Avatar billede michael_mortensen Nybegynder
19. august 2006 - 09:43 Der er 7 kommentarer

Flydende tekst?

Jeg er ved at lave en side for en restaurent.
Til højre på siden vil jeg frygteligt gerne have at dagens menu kommer "slidende" langsomt ned af siden.

Den skal ikke være stillestående, men skal køre langsomt oppe fra og ned.. Og når den når bunden, så skal den starte forfra igen.

http://wixit.dk/side.jpg

Er der nogle der ved hvor jeg kan finde et sådant script?
Avatar billede des_84 Nybegynder
19. august 2006 - 12:00 #1
Så skal du jo nok til at lave et javascript eller bruge det der ligger på html.dk hvor snefnug daler ned.
Avatar billede jokkejensen Novice
19. august 2006 - 12:11 #2
Den lette måde :

<marquee width="300px" height="100%" direction="down">
<h1>Dagens MEnu</h1>
<p>tewksdaf sadf as df ad fg as d fas dfg a sdg  qdrg ads g adf g ads g adfgfq bnsz bg sh dbdsa j h gih iub kb k hkj hbkj bh jb lkjnbtewksdaf sadf as df ad fg as d fas dfg a sdg  qdrg ads g adf g ads g adfgfq bnsz bg sh dbdsa j h gih iub kb k hkj hbkj bh jb lkjnbtewksdaf sadf as df ad fg as d fas dfg a sdg  qdrg ads g adf g ads g adfgfq bnsz bg sh dbdsa j h gih iub kb k hkj hbkj bh jb lkjnbtewksdaf sadf as df ad fg as d fas dfg a sdg  qdrg ads g adf g ads g adfgfq bnsz bg sh dbdsa j h gih iub kb k hkj hbkj bh jb lkjnbtewksdaf sadf as df ad fg as d fas dfg a sdg  qdrg ads g adf g ads g adfgfq bnsz bg sh dbdsa j h gih iub kb k hkj hbkj bh jb lkjnbtewksdaf sadf as df ad fg as d fas dfg a sdg  qdrg ads g adf g ads g adfgfq bnsz bg sh dbdsa j h gih iub kb k hkj hbkj bh jb lkjnbtewksdaf sadf as df ad fg as d fas dfg a sdg  qdrg ads g adf g ads g adfgfq bnsz bg sh dbdsa j h gih iub kb k hkj hbkj bh jb lkjnbtewksdaf sadf as df ad fg as d fas dfg a sdg  qdrg ads g adf g ads g adfgfq bnsz bg sh dbdsa j h gih iub kb k h</p>
</marguee>
Avatar billede michael_mortensen Nybegynder
19. august 2006 - 13:46 #3
Kan man eventuelt gøre det pænere, mere flydende, og langsommere?
Avatar billede mclemens Nybegynder
19. august 2006 - 22:24 #4
Evt. med top:0px; istedet for top:300px...

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd"><html><head><meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1"><title>Ingen titel</title>

<style type="text/css">
#menuholder{position:relative;width:200px;height:300px;overflow:auto;}
#menuen{position:absolute;left:0px;top:300px;}
</style>

<script type="text/javascript">
var menuen,menuchk=true;
window.onload=function(){
  document.getElementById("menuholder").style.overflow="hidden"
  menuen=document.getElementById("menuen");
  menuen.style.top=-menuen.offsetHeight+"px";
  menuscroll();
}

function menuscroll(){
  menuen.style.top=(menuen.offsetTop>document.getElementById("menuholder").offsetHeight+10)?-menuen.offsetHeight+"px":menuen.offsetTop+1+"px";
  setTimeout("menuscroll();",30);
}
</script>

</head><body>

<div id="menuholder"><div id="menuen">
  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>
</div></div>
</body></html>
Avatar billede mclemens Nybegynder
19. august 2006 - 22:33 #5
Retter den lige lidt...

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd"><html><head><meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1"><title>Ingen titel</title>

<style type="text/css">
#m1{position:relative;width:200px;height:300px;overflow:auto;}
#m2{position:absolute;left:0px;top:300px;}
</style>

<script type="text/javascript">
m={1:"m1",2:"m2"};
window.onload=function(){
  for(i in m)m[i]=document.getElementById(m[i]);m[3]=true;
  m[4]=m[1].offsetHeight;m[3]=true;m[5]=m[2].offsetHeight;
  m[1].onmouseover=function(){m[3]=false;};m[1].onmouseout=function(){m[3]=true;};
  m[1].style.overflow="hidden";
  menuscroll();
}

function menuscroll(){
  if(m[3]){
  m[2].style.top=(m[2].offsetTop>m[4]+10)?-m[5]+"px":m[2].offsetTop+1+"px";
  }setTimeout("menuscroll();",30);
}
</script>

</head><body>

<div id="m1"><div id="m2">
  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>
</div></div>
</body></html>
Avatar billede mclemens Nybegynder
19. august 2006 - 22:45 #6
men som sagt ret evt. lige top:300px; til top:0px;
... jeg har ladet overflow være auto i css
af hensyn til den uden javascript...
Avatar billede mclemens Nybegynder
19. august 2006 - 23:41 #7
Lidt mere med lidt dokumentation - og mulighed for op eller nedscrolling...

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd"><html><head><meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1"><title>Ingen titel</title>

<style type="text/css">
#m1{position:relative;width:200px;height:300px;overflow:auto;}
#m2{position:absolute;left:0px;top:300px;}
</style>

<script type="text/javascript">

msp=30; // Opdateringshastighed i ms..
mspx=1; // Antal px hop pr. opdatering.
mspxu=10; // Antal px div'en skal være under synsfeltet før den genstarter
mspxo=false; // Bevæger sig nedad ved true ... opad ved false

m={1:"m1",2:"m2"};
window.onload=function(){
  for(i in m)m[i]=document.getElementById(m[i]);m[3]=true;
  m[4]=m[1].offsetHeight;m[3]=true;m[5]=m[2].offsetHeight;
  m[1].onmouseover=function(){m[3]=false;};m[1].onmouseout=function(){m[3]=true;};
  m[1].style.overflow="hidden";m[2].style.top=(mspxo)?-m[5]+"px":m[4]+"px";
  menuscroll();
}

function menuscroll(){
  if(m[3]){
    if(mspxo)m[2].style.top=(m[2].offsetTop>m[4]+mspxu)?-m[5]+"px":m[2].offsetTop+mspx+"px";
    else m[2].style.top=(m[2].offsetTop<-m[5]-mspxu)?m[4]+"px":m[2].offsetTop-mspx+"px";
  }setTimeout("menuscroll();",msp);
}
</script>

</head><body>

<div id="m1"><div id="m2">
  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>  bla... bla...<br>
</div></div>
</body></html>