Avatar billede webblaster Nybegynder
31. august 2006 - 08:33 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

asp.net nybegynder

Hej Eksperten,

jeg har nu efter nogle overvejelser valgt at det er på tide at gå fra at kode i asp til asp.net. Men i den forbindelse har jeg en dele spørgsmål:

1. jeg har bemærket at når man i VS express op retter en ny site med VB som kode sprog bliver der oprettet en aspx, en vb codebehind og en web.config fil hvor hovedet delen af koden ligger i web.config filen. Men hvis man opretter med C# som kode sprog bliver kun aspx og cs codebehind filerne op rettet og hovedet delen af koden ligger i cs filen ? hvorfor denne forskelle ? kan man ikke bruge web.config i cs eller ? er syntax'en i web.configen den samme hvis man bruger den sammen med c#?

2. Virker Gobel.aspx på sammen måde som den gjorte i det gamle asp
f.eks. hvordan ser det ud når man sætter/ ændre en sessions variable, og når man henter en session variabels data.
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
31. august 2006 - 08:36 #1
1. Syntaxen i web.config er ens.
2. Ja det gør den.
Man bruger den generelt mindre i asp.net.
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
31. august 2006 - 08:42 #2
Du kan læse mere om web.config her:
http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/ms178684.aspx
Avatar billede webblaster Nybegynder
31. august 2006 - 08:50 #3
ok men hvorfor bruger man gobel.aspx mindre ? har asp.net et bedre alternativ som er sikre eller hurtiger eller ...?

Skal man skrive noget i sin cs og aspx filer for at de henter data fra web.config filen eller gør de det automatisk.

og så lige et lille spørgsmål jeg havde glemt at få med i første omgang :
i det gamle asp arbejdet man jo med at man kunne inkluder andre asp filer lidt på sammen måde som man bruger codebehind filen, så nu er mit spørgsmål kan man have flere codebehild filer som er inkluderes på en aspx side og kan man "inkluder" code filer i ander code filer ?
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
31. august 2006 - 09:17 #4
Du kan f.eks. lave en klasse med metoder hvor du ændre session værdier og lignede.
Hvis man bruger de indbyggede sikkerhedsfunktioner har man heller ikke noget tjek på alle sider om brugeren har ret til at se en bestemt side.
Der findes indbyggede ting til roller og brugere og alt muligt.
hvis du f.eks. vil hente en connectionstring bruger man (c#):
ConfigurationManager.ConnectionStrings["ConnectionString"].ConnectionString
Der skal du så bare have using System.Configuration; i toppen af filen.
eller du kan bruge:
System.Configuration.ConfigurationManager.ConnectionStrings["ConnectionString"].ConnectionString

Hvis du bruger asp.net 2.0 benytter man f.eks. en masterpage til at lave sin menu på.
Med nogle få definitioner bliver masterpagen automatisk sat ind på alle under sider.
masterpages:
http://quickstarts.asp.net/QuickStartv20/aspnet/doc/masterpages/default.aspx

Man includer ikke sider i asp.net.
Man kan bruge usercontrol hvor man kan opbygge alt funktionalitet og så laver man en reference til den på den side hvor den skal vises.
Usercontrols:
http://www.15seconds.com/issue/020319.htm

Man skal lære at tænke meget anderledes når man begynder på asp.net
ASP er et script sprog og er rent skod i forhold til asp.net
Det tager dog lidt tid at vænne sig til at programmere i asp.net, men når man først forstår tankegangen går det meget hurtigere end i asp og man kan meget mere.
Jeg vil anbefale dig og kigge her:
http://quickstarts.asp.net/QuickStartv20//aspnet/Default.aspx

Her får du en god introduktion til asp.net 2.0 og du kan se kilde koder til alle ting i både VB og C#.
Avatar billede webblaster Nybegynder
31. august 2006 - 09:36 #5
Kanon tak svarende, men smid et svar og få pointene, jeg har dog lige et lille ekstra spørgsmål du kender vel ikke til en asp.net bog eller en tutorial website på dansk hvor de bruger C# istedet for VB jeg har ledt og ledt men har ikke kunnet finde nogle, da jeg er interesseret i at lære det med C# dels fordi det jo er det code sprog som er udviklet til .net og som skulle kunne mere end VB, samt at det såvidt jeg kan se ligger rimeligt tæt på flash's actionscript 2.0 syntax, hvilken jeg arbejder meget med.
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
31. august 2006 - 10:02 #6
http://quickstarts.asp.net/QuickStartv20//aspnet/Default.aspx <-- oppe i højre hjørne kan du vælge at få kode eksempler i c#.