Avatar billede annebirgitte Nybegynder
23. august 2006 - 20:36 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

fra textbox til celle

1.Jeg har en userform, hvor jeg kan indtaste et beløb i et textfelt. Når jeg klikker OK, skal dette beløb havne i celle B13. Dernæst skal det trækkes fra det beløb, som allerede står i C12. Og resultatet skal så stå i C13.

Dette ku jeg måske godt finde ud af selv, men hvad så næste gang jeg indtaster et tal? Så skal det jo havne i B14 og trækkes fra det, der står i C13 - og resultatet i C14. Osv osv...

Hvordan gør man det? Er det noget med en løkke?

2. Textfeltet i userformen med beløbet - kan det ikke formateres sådan, at man ikke kan indtaste bogstaver i det, kun tal?

3. Og så lige noget helt andet nu jeg er i gang:
Kan man føje en lydfil til en msgbox eller userform?

Håber nogen vil hjælpe...
Mvh
AnneBirgitte
Avatar billede mvhansen Nybegynder
23. august 2006 - 20:56 #1
Hej
Sheets("Ark1").Range("A13").Value = UserForm1.TextBox1.Text

mvh

mvhansen
Avatar billede mvhansen Nybegynder
23. august 2006 - 21:10 #2
Private Sub CommandButton1_Click()
Dim Tal1 As Single
Dim Tal2 As Single
Sheets("Ark1").Range("c13").Value = UserForm1.TextBox1.Text

Tal1 = Sheets("Ark1").Range("c12").Value
Tal2 = Sheets("Ark1").Range("c13").Value
Sheets("Ark1").Range("c14").Value = Tal1 - Tal2

End Sub
Avatar billede kabbak Professor
23. august 2006 - 21:12 #3
her er koden der kun godkender tal og punktum

Private Sub TextBox1_KeyDown(ByVal KeyCode As MSForms.ReturnInteger, ByVal Shift As Integer)
If KeyCode = 110 Then ' komma laves om til punktum
KeyCode = 190
Else
If KeyCode < 96 Or KeyCode > 105 Then KeyCode = 0 ' kun tal
End If
End Sub
Avatar billede kabbak Professor
23. august 2006 - 21:30 #4
Hvis B kolonnen er tom op til række B12, så skulle denne kode virke.

Private Sub CommandButton1_Click()
    Dim RW As Long
    RW = Sheets("Ark1").Range("B65536").End(xlUp).Offset(1, 0).Row
    Sheets("Ark1").Range("B" & RW).Value = UserForm1.TextBox1.Text
    Sheets("Ark1").Range("C" & RW).Value = Sheets("Ark1").Range("C" & RW - 1).Value - Sheets("Ark1").Range("B" & RW).Value
End Sub

Private Sub TextBox1_KeyDown(ByVal KeyCode As MSForms.ReturnInteger, ByVal Shift As Integer)
    If KeyCode = 110 Then    ' komma laves om til punktum
        KeyCode = 190
    Else
        If KeyCode < 96 Or KeyCode > 105 Then KeyCode = 0    ' kun tal
    End If
End Sub
Avatar billede annebirgitte Nybegynder
24. august 2006 - 11:37 #5
Tak for de hurtige svar. Jeg fumlede meget med det i aftes. Kabbaks kode er god til det med at springe et trin ned, men jeg kan stadig ikke få den til at starte med at indsætte i en bestemt celle første gang.
Har lavet mit regneark lidt om nu, så den skal sætte ind i B4.
Avatar billede kabbak Professor
24. august 2006 - 21:37 #6
Private Sub CommandButton1_Click()
    Dim RW As Long
    RW = Sheets("Ark1").Range("B65536").End(xlUp).Offset(1, 0).Row
    If RW < 4 Then RW = 4 ' hvis den tæller højere op end række 4, vælger den 4
    Sheets("Ark1").Range("B" & RW).Value = UserForm1.TextBox1.Text
    Sheets("Ark1").Range("C" & RW).Value = Sheets("Ark1").Range("C" & RW - 1).Value - Sheets("Ark1").Range("B" & RW).Value
End Sub
Avatar billede annebirgitte Nybegynder
25. august 2006 - 11:33 #7
Tusind tak kabbak. Jubi! det virker.
Og det er sørme også lige før, jeg forstår, hvad der foregår :-)

Vil du ikke være så sød at forklare mig, hvad End(xlUp) betyder?
Og tallet 65536 - er det så mange rækker, der er i et regneark?
Og en sidste ting - står RW for row?

Læg et svar...
Avatar billede kabbak Professor
25. august 2006 - 15:51 #8
Vil du ikke være så sød at forklare mig, hvad End(xlUp) betyder?

'RW = Sheets("Ark1").Range("B65536").End(xlUp).Offset(1, 0).Row'
Her siger jeg, gå til nederste celle i arket
'Sheets("Ark1").Range("B65536")'
gå så opad indtil du møder en celle med noget i
'.End(xlUp).'
Hop så ned på cellen nedenunder.
'.Offset(1, 0)'
fortæl så hvilken række du står i
'.Row'

rækkens nummer puttes så i variablen RW
'RW ='
Avatar billede kabbak Professor
25. august 2006 - 15:51 #9
;-))
Avatar billede annebirgitte Nybegynder
26. august 2006 - 00:39 #10
Tusind tak igen. Det er ikke alle herinde, der gider de pædagogiske forklaringer også :-)
Er meget glad for det. Når jeg også forstår det i stedet for bare at kopiere, så kan jeg jo bedre bruge det i en anden kombination en anden gang.
Svært stof når man er ny i det! Men meget spændende.