Avatar billede russell Nybegynder
14. maj 2001 - 20:52 Der er 1 kommentar og
1 løsning

target=\"?\"

Jeg vil gerne have, at alle links åbnes i et nyt vindue. I stedet for at gøre:
<a href=\"http://www.eksperten.dk\"TARGET=\"_blank\">Eksperten</a>,kunne jeg godt tænke mig at definere det i javascript eller stylesheet engang for alle, så jeg slipper for at skgrive target=\"blank\" hver eneste gang. Kan det lade sig gøre?
Et lille tillægsspørgsmål: Hvad betyder _blank? Kunne der ikke lige så vel stå target=\"prut\" ? Er det ikke bare et navn man giver vinduet der åbnes?
Avatar billede jakoba Nybegynder
14. maj 2001 - 23:28 #1
Så længe navnet i target er ukendt vil første klik på et link give præcis samme resultat som target=\"_blank\".
Men andet klik vil så åbne næste side i det samme vindue, hvor target=\"_blank\" vil åbne endnu et nyt vindue. Det minder en del om det du ønsker bortset fra at \"prut\" vinduet ikke vil blive lagt op øverst.

Så for at få det til at virke pænt skal de sider du loader med target=\"prut\" have et lille stykke javascript i toppen:
<script language=\"javascript\">
self.focus(); // trækker vinduet op i forgrunden.
</script>

kommandoen
<base target=\"prut\">
får alle links til at have det target som default.

Hvis et enkelt lik så alligevel ikke skal åbnes i vinduet kan du give det link  target=\"_self\".

var det svar?

mvh JakobA
Avatar billede russell Nybegynder
15. maj 2001 - 11:18 #2
Tak for det JakobA. Det var lige det jeg var ude efter.