1).Offset(0, -1).Select
  For Each oArea In Selection.Areas
    If rng Is Nothing Then
      Set rng = oArea.Resize(, 2)
      Else
      Set rng = Union(rng, oArea.Resize(, 2))
    End If
  Next oArea
  x = rng.Address
ActiveSheet.ChartObjects(1).Activate
ActiveChart.ChartArea.Select
ActiveChart.SetSourceData Source:=Sheets("Ark1").Range(x), PlotBy:=xlColumns
Application.ScreenUpdating = True
Range(v).Select
End Sub
Avatar billede bak Seniormester
10. september 2006 - 11:33 #18
Et alternativ er at sætte autofilter på.
Filtre så på rækker > 0
Grafen vil så automatisk kun afspejle disse rækker og det gælder også for kategorinaerne.
Avatar billede excelent Ekspert
10. september 2006 - 11:43 #19
Elegant løsning bak :-)
Avatar billede excelent Ekspert
10. september 2006 - 11:47 #20
hvorfor beep beep beep tænkte jeg ikke på det :-)
Avatar billede bak Seniormester
10. september 2006 - 11:49 #21
tak :-)
Avatar billede ehlerz Nybegynder
11. september 2006 - 08:55 #22
Hey Igen. tak for de mange svar. Jeg tror dog det bliver for kompliceret for mit lille regneark og jeg må leve med at ændre kildedata i mine diagrammer løbende.
Avatar billede bak Seniormester
11. september 2006 - 16:00 #23
At sætte et autofilter på din data er da ikke kompliceret.
Bare vælg Data/autofilter og filterer så Brugerdefineret >0
Avatar billede ehlerz Nybegynder
13. september 2006 - 12:03 #24
Hey Bak
Autofilter virker glimrende, men hvis der efter en beregning kommer en ny række i datagrundlaget som skal medtages i graferne, så skal man igen manuelt sortere.
Kan dette undgåes??
Avatar billede excelent Ekspert
15. september 2006 - 18:41 #25
hvor kommer dine værdier fra (dem som indgår i grafen)
hvad hedder dit ark (med grafen)