Avatar billede filip_b_l Nybegynder
29. august 2006 - 16:22 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Fejl i rss-feed

jeg er ved at få lavet et rss-feed som genereres af php... den ligger på: http://www2.danskoase.dk/buo/buonyt.php

Problemet er at ingen af mine rss-læsere vil tage den, dog viser min safari-browser den helt perfekt... Jeg får et par fejl, når jeg forsøger at validere den, men jeg kan ikke finde ud af at afhjælpe dem... nogen der kan give et par hints??
Kh
Filip Bech
Avatar billede double-g Juniormester
30. august 2006 - 08:35 #1
Først og fremmest skal du sende en xml header med dit rss feed, og ikke en text/html som du gør nu.

Det gør du med

<?
header("content-type: application/rss+xml; charset=iso-8859-1");
?>

allerøverst. Og allerøverst betyder at det skal være det absolut første der sendes, så du må ikke have nogen som helst tegn foran. Heller ikke mellemrum eller tomme linier.
Avatar billede janegil Nybegynder
30. august 2006 - 10:16 #2
Avatar billede filip_b_l Nybegynder
30. august 2006 - 16:01 #3
hmm... Janegil, dit ser ud til at fjerne nogen af fejlene, og nu har jeg med en php-header defineret content-type som i #1... men får stadigvæk nogen fejl i det...
Flere idéer..?
Avatar billede janegil Nybegynder
30. august 2006 - 16:23 #4
XMLspy synes ikke at

<link filip@buo.dk>

er særlig veformet XML.

Og det har den rett i, Syntaksen skal heller være
<link adr="filip@buo.dk">
eller
<link filip@buo.dk="true">

eller noe sånt.

Ut fra det jeg ser av eksemplet i http://en.wikipedia.org/wiki/RSS_(file_format), vil jeg tro at link-elementet ikke skal være inne i description i det hele tatt, og at syntaksen er

<link>link filip@buo.dk</link>
Avatar billede janegil Nybegynder
30. august 2006 - 16:24 #5
<link>filip@buo.dk</link>
Avatar billede janegil Nybegynder
30. august 2006 - 16:30 #6
Avatar billede filip_b_l Nybegynder
30. august 2006 - 23:21 #7
<link>-koden er noget som mit cms-system laver... Det kommer senere med et par replaces...

#janegil >> jeg har ellers indsat fra double-g's første indlæg i min php-kode... kan det være en serveropsætning som over-ruler min kode??
Avatar billede janegil Nybegynder
31. august 2006 - 09:46 #8
Ja. Men kanskje mer sannsynlig at din kode kommer for seint, at serveren allerede har sendt ut headeren. Kan du sitere den første linjen i koden din? Godt mulig du skal slå sammen noen av de første linjene - uvakker layout, men du skal ha informert serveren om alt som skal med i HTTP-headeren før du kommer til det første linjeskiftet.
Avatar billede filip_b_l Nybegynder
31. august 2006 - 10:22 #9
Så fik jeg rettet de sidste par ting og har faktisk det der ligner et valid rss-feed. Men jeg kan stadigt ikke se det på mit dashboard i min alm. rss-læser...
Avatar billede filip_b_l Nybegynder
31. august 2006 - 10:23 #10
#janegil - ja det var da bare fordi jeg var lidt dum. Havde defineret xml-standarden inden headeren... my bad!
Avatar billede janegil Nybegynder
31. august 2006 - 10:46 #11
Den aksepteres av Bottomfeeder.

Men http://feedvalidator.org/check.cgi?url=http%3A%2F%2Fwww2.danskoase.dk%2Fbuo%2Fbuonyt.php har fortsatt et par hint.
Avatar billede double-g Juniormester
01. september 2006 - 12:21 #12
Den virker også fint som LiveBookmark i Firefox.

Hvis du tilføjer linien

<link rel="alternate" type="application/rss+xml" title="RSS" href="http://www2.danskoase.dk/buo/buonyt.php">

i head'en på din forside (eller hvilke sider du vil have den på), så kan de fleste browsere autodetect'e at du har et RSS feed
Avatar billede filip_b_l Nybegynder
17. september 2007 - 14:11 #13
Vi lukker den her...