Avatar billede cholden Nybegynder
06. september 2006 - 15:19 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Fejl i update access db

Hej eksperter.

Får følgende fejl:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e14'

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Syntax error in UPDATE statement.

/www/aebleskoven/main/login/site/om_klubben_rediger_sendes.asp, line 16

Koden er
<%Dim ID,opslag
id=Request.QueryString("ID")

Set Connection = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connection.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ="&Server.MapPath("../../../db.mdb")

if Request.form("overskrift") <> "" or Request.form("text") <> "" AND Request.form("priotet") <> "" then

    SQLstringK= "UPDATE om_klubben SET overskrift='"&Request.form("overskrift")&"', text='"&Request.form("text")&"', priotet='"&Request.form("priotet")&"' WHERE id="&id
    Connection.Execute(SQLstringK)
    response.buffer=true
    response.clear
    response.redirect "../../site/om_klubben.asp"
    response.end

    else
    Response.Redirect "om_klubben_rediger.asp?id=" & Request.QueryString("id") & "&error=<br>Du skal både indtaste overskrift, tekst og priotet.<br><br>Prøv igen!"
end if
    %>
Avatar billede cholden Nybegynder
06. september 2006 - 15:20 #1
Her er forresten linie 15 og 16:
15     SQLstringK= "UPDATE om_klubben SET overskrift='"&Request.form("overskrift")&"', text='"&Request.form("text")&"', priotet='"&Request.form("priotet")&"' WHERE id="&id
16    Connection.Execute(SQLstringK)
Avatar billede fennec Nybegynder
06. september 2006 - 15:28 #2
Text er et reserveret ord, så den skal omdøbes eller i []

SQLstringK= "UPDATE om_klubben SET overskrift='"&Request.form("overskrift")&"', [text]='"&Request.form("text")&"', priotet='"&Request.form("priotet")&"' WHERE id="&id
Avatar billede cholden Nybegynder
06. september 2006 - 15:32 #3
nårh ja, det er da da rigtigt!!

Mange tak! Smid et svar
Avatar billede fennec Nybegynder
06. september 2006 - 15:55 #4
Også tager du ikke hånd om ' tegn. Så hvis brugerne indtaster et ' får du en fejl. De kan faktisk slette din database.

Udskift alle ' med 2 via replace funktionen på dine tekstfelter. De smarte laver det som et funktione kald:
SQLstringK= "UPDATE om_klubben SET overskrift='"& replace(Request.form("overskrift"),"'","''")&"', [text]='"&replace(Request.form("text"),"'","''")&"', priotet='"&replace(Request.form("priotet"),"'","''")&"' WHERE id="&id

.o) <-- One Eyed Jack
Avatar billede softspot Forsker
06. september 2006 - 16:22 #5
...og de rigtig smarte bruger Command-objektet i stedet for, så slipper du for at replace noget som helst ;-)
Avatar billede softspot Forsker
06. september 2006 - 16:29 #6
sql = "UPDATE om_klubben SET overskrift=?, [text]=?, priotet=? WHERE id=?"

Set cmd = Server.CreateObject("ADODB.Command")
set cmd.ActiveConnection = Connection
cmd.CommandText = sql

cmd(0) = Request.form("overskrift")
cmd(1) = Request.form("text")
cmd(2) = Request.form("priotet")
cmd(3) = id

call cmd.Execute()