Avatar billede zac Nybegynder
27. august 2006 - 20:33 Der er 3 kommentarer

Import i MySQL af Access data - muligheder for datoformatering

Har Access tabel (fil), som skal importeres i MySQL.
Går fint bortset den går i stå ved dato.

Access-tabellen gemmer dato som 24.8.2006, mens MySQL (umiddelbart) vil have 2006-08-24.

Når først date er inde i MySQL tabel kan jeg godt få dem ud i ønsket format i PHP, fx DATE_FORMAT(dato, '%e.%c.%Y') AS date1.

Men når jeg skal data MySQL-importeret, kan jeg så ændre Access feltet med dansk datoformat, så det kommer ind som yyyy-mm-dd?
LOAD DATA har så vidt jeg kan se ikke den mulighed.

Altså: Er løsningen kun enten tilpasse datoformatet i Access, eller bruge fx php til at ændre det i exportfilen fra Access, før import i MySQL? Eller andre muligheder i MySQL selv?
Avatar billede torotune Nybegynder
27. august 2006 - 22:20 #1
Hej, jeg har også lige konverteret min Access-db til MySQL, og så lige at den har gjort det samme ved mine datoer, så er også interesseret i hvorfor. Men vil gerne høre hvad den gjorde den ved dine relationer mellem dine tabeller? Mine er nemlig forsvundet, tror jeg, under konverteringen. (har brugt MySQL Migration tool).

Mvh.
Avatar billede zac Nybegynder
27. august 2006 - 22:51 #2
Så langt nåede jeg ikke - altså til at se på relationer ml. tabeller.
Og kendte ikke MySQL Migration tool, men vil se på det.
Håber andre kan hjælpe os :-)
Hvorfor mySQL importerer således må vel nærmest besvares med, at det er den født til - spm. er, om der er andre (gode) muligheder inde fra MySQL.
Avatar billede torotune Nybegynder
29. august 2006 - 17:17 #3
Okay! :-)

Ja, brugte nemlig Migration Tool som fint lavede en convert af min access til MySQL. ved nærmere øjekast kunne jeg dog se at den havde lavet lidt om på dattyperne, bl.a. Autonummerering om til Integer, og så kan jeg ikke helt finde ud af om den har fået relationerne med, der står nemlig ikke noget under Foreing Keys ved mine tabeller, hvor man syntes der skulle stå. Men kig her:

http://www.mysql.com/products/tools/migration-toolkit/tutorials/AccessMigrationTutorial.html

En hurtig tutorial i hvor nemt man bruger det.
Mvh. :-)