Avatar billede darkdruid Nybegynder
21. august 2006 - 16:05 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Submit hvis resultat er rigtigt.. hvis ikke udskriv en fejlbesked

Hejsa folkens.

Jeg sidder her og er igang med at pudse lidt op på en gammel tagwall/gæstebog jeg har liggende.
Det der skal ændres ved den er en lille simpel sikkerhedsløsning med et let regnestykke så man kan kende forskel på rigtige mennesker og spam-bots.

Det hele går ud på at lave et felt hvori man skal skrive resultatet af det lille regnestykke. Hvis det er forkert kommer den med en fejl-besked og indsætter ikke noget i databasen. Hvis resultatet er rigtigt indsætter den de forskellige data ind i databasen og kommer med en lille "godkendt" besked.

Tag jer ikke af min kode da den er ret gammel og godt rodet.

Min kode ser således ud:
<?
$num1 = mt_rand(1, 9);
$num2 = mt_rand(1, 9);
$res = $num1 + $num2;
if ($_POST['send']) {
  if($_POST['right'] == $res ) { // fejlen skulle ligge her et sted
    if($_POST['name'] && $_POST['content'] ) {
      require("dbconn.php");
      $table_name = "tag";
      $date = date("d/m Y - H:i");
      $name = $_POST['name'];
      $content = $_POST['content'];
      $mail = $_POST['mail'];
      $url = $_POST['url'];
      $ip = $_SERVER["REMOTE_ADDR"];
      $content = ereg_replace("<","&lt;", $content);
      $content = ereg_replace(">","&gt;", $content);
      $content = ereg_replace("'","&#39;", $content);
      $content = ereg_replace("http:\/\/","", $content);
      $sql = "INSERT INTO ". $table_name ." (date, name, content, mail, url, ip) VALUES('". $date ."', '". $name ."','". $content ."','". $mail ."','". $url ."','". $ip ."')";
      $result = mysql_query($sql) or die(mysql_error());
      echo "Tag tilføjet...<br /><a href=\"index.php\">Tilbage til forsiden</a>";
    }
    else
    {
      echo "Felterne Navn og Besked skal udfyldes.<br /><a href=\"java script:history.back()\">Tilbage</a>";
    }
  else
  {
    echo "Desværre, dit resultat var forkert.<br /><a href=\"tag.php\">Prøv igen</a>";
  }
else {
$ip = $_SERVER["REMOTE_ADDR"];
echo "
Denne tagwall gemmer gæstens IP adresse i databasen til senere brug hvis man benytter et bannings-system<br /><br />
Din IP adresse er <b>". $ip ."</b> og vil blive gemt i databasen sammen med din besked.<br /><br />
<center>
<form name=\"tag\" action=\"tag.php\" method=\"post\">
<b>Navn:&nbsp;</b><br />
<input type=\"text\" name=\"name\" /><br />
<b>Email:&nbsp;</b><br />
<input type=\"text\" name=\"mail\" /><br />
<b>Hjemmeside:&nbsp;</b><br />
<input type=\"text\" name=\"url\" /><br />
<b>Besked:&nbsp;</b><br />
<textarea cols=\"22\" rows=\"5\" name=\"content\"></textarea><br />
<b>Resultatet af $num1 + $num2:&nbsp;</b><br />
<input type=\"text\" name=\"right\" /><br />
<input type=\"submit\" name=\"send\" value=\"Tag\" />
</form>
</center>
";
}
?>

Fejlen skulle gerne ligge omkring min if($_POST['right'] == $res ) men jeg kan ikke selv lige regne den ud.
Jeg håber nogen har en lille fiks løsning til mit problem.

Cheers :)
Avatar billede iss Novice
21. august 2006 - 16:12 #1
Du kan kigge på denne:
<form action="<?=$_SERVER['PHP_SELF']?>" method="post">
<?
$tal = array("nul", "en", "to", "tre", "fire", "fem", "seks", "syv", "otte", "ni", "ti");
$x = rand (0, 5);
$y = rand (0, 5);
$xy = $x+$y;
?>
Hvad er <?=$tal[$x]?> plus <?=$tal[$y]?>
<select name="resultat">
    <option value="11" SELECTED>- Vælg resultat -</option>
<?foreach ($tal as $valg) {?>
    <option><?=$valg?></option>
<?}?>
</select>
<input type="hidden" name="gemtresultat" value="<?=$xy?>">
<input type="submit">
</form>

<?
if(!empty($_POST)) {
    if($tal[$_POST['gemtresultat']] ==  strtolower($_POST['resultat'])) {?>
OK
<?    }
    else {?>
Forkert
<?    }
}
?>
Avatar billede darkdruid Nybegynder
21. august 2006 - 16:14 #2
Takker.. den vil jeg lige lege lidt med :)
Jeg kommer tilbage og svarer hvis jeg er lidt for dum til at forstå den.
Avatar billede darkdruid Nybegynder
21. august 2006 - 16:28 #3
Ok, det var egentlig en meget simpel løsning.

Jeg udskiftede if($_POST['right'] == $res ) med if($_POST['right'] == $_POST['hidden'] ) og indsatte <input type=\"hidden\" name=\"hidden\" value=\"$res\" /> i min form.

Jeg takker mange gange for løsningen... smid lige et svar så du kan få dine point :)

Hvis folk er interesseret i at afprøve den lille tagwall/gæstebog så kan den findes på adressen http://home.goatie.dk/tagwall/newtag/ . Jeg må dog advare om at serveren den ligger på ikke er online 24/7 så det kan være den nogen gange ikke svarer.
Avatar billede iss Novice
21. august 2006 - 16:31 #4
Nej tak, samler ikke.
Avatar billede darkdruid Nybegynder
21. august 2006 - 16:32 #5
Nå ok, så smider jeg selv et svar så spørgsmålet kan blive markeret som løst/besvaret.

Men endnu engang, tak for hjælpen :)
Avatar billede iss Novice
22. august 2006 - 00:40 #6
Velbekommen.