Avatar billede hlj Nybegynder
15. maj 2001 - 12:00 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Hvilken codec skal jeg vælge ?

Jeg skal have lavet en videosekvens og skal nu vælge en codec den skal komprimeres med.

Hvilken en skal man vælge for at bruge minimum CPU kraft ved afspilning. Filstørrelsen er ikke så afgørende. DivX er alt for krævende ved afspilning.
Avatar billede disky Nybegynder
15. maj 2001 - 12:06 #1
hvis CPU belastning er afgørende, så vælg ukomprimeret AVI.

Det fylder tilgengæld uhyggeligt meget.

Hvis størrelsen er afgørende vælg DivX (mpeg 4)
Avatar billede hlj Nybegynder
15. maj 2001 - 12:18 #2
Jeg havde prøvet at lave en ukomprimeret videoklip (2.4GB) hvilket ikke hjalp meget da der så var meget mere disk access.

Et kompromi af begge dele ville være perfekt, dvs en mindre komprimering en f.eks. DivX

Der finde et hav af forskellige codecs, så mon ikke en eller anden kunne bruges?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
15. maj 2001 - 13:42 #3
De professionelle film selskaber laver deres film i en flot opløsning med sorenson video compression codec.

/per
Avatar billede isis Nybegynder
16. maj 2001 - 01:56 #4
jeg forelåsr at tage go\'e gamle MPEG-1. Det kan køres af alle Pentium\'er fra 100Mhz og opefter, og det fylder ik\' så meget. Du kan så komprimere sekvensen i moderat høj opløsning (min. 352*288). Det svarer vel nogenlunde til formatet på en VCD. Hvis det så afspilles på en computer med kræfter nok, bliver kvaliteten også oppet en smule af de filtre, som de nyere afspillere bruger (fx Media Player 7).
Avatar billede madizone Nybegynder
18. maj 2001 - 17:38 #5
Nu må jeg så bryde ind.

Jeg må sige at DivX er udelukket.
Hvad angår MPEG-1, så har jeg haft problemer på en 166 MHz CPU. Grafikkort skal understøtte hardware scaling m.fl. for at det ser godt ud - det gør de fleste kort efter ATI Rage \'98 or S3 Virge.
Foresten så er 352x288 ikke minimum for MPEG - det er maksimum.

Hvis du selv har tålmodighed eller også en meget hurtig CPU, så vil jeg anbefale dig at eksportere dine videoklip i det meget gamle Cinepak Cinema format.
Alle computere med Windows 95 eller bedre spiller det som standard - nøjes du med 15 frames pr. sekund og 320x240 opløsning så kan en 486/75 MHz køre det uden problemer.
Selvom windows 3.11 kan afspille Cinepak hvis den har udvidelsen \"Video for Windows\" installeret.
Når der skal komprimeres vil Cinepak tage sig 5 gange så lang tid som MPEG og DivX, til gengæld har Cinepak en super hurtig dekomprimering.
Du skal dog være opmærksom på at mens MPEG1 og DivX kan give en fair billedkvalitet ved en bitrate på 150 KB pr. sekunds video, så kræver Cinepak i omegnen af 300-400 KB pr. sekund for at give et OK resultat til CD-ROM video.
Må formatet ikke engang kræve Windows, så kan du jo gå helt tilbage til DOS-tiden og eksportere i smacker eller \"SMK\".
Men jeg advare dig : Det gør man først når man er helt sikker på resultat, det tager nemlig en krig at encode en SMK, tilgengæld kan du med SMKPLY.EXE afspille filmen flydende i DOS på en 486.
Avatar billede isis Nybegynder
18. maj 2001 - 17:47 #6
...det er mildt sagt svært at rådgive, når vi ikke ved hvor meget computerkraft vi snakker om... :-)
til madizone: det jeg mente var heller ikke, at minimumsopløsningen for mpeg-1 var 352*288, jeg ved godt det er max-opløsningen ifølge standarden, men alle nyere afspillere kan sagtens afspille mpeg-1 filer der er lavet i højere opløsning.
Avatar billede madizone Nybegynder
18. maj 2001 - 18:44 #7
isis > okay, men lad mig så gøre dig opmærksom på noget - bump dine MPEG filer op i 640x480, så vil du se at både Pentium 1, 2, 3 og 400 MHz falder fra. Til 352x288 som er en opløsning så vil 150 MHz samt et nyere grafikkort på 4 MB eller der om kring gøre sig godt.

Men som sagt : Cinepak Cinema fungere helt ned i 486 og Win 3.11 størrelsen - og længere ned kommer du ikke når vi snakker om digital video.
Avatar billede madizone Nybegynder
18. maj 2001 - 18:45 #8
rettelse :

Til 352x288 som er en opløsning
en GOD opløsning!
Avatar billede hlj Nybegynder
20. maj 2001 - 12:08 #9
Planen er at videoklipet skal køre på en 533Mhz Celeron med en 2Mb Chips 69000 video chip som ikke understøtter en skid. (sorry) Videochippen er en on-board version og jeg har ikke mulighed for at indsætte et bedre kort.

Den skulle gerne slutte med at køre i 1024x768 i 16bit farver under windows NT4.

Det er ikke sikkert at det kan løses, men ind til nu har det bedste været MPEG2 i 512x384.

Jeg synes ikke at MPEG1 giver en særlig god kvalitet, især i forhold til MPEG2.

Jeg vil også lige prøve Cinepak.
Avatar billede madizone Nybegynder
20. maj 2001 - 12:22 #10
Hvis du eksportere en 4 minutters film i Cinepak format i en opløsning af 640x480 så vil den kunne køre på en 233 MHz maskine, men filens størrelse vil være i omegnen af 120 MB!
Ca. 30 MB pr. minut!
Avatar billede hlj Nybegynder
22. maj 2001 - 09:45 #11
MPEG er nogenlunde men til mit formål sparker Cinepak røv.  Det virker sgu bare og komprimeringen af avi filen er ikke så slem.
Avatar billede hlj Nybegynder
22. maj 2001 - 09:47 #12
Filen der er ca. 90 sek. fylder 140MB i 1024x768 og kører på ca. halv kraft på min celeron 533.