Avatar billede pablopablo Nybegynder
21. august 2006 - 03:28 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Asp.net 2.0 standard kontroller

Hey...

Jeg har to spgs...ang. login kontrollen.

1. Jeg har en mappe som hedder "members", deri ligger 3 stk aspx sider som det kun er registrede brugere som kan tilgå...det virker fint...når man logge ud, så er logud property'en sat til min Default.aspx side...og det er her jeg taber tråden lidt...

1. HVIS jeg er logget ind og klikker på én af de sider som IKKE ligger i members-mappen og derefter klikker på logud, virker det fint...dvs. jeg henvises til default.aspx siden...MEN hvis jeg derimod står på en af de tre sider som ligger i members mappen...så henviser den mig til en side som hedder login.aspx...?? Men jeg har aldrig haft en side i mit projekt ved dette navn...very wierd??

2. Den "Remember me" checkbox som indgår i login-kontrollen virker ikke!? skal man selv gøre noget bestemt for at den virker...?? Jeg går ud fra, at den som alle andre sider, gemmer en cookie på maskinen...jeg har ikke problemer men cookies generelt...så det må være noget andet...??

Hpber meget i kan hjælpe mig!

Mvh. PabloPablo
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
21. august 2006 - 14:11 #1
hvordan ser koden ud til din login kontrol ?
Avatar billede pablopablo Nybegynder
21. august 2006 - 15:02 #2
<asp:LoginView ID="LoginView1" runat="server">
            <LoggedInTemplate>
                <b style="color: white">
                    <p align="left" class="nLeft10">
                        <b>Velkommen!</b><br />
                        <asp:LoginName ID="LoginName1" runat="server" Font-Bold="True" ForeColor="Black" />
                        <br />
                        <asp:LoginStatus ID="LoginStatus1" runat="server" ForeColor="Black" LogoutPageUrl="~/Default.aspx"
                            LogoutText="Log ud" Width="110px" />
                    </p>
                </b>
                <br />
                <p>
                </p>
            </LoggedInTemplate>
            <AnonymousTemplate>
                <br />
                <asp:Login ID="Login1" runat="server" DestinationPageUrl="~/Default.aspx" FailureText="Forkert bruger/kode."
                    Font-Bold="True" Font-Names="Arial" Font-Size="Small" ForeColor="Black" PasswordLabelText="Kode:"
                    PasswordRequiredErrorMessage="Du skal indtaste kodeord" RememberMeText="Husk mig!"
                    UserNameLabelText="Bruger:" UserNameRequiredErrorMessage="Du skal indtaste brugernavn"
                    Width="110px">
                    <LayoutTemplate>
                        <table border="0" cellpadding="1" cellspacing="0" style="border-collapse: collapse">
                            <tr>
                                <td style="width: 112px; height: 137px">
                                    <table border="0" cellpadding="0" style="width: 152px">
                                        <tr>
                                            <td align="left" colspan="2" style="width: 152px; height: 16px;">
                                                <asp:Label ID="Label1" runat="server" Font-Bold="True" Font-Names="Arial" Font-Size="Small"
                                                    Text="Bruger/Kode" Width="131px"></asp:Label></td>
                                        </tr>
                                        <tr>
                                            <td colspan="2" style="width: 152px">
                                                <asp:TextBox ID="UserName" runat="server" ToolTip="Bruger" Width="100px"></asp:TextBox>
                                                <asp:RequiredFieldValidator ID="UserNameRequired" runat="server" ControlToValidate="UserName"
                                                    ErrorMessage="Brugernavn" ToolTip="Indtast brugernavn" ValidationGroup="ctl00$ctl12$Login1">*</asp:RequiredFieldValidator>&nbsp;
                                            </td>
                                        </tr>
                                        <tr>
                                            <td colspan="2" style="width: 152px">
                                                <asp:TextBox ID="Password" runat="server" TextMode="Password" ToolTip="Kodeord" Width="100px">Kode</asp:TextBox>
                                                <asp:RequiredFieldValidator ID="PasswordRequired" runat="server" ControlToValidate="Password"
                                                    ErrorMessage="Kodeord" ToolTip="Indtast kodeord" ValidationGroup="ctl00$ctl12$Login1">*</asp:RequiredFieldValidator>&nbsp;
                                            </td>
                                        </tr>
                                        <tr>
                                            <td>
                                                <asp:LinkButton ID="LinkButton1" runat="server" Font-Bold="False" Font-Names="Arial"
                                                    Font-Size="8pt" ForeColor="Black" OnClick="LinkButton1_Click">Glemt login/kode?</asp:LinkButton>
                                                <br />
                                                <asp:Literal ID="FailureText" runat="server" EnableViewState="False"></asp:Literal>
                                            </td>
                                        </tr>
                                        <tr>
                                            <td>
                                                <asp:ValidationSummary ID="ValidationSummary1" runat="server" Font-Names="Arial"
                                                    Font-Size="Small" HeaderText="Indtast venligst:" ValidationGroup="ctl00$ctl12$Login1"
                                                    Width="152px" />
                                            </td>
                                        </tr>
                                        <tr>
                                            <td colspan="2" style="width: 152px">
                                                <br />
                                                <asp:CheckBox ID="RememberMe" runat="server" Font-Bold="False" Text="Husk mig!" />
                                            </td>
                                        </tr>
                                        <tr>
                                            <td align="left" colspan="2" style="width: 152px; color: white">
                                                &nbsp;</td>
                                        </tr>
                                        <tr>
                                            <td align="left" style="width: 152px">
                                                <asp:Button ID="LoginButton" runat="server" CommandName="Login" Text="Log In" ValidationGroup="ctl00$ctl12$Login1" />&nbsp;
                                                <asp:Button ID="ButtonNewAccount" runat="server" OnClick="Button1_Click" Text="Registrer" /><br />
                                                <br />
                                            </td>
                                        </tr>
                                        <br />
                                    </table>
                                </td>
                            </tr>
                        </table>
                    </LayoutTemplate>
                </asp:Login>
            </AnonymousTemplate>
        </asp:LoginView>
Avatar billede snepnet Nybegynder
21. august 2006 - 17:09 #3
login.aspx er den side der pr. default henvises til, hvis du prøver at tilgå en beskyttet side.
Du kan overskrive det forhold i din konfiguration af membership i web.config - eller bare lægge din login-kontrol på en side der hedder login.aspx.
Du skal ikke gøre noget særligt for at checkboxen virker.
Mvh
Avatar billede pablopablo Nybegynder
21. august 2006 - 18:29 #4
Har omdøbt siden til login.aspx og det virker fint ;) Men du må gerne fortælle mig, hvad man skal skrive i config  filen hvis man øsnker at ændre dette...
btw...er der ikke et sted, hvor der står beskrevet ALT hvad man kan skrive/konfigurere i ens config fil...?

ang. checkboxen...så undre det mig bare, idet at den ikke virker...?-(
Kan jeg have gjort noget som har "ødelagt" funktionen...?
Avatar billede snepnet Nybegynder
21. august 2006 - 18:51 #5
http://www.it-fjernundervisning.dk/ASP.NET_2.0/Sikkerhed/Brug_af_forms_modellen.aspx
Hvis du uploader dit site til hvor det nu skal ligge.... Logger på, og klikker checkboxen af... Går det så ikke fint?
Mvh
Avatar billede pablopablo Nybegynder
21. august 2006 - 18:55 #6
Ja, jeg tænkte også at det var fordi, at jeg kørte det lokalt...men har prøvet at uploade derefter testet flere gange...men checkboxen gør intet, trods jeg klikker på den inden jeg logger ind...?? meget mærkeligt firma :/
Avatar billede snepnet Nybegynder
21. august 2006 - 19:00 #7
Går intet .... æhh... hvad er det du forventer den skal gøre?
Mvh
Avatar billede snepnet Nybegynder
21. august 2006 - 19:01 #8
(gør intet? ... skulle der havde stået :o)
Avatar billede pablopablo Nybegynder
21. august 2006 - 19:07 #9
...pointen med checkboxen er jo, at der gemmes en cookie på maskinen, således at man slipper for at indtaste brugernavn/kode næste gang man besøger siden...ikke sandt?
Ligesom har på eksperten...der skal man dog selv skrive brugernavn og når man så trykker TAB så skriver kodeordet automatisk...andre sider, gemmer begge dele default...

Men min side huske ikke en meter....jeg går til side, klikker i checkboxen, indtaster brugernavn/kodeord og trykker login.....logger ud....og checkboxen, samt de to textboxe er tomme....hmmmm....!?
Avatar billede snepnet Nybegynder
21. august 2006 - 19:38 #10
Well... Den med automatisk at indføre kodeordet er en browserfacilitet, og når du aktict logger ud skal det jo altså også ske (ellers ville det jo unægteligt være lidt ægget med en logud knap :o).
Hvis du undlader at logge ud, spadserer du direkte ind igen senere, hvis du klikker checkboxen af.
Mvh
Avatar billede pablopablo Nybegynder
21. august 2006 - 19:44 #11
LOL...please lad være med at populisere dette indlæg på alle forsider i morgen...ja, du har sgu da ret! DO! [ kraver ind i mussehulet ... ]
Læg et svar...!
Avatar billede snepnet Nybegynder
21. august 2006 - 19:55 #12
:oD
Avatar billede pablopablo Nybegynder
21. august 2006 - 20:10 #13
nu hvor jeg har dig, kan du så ik svare på, hvorfor jeg ikke umiddelbart kan ændre tekst-farver/fore-color på div. elementer i min bulletedList...hvis jeg bruger normal tekst virker det fint...men når jeg sætter det til Hyperlinks, som jeg har brug for "overruler" den farverne med sine egne...! :( http://www.eksperten.dk/spm/727309
Avatar billede pablopablo Nybegynder
22. august 2006 - 17:35 #14
Hej igen...kan du ikke fortælle mig, hvad jeg skal skrive i min web.config for at jeg selv kan bestemme hvilken .aspx side, som skal kaldes i stedet for login.aspx?

Har søgt lidt på google...men kan ikke lige få det til at spille, man skal sætte noget i <authentication mode="Forms" /> ik?
Avatar billede snepnet Nybegynder
22. august 2006 - 17:38 #15
Avatar billede pablopablo Nybegynder
22. august 2006 - 17:47 #16
ooh, sorry det fokuserede jeg ikke på, at jeg besøgte siden...tænkte at det var et svar på, en liste eller lign. over hvad der er muligt at skrive i sin web.config...men det fandt jeg ud af det jo ikke var...:) havde overset de første linie...

path="/"        loginUrl="admin/login/login.aspx"        timeout="999999" />

hvad angiver path?
Avatar billede snepnet Nybegynder
22. august 2006 - 18:59 #17
Den er optionel - du kan se docs her:
http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/1d3t3c61.aspx
Mvh