Avatar billede scarface335 Nybegynder
05. september 2006 - 11:33 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Problemer med parameter

Hej Arne V, for det første vil jeg lige sige rigtig god artikel!

Jeg er ved at lave en asp.Net application, men skriver alt koden i cs klassen da jeg er mere fortrolig med c#:
Jeg har skrevet sådan  her:

DateTime dt = System.DateTime.Today;

        SqlDataSource7.InsertCommand = "INSERT INTO RessourceReg (BogDato, OrdreNr, InternTekst, KundeNavn, TimeType, TimeAntal, RessourceType, RessourceAntal, MedarbejderId, Dato, OrdreGruppe) VALUES (@BogDato, @OrdreNr, @InternTekst, @KundeNavn, @TimeType, @TimeAntal, @RessourceType, @RessourceAntal, @MedarbejderId, @Dato, @OrdreGruppe)";
        SqlDataSource7.InsertParameters.Add("BogDato", TypeCode.DateTime, dt.ToString());
        SqlDataSource7.InsertParameters.Add("OrdreNr", TypeCode.String, TextBox2.Text);
        SqlDataSource7.InsertParameters.Add("InternTekst", TypeCode.String, GridView1.Rows[0].Cells[3].Text);
        SqlDataSource7.InsertParameters.Add("KundeNavn", TypeCode.String, GridView1.Rows[0].Cells[2].Text);
        SqlDataSource7.InsertParameters.Add("TimeType", TypeCode.String, DropDownList1.SelectedValue.ToString());
        SqlDataSource7.InsertParameters.Add("TimeAntal", TypeCode.Double, TextBox3.Text);
        SqlDataSource7.InsertParameters.Add("RessourceType", TypeCode.String, DropDownList2.SelectedValue.ToString());
        SqlDataSource7.InsertParameters.Add("RessourceAntal", TypeCode.Double, TextBox4.Text);
        SqlDataSource7.InsertParameters.Add("MedarbejderId", TypeCode.String, TextBox1.Text);
        SqlDataSource7.InsertParameters.Add("Dato", TypeCode.DateTime, Calendar1.SelectedDate.ToString());
        SqlDataSource7.InsertParameters.Add("OrdreGruppe", TypeCode.String, GridView1.Rows[0].Cells[1].Text);

        SqlDataSource7.Insert();

og får fejlen:

ERROR [42000] [Microsoft][ODBC SQL Server Driver][SQL Server]Must declare the variable '@BogDato'.
Avatar billede scarface335 Nybegynder
05. september 2006 - 11:42 #1
Hmm srry troede spørgsmålet blev oprettet til arne v når det er oprettet til en artikel, men hej til alle i andre, og artiklen som jeg taler om er her http://www.eksperten.dk/artikler/831
Avatar billede brassmaid Nybegynder
05. september 2006 - 13:21 #2
Det ser ud til at du mangler et @ når du tilføjer dine parameters. Altså

SqlDataSource7.InsertParameters.Add("@BogDato", TypeCode.DateTime, dt.ToString());

ellers ved den ikke hvilken parameter der er tale om.
Avatar billede brassmaid Nybegynder
05. september 2006 - 13:21 #3
Det samme skal du gøre for de andre.
Avatar billede scarface335 Nybegynder
05. september 2006 - 13:27 #4
Jeg går udfra du mener sådan her:
SqlDataSource7.InsertCommand = "INSERT INTO RessourceReg (BogDato, OrdreNr, InternTekst, KundeNavn, TimeType, TimeAntal, RessourceType, RessourceAntal, MedarbejderId, Dato, OrdreGruppe) VALUES (@BogDato, @OrdreNr, @InternTekst, @KundeNavn, @TimeType, @TimeAntal, @RessourceType, @RessourceAntal, @MedarbejderId, @Dato, @OrdreGruppe)";
        SqlDataSource7.InsertParameters.Add("@BogDato", TypeCode.DateTime, dt.ToString());
        SqlDataSource7.InsertParameters.Add("@OrdreNr", TypeCode.String, TextBox2.Text);
        SqlDataSource7.InsertParameters.Add("@InternTekst", TypeCode.String, GridView1.Rows[0].Cells[3].Text);
        SqlDataSource7.InsertParameters.Add("@KundeNavn", TypeCode.String, GridView1.Rows[0].Cells[2].Text);
        SqlDataSource7.InsertParameters.Add("@TimeType", TypeCode.String, DropDownList1.SelectedValue.ToString());
        SqlDataSource7.InsertParameters.Add("@TimeAntal", TypeCode.Double, TextBox3.Text);
        SqlDataSource7.InsertParameters.Add("@RessourceType", TypeCode.String, DropDownList2.SelectedValue.ToString());
        SqlDataSource7.InsertParameters.Add("@RessourceAntal", TypeCode.Double, TextBox4.Text);
        SqlDataSource7.InsertParameters.Add("@MedarbejderId", TypeCode.String, TextBox1.Text);
        SqlDataSource7.InsertParameters.Add("@Dato", TypeCode.DateTime, Calendar1.SelectedDate.ToString());
        SqlDataSource7.InsertParameters.Add("@OrdreGruppe", TypeCode.String, GridView1.Rows[0].Cells[1].Text);

        SqlDataSource7.Insert();

Men jeg får stadig fejlen:

ERROR [42000] [Microsoft][ODBC SQL Server Driver][SQL Server]Must declare the variable '@BogDato'.
Avatar billede brassmaid Nybegynder
05. september 2006 - 14:16 #5
ok, det var en være gang sluder jeg fik sagt der.

SqlDataSource7.InsertCommand = "INSERT INTO RessourceReg (BogDato, OrdreNr, InternTekst, KundeNavn, TimeType, TimeAntal, RessourceType, RessourceAntal, MedarbejderId, Dato, OrdreGruppe) VALUES (?BogDato, ?OrdreNr, ?InternTekst, ?KundeNavn, ?TimeType, ?TimeAntal, ?RessourceType, ?RessourceAntal, ?MedarbejderId, ?Dato, ?OrdreGruppe)";
        SqlDataSource7.InsertParameters.Add("?BogDato", TypeCode.DateTime, dt.ToString());
        SqlDataSource7.InsertParameters.Add("?OrdreNr", TypeCode.String, TextBox2.Text);
        SqlDataSource7.InsertParameters.Add("?InternTekst", TypeCode.String, GridView1.Rows[0].Cells[3].Text);
        SqlDataSource7.InsertParameters.Add("?KundeNavn", TypeCode.String, GridView1.Rows[0].Cells[2].Text);
        SqlDataSource7.InsertParameters.Add("?TimeType", TypeCode.String, DropDownList1.SelectedValue.ToString());
        SqlDataSource7.InsertParameters.Add("?TimeAntal", TypeCode.Double, TextBox3.Text);
        SqlDataSource7.InsertParameters.Add("?RessourceType", TypeCode.String, DropDownList2.SelectedValue.ToString());
        SqlDataSource7.InsertParameters.Add("?RessourceAntal", TypeCode.Double, TextBox4.Text);
        SqlDataSource7.InsertParameters.Add("?MedarbejderId", TypeCode.String, TextBox1.Text);
        SqlDataSource7.InsertParameters.Add("?Dato", TypeCode.DateTime, Calendar1.SelectedDate.ToString());
        SqlDataSource7.InsertParameters.Add("?OrdreGruppe", TypeCode.String, GridView1.Rows[0].Cells[1].Text);

Det her burde virke, eller i det mindste smide en anden fejl :-)
        SqlDataSource7.Insert();
Avatar billede scarface335 Nybegynder
05. september 2006 - 14:55 #6
Ja det smider denne fejl

ERROR [42000] [Microsoft][ODBC SQL Server Driver][SQL Server]Must declare the variable '@P1BogDato'
Avatar billede brassmaid Nybegynder
05. september 2006 - 15:13 #7
ok jeg tror at jeg har en dårlig dag :-)

jeg har gjort følgende

string sqlString = "insert into userlog (logdate, userdata) values (@logdate,@userdata)";
            sqlCommand = new SqlCommand(sqlString, sqlTransaction.Connection, sqlTransaction);
            SqlParameter sqlParameter = new SqlParameter("@logdate", DateTime.Now.ToString());
            sqlParameter.SqlDbType = SqlDbType.VarChar;
            sqlParameter.Size = 50;
            sqlCommand.Parameters.Add(sqlParameter);
Avatar billede brassmaid Nybegynder
05. september 2006 - 15:13 #8
så det er altså @ der skal bruges
Avatar billede scarface335 Nybegynder
05. september 2006 - 15:20 #9
ja men det burde også kunne gøres med en datasource
Avatar billede brassmaid Nybegynder
05. september 2006 - 15:26 #10
ja, hvornår kommer fejlen under compilering eller når den køre
Avatar billede scarface335 Nybegynder
06. september 2006 - 08:25 #11
Fejlen kommer når jeg kører programmet når den når til linjen:
sqlDatasource7.insert();
Avatar billede brassmaid Nybegynder
06. september 2006 - 08:59 #12
kan du ikke poste kode for hele metoden.
Avatar billede brassmaid Nybegynder
06. september 2006 - 09:48 #13
Det her virker hos mig

SqlDataSource7.InsertCommand = "INSERT INTO test (hej) VALUES (@hej)";
SqlDataSource7.InsertParameters.Add("hej", TypeCode.Int32, "3");
SqlDataSource7.Insert();
Avatar billede scarface335 Nybegynder
06. september 2006 - 10:12 #14
DateTime dt = System.DateTime.Today;

        SqlDataSource7.InsertParameters.Clear();

        SqlDataSource7.InsertCommand = "INSERT INTO RessourceReg (BogDato, OrdreNr, InternTekst, KundeNavn, TimeType, TimeAntal, RessourceType, RessourceAntal, MedarbejderId, Dato, OrdreGruppe) VALUES (@BogDato, @OrdreNr, @InternTekst, @KundeNavn, @TimeType, @TimeAntal, @RessourceType, @RessourceAntal, @MedarbejderId, @Dato, @OrdreGruppe)";
        SqlDataSource7.InsertParameters.Add("BogDato", TypeCode.DateTime, dt.ToString());
        SqlDataSource7.InsertParameters.Add("OrdreNr", TypeCode.String, TextBox2.Text);
        SqlDataSource7.InsertParameters.Add("InternTekst", TypeCode.String, GridView1.Rows[0].Cells[3].Text);
        SqlDataSource7.InsertParameters.Add("KundeNavn", TypeCode.String, GridView1.Rows[0].Cells[2].Text);
        SqlDataSource7.InsertParameters.Add("TimeType", TypeCode.String, DropDownList1.SelectedValue.ToString());
        SqlDataSource7.InsertParameters.Add("TimeAntal", TypeCode.Double, TextBox3.Text);
        SqlDataSource7.InsertParameters.Add("RessourceType", TypeCode.String, DropDownList2.SelectedValue.ToString());
        SqlDataSource7.InsertParameters.Add("RessourceAntal", TypeCode.Double, TextBox5.Text);
        SqlDataSource7.InsertParameters.Add("MedarbejderId", TypeCode.String, TextBox1.Text);
        SqlDataSource7.InsertParameters.Add("Dato", TypeCode.DateTime, Calendar1.SelectedDate.ToString());
        SqlDataSource7.InsertParameters.Add("OrdreGruppe", TypeCode.String, GridView1.Rows[0].Cells[1].Text);

        SqlDataSource7.Insert();
Avatar billede scarface335 Nybegynder
06. september 2006 - 10:19 #15
Når du opsætter din datasource connecter du så til den med odbc, eller peger din fatasource bare på en fil, jeg bruger odbc kan det have nogen betydning ?
Avatar billede brassmaid Nybegynder
06. september 2006 - 11:28 #16
jeg er connected til mssql, hvilken DB bruger du?
Avatar billede scarface335 Nybegynder
06. september 2006 - 11:57 #17
jeg bruger odbc datasource som forbinder til en ms sql database på en server
Avatar billede scarface335 Nybegynder
06. september 2006 - 12:51 #18
Har fået det til at virke ved ikke at bruge odbc så smid et svar ofg du får dine point
Avatar billede brassmaid Nybegynder
06. september 2006 - 13:30 #19
svar