Avatar billede aplicor Nybegynder
30. august 2006 - 13:07 Der er 6 kommentarer

Oracle Database SID

Jeg skal kende SID-navnet på vores Oracle database. Problemet er, at databasen er udviklet eksternt, og bliver ikke længere supporteret. Nu vil jeg gerne eksportere databasen med et 3. parts værktøj. Vi har fulde rettigheder til databasen, men hvilken kommando skal jeg skrive (hvis muligt) når jeg er logget på, for at få SID'en afsløret. Databasen er udviklet i Oracle 7.2, hvis det er nogen hjælp?
Avatar billede egonspock Seniormester
30. august 2006 - 13:36 #1
Prøv at se i din tnsnames.ora-fil. Den finder du under Oracle->admin->network, mener jeg. (eller er det omvendt)
Avatar billede aplicor Nybegynder
30. august 2006 - 15:57 #2
Det er netop det jeg skal bruge SID'en til. Jeg skal have lavet en tnsnames.ora fil, så jeg kan lave opkoblingen. Selve oracle databasen er placeret på en unix maskine.
Avatar billede bimbambusse Nybegynder
30. august 2006 - 19:32 #3
prøv at selecte fra v$database eller v$instance - jeg kan ikke huske hvilken en af disse SIDen står i.
Avatar billede arne_v Ekspert
31. august 2006 - 04:27 #4
SELECT instance_name FROM v$instance;
Avatar billede aplicor Nybegynder
31. august 2006 - 08:56 #5
Tak for hjælpen, det var select fra v$database, som gav løsningen. Send svaret, så får du pointene.
Avatar billede bimbambusse Nybegynder
31. august 2006 - 16:05 #6
Faktisk er det korrekt svar:
select instance from v$thread;

jvf. denne
http://asktom.oracle.com/pls/ask/f?p=4950:8:::::F4950_P8_DISPLAYID:318216852435

Men DB_NAME og SID ses ofte sat til det samme.