Avatar billede gybe Nybegynder
18. august 2006 - 13:19 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Sætte link i tekstfelt til gotoAndStop(2);

Hej Eksperter,

Jeg har i Flash et tekstfelt med en længere tekst. Et af ordene i denne tekst skal fungere som et link. Det er mig ikke noget problem at tilføje en URL i feltets Properties-palette, sagen er blot at det ikke er et eksternt link jeg skal tilknytte ordet, men derimod en gotoAndStop(2); så man ryger til frame 2 ved klik på ordet - er det muligt?
Avatar billede thulstrup Nybegynder
18. august 2006 - 13:35 #1
text_txt.html = true;
text_txt.htmlText = "<a href='asfunction:gotoAndStop,2'>gå til frame 2</a>";
Avatar billede gybe Nybegynder
18. august 2006 - 13:39 #2
Smukt, tak :) Lad mig få et svar.
Avatar billede thulstrup Nybegynder
18. august 2006 - 13:49 #3
Det får du her :)
Avatar billede gybe Nybegynder
18. august 2006 - 14:04 #4
Må jeg i øvrigt stille et tillægsspørgsmål... Teksten i mit tekstfelt loades fra en XML-fil. I XML-filen har jeg en række ord, hvoraf et af dem har tagget <b></b> omkring sig, da jeg ønsker dette ord i bold. Men når den loades ind i tekstfeltet i Flash står der blot <b>ord</b>, og altså ingen bold.
HTML-formatering af tekstfeltet er sat til.
Avatar billede thulstrup Nybegynder
18. august 2006 - 14:41 #5
Hvordan ser din xml ud og hvordan loader og parser du den?

Det lyder til at dine tags bliver konverteret til html entities. Dvs. <b> bliver til &lt;b&gt;
Avatar billede gybe Nybegynder
18. august 2006 - 14:54 #6
Præcis, når teksten udskrives i tekstfeltet i Flash skriver den <b></b>, og laver jeg en trace på den får jeg &lt;b&gt;

Min XML-fil ser således ud:

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<content>
    <headline title="Title 1">
        <![CDATA[Her er <b>noget</b> tekst.]]>
    </headline>
      <headline>
      ...
</content>

I Flash kører jeg dette:

var XMLDoc = new XML();

XMLDoc.load("content.xml");
XMLDoc.ignoreWhite = true;

XMLDoc.onLoad = function() {
    populateTextfield();
}

... og populateTextfield() kører en for-løkke igennem hvor den udskriver CDATA i alle "headline" fra XML'en.
Avatar billede gybe Nybegynder
18. august 2006 - 15:16 #7
Update: Efter at have kørt en funktion der hopper til frame 2 og udskriver indholdet af CDATA i et andet tekstfelt, fungerer bold nu som det skal. Men jeg skal blank erkende at jeg ikke forstår hvorfor, da det nye tekstfelt på frame 2 har samme egenskaber som det jeg testede i på frame 1.
Avatar billede gybe Nybegynder
18. august 2006 - 15:29 #8
Nu driver jeg godt nok lidt rovdrift på dig, men jeg stødte på en sidste ting undervejs jeg ikke kan forlige mig med. I forbindelse med at jeg kører min for-løkke, er jeg interesseret i at smide indholdet af CDATA ned i en variabel med et unikt navn, jeg kan loade når der klikkes på det tilhørende link.
Jeg har forsøgt mig med noget a la...

for(i=0; i<XMLitems.length; i++) {
  variabelnavn[i] = XMLitems.firstChild;
}

... og variationer heraf, men det giver syntax error. Jeg er kommet udenom ved at oprette et tomt movieclip med createEmptyMovieClip for hver gennemløbning af for-løkken. I hvert movieclip gemmer jeg så den aktuelle variabel, men det forekommer mig noget overflødigt at skulle oprette tomme movieclips for blot at gemme en variabel i dem. Kan jeg gøre det på en smartere måde?

Og så skal jeg nok stoppe med at spørge nu :)
Avatar billede thulstrup Nybegynder
18. august 2006 - 16:11 #9
prøv med:

for(i=0; i<XMLitems.length; i++) {
  _root["variabelnavn"+i] = XMLitems.firstChild;
}
Avatar billede gybe Nybegynder
18. august 2006 - 16:17 #10
Det er jo fantastisk! Mange tak for den kompetente hjælp :)