Avatar billede ducks Nybegynder
20. august 2006 - 15:13 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hente fra 2 tabeller på samme tid

Jeg prøver at hente på 2 tabeller fra samme tid, det plejer også at gå helt fint, men jeg ved ikke helt, hvad jeg skal gøre når skal bruges en WHERE til begge 2. Jeg har prøvet at gøre som nedenstående, men det var ikke helt rigtigt.

"SELECT BudgetCategories.maxbudget, SUM(Budget.expense) as used FROM BudgetCategories, Budget WHERE BudgetCategories.cname='" & cmbCategory.Text & "' AND Budget.category='" & cmbCategory.Text & "'"
Avatar billede jakand Nybegynder
20. august 2006 - 15:21 #1
Du bør prøve at joine de to tabeller, f.eks.:
FROM BudgetCategories INNER JOIN Budget ON BudgetCategories.kolonne = Budget.kolonne
hvor "kolonne" er den henholdsvis primær og fremmednøgle
Avatar billede ducks Nybegynder
20. august 2006 - 16:00 #2
De 2 tabeller har jo ikke et felt, hvor de er li hinanden. Jeg ville bare gerne hente 2 records ud i een forespørgsel, hvis man kan.
Avatar billede pidgeot Nybegynder
20. august 2006 - 19:27 #3
Din forsøgte query tyder da ellers på at Budget.category og BudgetCategories.cname er lig hinanden... så er det bare at sætte de to lig med hinanden i stedet for den sidste af de to.
Avatar billede kjulius Novice
20. august 2006 - 23:28 #4
Da du bruger en sum funktion, er du nødt til at tilføje en GROUP BY på det andet felt:

"SELECT BudgetCategories.maxbudget, SUM(Budget.expense) as used FROM BudgetCategories INNER JOIN Budget ON BudgetCategories.cname = Budget.category
WHERE BudgetCategories.cname='" & cmbCategory.Text & "' GROUP BY BudgetCategories.maxbudget"

Det er den måde man sædvanligvis gør det, men der er for så vidt ikke noget til hinder for at gøre som du gør, at sætte en fast selektering på felterne i begge tabeller, men du kommer ikke uden om at bruge en GROUP BY når du bruger en sum funktion.
Avatar billede ducks Nybegynder
25. august 2006 - 08:59 #5
Tak, ligger du et svar kjulius?
Avatar billede kjulius Novice
25. august 2006 - 10:57 #6
Det kommer her... :-)