Avatar billede minau Nybegynder
22. august 2006 - 16:11 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Gul infobox on mouse over

Hej

jeg mangler navnet på det tag der gør at man kan holde musen over en tekst og så kommer der en lille gul forklaring op.

- nogen der kan huske hvad den hedder?
Avatar billede jowii Nybegynder
22. august 2006 - 16:14 #1
title?

eks.

<a href="/......" title="skriv title her" alt="alttekst"></a>
Avatar billede zynzz Praktikant
22. august 2006 - 16:22 #2
Avatar billede minau Nybegynder
22. august 2006 - 16:22 #3
hmmm. ja. sådan en effekt.

men jeg mener at huske at man kan gøre det med et tag så man slipper for at have et link

noget ala

<gulkasse value="hej">Kedelig tekst</gulkasse>
Avatar billede jowii Nybegynder
22. august 2006 - 16:30 #4
Kan du ikke bare skrive det i et tekstafsnit:

Sådan her:

<p title="skriv title her" alt="alttekst">heeeeej</p>

zynzz>> Er alt ikke mest beregnet til billeder, som ikke kan vises, så kommer alt-teksten frem i stedet for det billede der ikke vises. Hvis det er når man holdeer musen over, skal man da bryge "title"? :)
Avatar billede zynzz Praktikant
22. august 2006 - 16:32 #5
Men det gør man også på de 2 links jeg gav... :=)
Avatar billede zynzz Praktikant
22. august 2006 - 16:33 #6
Jeg mener nu kun det er alt="", men det kan også være jeg husker forkert...
Avatar billede minau Nybegynder
22. august 2006 - 16:34 #7
nåååå - ok. ja. så er det title, men man kan bare proppe den ind i andre tags end link. fedt. smid lige nogen svar...
Avatar billede jowii Nybegynder
22. august 2006 - 16:36 #8
Svar :)

Ja, men validatoren medlte fejl ved mig med alt, så tror det er mere rigtigt at skrive således:

<p title="skriv title her">heeeeej</p>
Jeg tror man skal nøjedes med at bruge alt ,år det drejer sig om billeder?? :)
Avatar billede minau Nybegynder
22. august 2006 - 16:44 #9
det var da ik et svar...?
Avatar billede jowii Nybegynder
22. august 2006 - 16:46 #10
Hoov. Undskyld ;)

Nu er det :P
Avatar billede Slettet bruger
22. august 2006 - 16:57 #11
alt="tekst" er ikke beregnet til tooltips. Dog er der enkelte fejlbehæftede browsere, der viser dem således alligevel. I det mindste gør disse browsere det kun, hvis der ikke samtidig er en title="tekst".

Og heller ikke ved billeder er alt beregnet til den slags. Der skal man også bruge title.

Så vil nogen måske spørge, hvad alt="tekst" er til, og hvorfor man SKAL have det med på billeder for at få valideret. Svaret er, at det er til en ALTernativ tekst, som browseren kan vise, hvis billedet ikke virker, eller hvis billeder er slået fra. Det hjælper dermed også blinde brugere.
Avatar billede zynzz Praktikant
22. august 2006 - 19:10 #12
ja, jeg har selv lige været inde og tjekke, min fejl....
Avatar billede Slettet bruger
22. august 2006 - 19:21 #13
Og forresten: title-attributten virker på rundt regnet alle elementer. Jeg siger "rundt regnet" fordi der er visse elementer, hvor det ikke giver mening at bruge title. Lidt eksempler:

<html>, <head>, <body>: Brug <title>-elementet i stedet
<meta ...>: Hvad vil du med en title der?
Avatar billede jowii Nybegynder
22. august 2006 - 20:56 #14
Tak for points..