Avatar billede knudx Nybegynder
06. september 2006 - 09:57 Der er 2 kommentarer

Problem med klasse afledt af en template

Jeg er begynder, men har googlet diverse tutorials m.m. om emnet. Jeg synes det virker ulogisk at følgende (hjernedøde eksempel-) kode ikke kan kompilere:

#import <iostream>
#import <vector>
using namespace std;

template< class T >
class a : public vector< T > {
public:
    void speak() {
        push_back( 4 );
        cout << at( 1 ) << endl;
    }
};

int main() {
    a< int > test;
    test.push_back( 3 );
    test.speak();
    return 0;
}

jeg får følgende fejl:

test.cpp: In member function 'void a<T>::speak()':
test.cpp:10: fejl: there are no arguments to 'push_back' that depend on a template parameter, so a declaration of 'push_back' must be available
test.cpp:10: fejl: (if you use '-fpermissive', G++ will accept your code, but allowing the use of an undeclared name is deprecated)
test.cpp:11: fejl: there are no arguments to 'at' that depend on a template parameter, so a declaration of 'at' must be available

Hvis jeg derimod retter "at( 1 )" til "this->at( 1 )" og "push_back( 4 )" til "this->push_back( 4 )", brokker compileren sig ikke.

Men egenskaber ved superklassen er da normalt tilgængelige i en underklasse,  uden brug af "this" ??
Avatar billede lars314 Nybegynder
06. september 2006 - 10:02 #1
Det virket fint her med BDS2006.
hvis jeg altså retter #import til #include.
Avatar billede knudx Nybegynder
06. september 2006 - 10:24 #2
aah, det er en compiler fejl, eller "feature" i gcc:

http://gcc.gnu.org/onlinedocs/gcc-3.4.6/gcc/Name-lookup.html#Name-lookup

Tak fordi du ledte mig på sporet.