Avatar billede skindbeni Nybegynder
20. august 2006 - 22:20 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Hente "nyheder" fra database

Hej.

Jeg har Visual Web Developer 2005 Express.

Jeg har tidligere haft traditionelle asp sider, hvor mine artikler og nyheder har ligget i en access-database (her kaldet nyheder.mdb) og jeg har lavet en indholdsside i ren asp til at vise nyhederne.

Det vil sige, at jeg har en skabelon, hvori jeg henter data fra en databases felter og indsætter på siden afhængig af hvilken nyhed, man har valgt.

Jeg har problemer med at lave tilsvarende i asp.net i stedet for traditionel asp og jeg har ikke fundet en (helst dansk) artikel der kort og godt laver en simpel løsning på det.

Er der nogle herinde, der kan hjælpe mig med, hvordan mine artikler i min access-database kan blive hentet ind på en asp.net side
Avatar billede snepnet Nybegynder
21. august 2006 - 17:14 #1
En af flere muligheder:

// i din aspx-fil:

<asp:GridView id="newsGrid" runat="server" />

// i din cs-fil:
// en using øverst
using System.Data.OleDbClient;

// i page_load
if(!IsPostBack)
{
OleDbConnection connection = new OleDbConnection(<din connectionstring>);
OleDbCommand command = new OleDbCommand("select * from news", connection);
OleDbDataAdapter adapter = new OleDbDataAdapter(command);

DataSet data = new DataSet();
adapter.Fill(data);

newsGrid.DataSource = data;
newsGrid.DataBind();
}

En anden muligheder, at du laver en forbindelse til databasen via server explorer i IDE'et, og bare trækker tabellen ind på en form.

Der er flere andre.
Mvh
Avatar billede skindbeni Nybegynder
22. august 2006 - 22:08 #2
Hej.

Jeg vil meget gerne bruge ovenst[ende, men jeg har problemer med at omskrive den til vb.net, som er det, jeg pr'ver at l;re.

Og ovenn;vnte kode melder fejl.

Jeg har allerede fors'gt at rette til>

// en using øverst
Imports System.Data.OleDb

// i page_load
  Protected Sub Page_Load(ByVal sender As Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Me.Load
      If Page.IsPostBack Then
          OleDBConnection connection = new OleDbConnection(<din connectionstring>);
          OleDbCommand command = new OleDbCommand("select * from news", connection);
          OleDbDataAdapter adapter = new OleDbDataAdapter(command);

          DataSet data = new DataSet();
          adapter.Fill(data);
          newsGrid.DataSource = data;
          newsGrid.DataBind();

      End If
  End Sub

Kender du vb.net og kan hj;lpe med at omskrive hertil, s[ er der points, hvis du smider et svar.
Avatar billede snepnet Nybegynder
22. august 2006 - 22:22 #3
Prøv den her:

If Not IsPostBack Then
Dim connection As OleDbConnection = New OleDbConnection("<din connectionstring>")
Dim command As OleDbCommand = New OleDbCommand("select * from news", connection)
Dim adapter As OleDbDataAdapter = New OleDbDataAdapter(command)
Dim data As DataSet = New DataSet
adapter.Fill(data)
newsGrid.DataSource = data
newsGrid.DataBind
End If

Mvh