Avatar billede andersjo Nybegynder
24. august 2006 - 10:38 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Lage variabelnavn

Hei.

Jeg ønsker å generere et variabelnavn i en for-løkke som er avhengig av hvilken gang løkken kjører.

for ( $i=0; i<10; i++) {
  echo $variabel_1    // 1. gang
  echo $variabel_2    // 2. gang
  ...
}

Variabelen som skal skrives ut må bygges opp av $variabel_ og $i.

//andersjo
Avatar billede iss Novice
24. august 2006 - 10:41 #1
Hvad med at bruge et array så?
Avatar billede horsmark Nybegynder
24. august 2006 - 10:42 #2
Noget ala dette tror jeg men det er bestemt utestet :-)

for ( $i=0; $i<10; i++) {
  echo ${'variabel_'.$i};
}
Avatar billede horsmark Nybegynder
24. august 2006 - 10:43 #3
Avatar billede barklund Nybegynder
24. august 2006 - 10:46 #4
brug et array - jeg kan ikke gennemskue en situation, hvor ovenstående nogensinde kan være en fordel over et array.
Avatar billede horsmark Nybegynder
24. august 2006 - 10:54 #5
barklund >>
Jeg har faktiskt været ud for at skulle bruge bruge dynamiske variabler.

Case:
Der hentes et serialized array i en database, hvor nul, et eller flere config-variabler kan være sat. Eftersom det i casen var et pluginsystem der brugte den samme motor til mange plugins kunne disse vaiabler ikke navngives på forhånd.

Måden vi erklæredre variablerne på var med extract($cfgArray) og derfor havde vi brug for i et par cases at lave loops som ovenstående..

måske lidt langhåret kommentar - i så fald sorry :-)
Avatar billede andersjo Nybegynder
24. august 2006 - 10:55 #6
Det fungerte som horsmark skrev..

Kan jeg lage sessionvariabelnavn på samme måte?

$_SESSION['{'lastname_'.$i}'] = ${'lastname_'.$i};
Avatar billede skagen Nybegynder
24. august 2006 - 11:19 #7
Er det ikke dette her du vil?

for ( $i=0; $i<10; $i++) {
    eval('echo $variabel_'.$i.';');
}?>
Avatar billede horsmark Nybegynder
24. august 2006 - 11:20 #8
yes MEN metoden er _ikke_ at foretrække da koden bliver ugennemskuelig!!!

Bør kun bruges hvis det virkeligt er strengt nødvendigt!
Avatar billede skagen Nybegynder
24. august 2006 - 11:21 #9
Ups! Det var vist stort set det samme som horsmark tidlige foreslog. Sorry.
Avatar billede barklund Nybegynder
24. august 2006 - 11:30 #10
horsmark, extract() er noget nær det grimmeste i PHP - endnu grimmere end ${} :) Så at bruge en grim metode til at løse et grimt problem... :/

Du kunne jo bare have brugt $cfgArray direkte uden at extracte det. Og så kunne du have sat manglende elementer i dette i en løkke.
Avatar billede fangel Nybegynder
24. august 2006 - 11:50 #11
og for at fortsætte hvor barklund slap. "eval() er noget nær det grimmeste i PHP - endnu grimmere end extract()"

Arrays vil i 99.999% af tilfældende være at foretrække - også fordi det nok vil køre lidt hurtigere, og at det er nemmere at se hvad man arbejder med. Og man får en masse foræret til at behandle dem med - bl.a. foreach()

-fangel
Avatar billede barklund Nybegynder
24. august 2006 - 11:56 #12
Jeg synes nu at extract er værre end eval. Det kommer selvfølgelig an på, hvad man bruger eval() til, men extract har kun en funktion - og den er grim. Eval kan bruges til hvad som helst, hvoraf det meste er grimt og intet er nødvendigt. PHP er generelt et beskidt sprog :'(
Avatar billede horsmark Nybegynder
24. august 2006 - 12:25 #13
fangel>>
extract har jeg kun brugt én gang (!!!) og det er faktiskt et kraftfyldt stykke værktøj som selvfølgeligt skal bruges med ekstrem omtanke således også med ${'somename'}

Så jeg er reet sikker på vi taler samme sprog...

andersj >>
Du har fået løst dit problem... men jeg vil i den grad opfordre dig som de andre til at finde en alternativ tilgang til løsning af problematikken :-)
Avatar billede andersjo Nybegynder
24. august 2006 - 13:17 #14
Jeg bygde opp et array slik:

$personer = array();
for ($i=1; $i<=$ant; $i++) {
    $person = array();
    $person['lastname'] = ${'lastname_'.$i};
    $person['firstname'] = ${'firstname_'.$i};
    $person['organisation'] = ${'organisation_'.$i};
    $person['phone'] = ${'phone_'.$i};
    $person['email'] = ${'email_'.$i};
    $personer[] = $person;
}

Dermed kan jeg sende all informasjonen enkelt til en annen funksjon og plukke frem det jeg trenger der.

Takk for alle svar. :D
Avatar billede horsmark Nybegynder
24. august 2006 - 13:23 #15
hmm ok...