Avatar billede simonth Nybegynder
17. august 2006 - 09:42 Der er 62 kommentarer og
1 løsning

Hvordan får jeg program over på Pocket PC/iPAQ(/PDA?

Hej.
Jeg har lavet et program i Visual Basic .Net, med .net framework 2.0. Jeg har installeret net compact framework 2.0 på PDAen og har taget exe filen fra "Debug" mappen i min projekt mappe og lagt over i PDAen, men den melder fejl. Jeg har også prøvet at "publish" det, men man kan jo ikke køre setup.exe filen på PDAen, så hvordan får jeg programmet til at køre på PDAen??
Avatar billede spif2001 Nybegynder
17. august 2006 - 09:45 #1
Programmet du har lavet, er det lavet som en Device application?

Altså da du oprettede solutionen, valgte du Device application i stedet for som normalt Windows application?
Avatar billede simonth Nybegynder
17. august 2006 - 09:52 #2
Nej, mener bare jeg valgte Windows apllication
Avatar billede simonth Nybegynder
17. august 2006 - 09:53 #3
Jeg bruger Visual Basic Express, og så vidt jeg kan se i "New project" er der ikke noget der hedder "Device application"
Avatar billede spif2001 Nybegynder
17. august 2006 - 09:54 #4
Så tror jeg ikke du får det i gang.

Prøv at oprette en ny solution - denne gang som Device application - og kopier din kode over i den.

Noget af din kode vil muligvis ikke kompilere, da Compact Frameworket ikke har alt hvad det normale .NET Framework har.
Avatar billede simonth Nybegynder
17. august 2006 - 09:54 #5
Fejlen på PDA er:
"Fil eller samlingsnavn 'Microsoft.VisualBasic, Version=8.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=B03F5F7F11D50A3A', eller en af afhængighederne blev ikke fundet."
Avatar billede spif2001 Nybegynder
17. august 2006 - 09:54 #6
ah - Express er vidst skrabet fri af device application desværre.
Avatar billede simonth Nybegynder
17. august 2006 - 09:55 #7
Kræver det ikke Visual Studio 2005, det man skal betale maaange penge for, ? :( Har kun Visual Basic Express.
Avatar billede simonth Nybegynder
17. august 2006 - 09:55 #8
Okay :/ Så jeg er nød til at skaffe Visual Studio 2005 på en eller anden måde... :/ Øv, så kan jeg slet ikke bruge mit cykelprogram jeg har brugt lang tid på, til noget :/
Avatar billede spif2001 Nybegynder
17. august 2006 - 09:56 #9
Et program lavet med .NET 2.0 kan ikke køre på en PDA - det skal være lavet i Compact Framework.
Avatar billede simonth Nybegynder
17. august 2006 - 09:59 #10
Okay :( Og man kan ikke på nogen andre måder få det til at virke, udover at hente Visual Studio 2005?
Avatar billede spif2001 Nybegynder
17. august 2006 - 10:01 #11
Det kan godt være der findes en løsning, men jeg kender den ikke. Har lige tjekket min (lidt gamle) installation af SharpDevelop 2.0 - gratis open source .net editor - men der havde ikke noget device application (compact framework) i sig.
Avatar billede spif2001 Nybegynder
17. august 2006 - 10:01 #12
Måske man kan få et plugin til Express - checker lige...
Avatar billede spif2001 Nybegynder
17. august 2006 - 10:06 #13
Avatar billede spif2001 Nybegynder
17. august 2006 - 10:08 #14
...og SharpDevelop har også VB.NET ;)
Avatar billede simonth Nybegynder
17. august 2006 - 11:11 #15
Okay, jeg har installeret SharpDevelop og har fulgt guiden på http://wiki.sharpdevelop.net/default.aspx/SharpDevelop.CompactFramework2Development
Men den kommer med følgende fejl:
http://simonth.futte.dk/sd1.jpg
Avatar billede spif2001 Nybegynder
17. august 2006 - 11:39 #16
Mht. den MainForm - kopierede du filerne over i det nye projekt, eller oprettede du en ny form og tilføjede din kode fra den gamle form?

For jeg tror du bliver nødt til at gøre det sidste.
Avatar billede simonth Nybegynder
17. august 2006 - 11:44 #17
Jeg har slet ikke kopieret noget endnu.
Jeg har bare oprettet en ny Windows Application i SharpDevelop, uden nogen label eller noget, kun en form.
Avatar billede spif2001 Nybegynder
17. august 2006 - 11:49 #18
ah ok - hmmm....

Kan ikke lige se hvad du skulle have gjort galt.

Du har installeret alt det de skriver i "What you need" afsnittet?
Avatar billede simonth Nybegynder
17. august 2006 - 11:58 #19
Jo, compact framework bliver (vel også? ved det ikke) også installeret på pcen når man har installeret det på pdaen via activesync? Det er jo den samme fil ikke? Den fil jeg har brugt til at installere framework på PDAen via activesync hedder NETCFSetupv2.msi

SDK er vist det eneste jeg ikke har installeret, men det har jeg lige hentet (kan dog ikke se hvorfor det er nødvendigt...), så installerer det lige. Skal bare lige fjerne nogen programmer først, så jeg har plads.... Det fylder jo en del :/
Avatar billede spif2001 Nybegynder
17. august 2006 - 12:06 #20
Mht CF så er jeg ikke sikker, da det blev installeret hos mig, da jeg installerede Visual Studio Pro. Men jeg kan se i Add/Remove programs at jeg har en "Microsoft .NET Compact Framework" der fylder 59,27 Mb - så har du den er du sikker.

Hvis det er .NET FRamework 2.0 SDK du har gang i, burde du allerede have den. Ellers ville din Visual Studio Express ikke have fungeret.
Avatar billede simonth Nybegynder
17. august 2006 - 12:07 #21
Nu skriver den noget andet efter jeg tilføjede en reference i add reference til en dll fil som der stod i guiden, jeg har bare gjort det to gange nu :s
Den skriver følgende fejl:
http://simonth.futte.dk/sd2.jpg
Avatar billede spif2001 Nybegynder
17. august 2006 - 12:10 #22
Den første må være fordi du har to Main metoder - fjern den ene.

Hvad står der i den linie 19 til den anden fejl?
Avatar billede simonth Nybegynder
17. august 2006 - 12:13 #23
Jeg har også en Compact, "Microsoft .NET Compact Framework 2.0" 63,32mb
Okay, men synes bare ikke jeg har installeret SDK pakken før, har aldrig hentet 300-400 mb :/ Har kun hentet Visual Basic Express der fyldte 30-40 mb. Men kan være den har installeret det alligevel uden jeg har opdaget det..
Avatar billede simonth Nybegynder
17. august 2006 - 12:15 #24
ClientSize = New Size(238, 295) - linje 19
http://simonth.futte.dk/sd3.jpg

Skal lige finde hvor de main står, kigger...
Avatar billede simonth Nybegynder
17. august 2006 - 12:16 #25
Er ny til .NET så det er derfor jeg ikke lige kan finde de to main metoder :/ har prøvet at kigge i mainform.vb og program.vb men der står bare:

mainform.vb:
Public Partial Class MainForm
    Public Sub New()
        ' The Me.InitializeComponent call is required for Windows Forms designer support.
        Me.InitializeComponent()

        '
        ' TODO : Add constructor code after InitializeComponents
        '
    End Sub
End Class

Så der er jo ingen main, så vidt jeg forstår af den kode :s

Program.vb:
    Partial Class MyApplication
Public Sub New()
                        MyBase.New()
                End Sub
          Public Shared Sub Main()
            Application.Run(New MainForm())
        End Sub

    End Class
Avatar billede spif2001 Nybegynder
17. august 2006 - 12:21 #26
ClientSize = New Size(238, 295) - linje 19

Den står helt uden for klassen - den må den ikke - hvad er det du prøver at sætte ClientSize på?

Det kan være det derfor den anden fejl kommer - prøv lige at udkommentere den linie og build igen.
Avatar billede simonth Nybegynder
17. august 2006 - 12:25 #27
Det der står i guiden, fulgte bare guiden, er jo nybegynder ;):
"MainForm.vb And Any Windows Form

In the designer, modify the Size property according to the size of the screen of the targeted device. A standard Windows Mobile 2003 screen is 240x320; to allow for the menu bar, set the size to 240x295. Of course, you have to take into consideration that later devices support bigger resolutions and also landscape mode.

You can programmatically set the Size property with:

ClientSize = New Size(238, 295)
"

Ah..tænke tænke.. Den skal bare sætte clientsize på den form jeg har, http://simonth.futte.dk/sd4.jpg

Men den kommer stadig med den anden fejl.
Avatar billede spif2001 Nybegynder
17. august 2006 - 12:31 #28
Jeg prøvede lige at søge på min maskine, og her finder jeg dem Microsoft.CompactFramework.VisualBasic.targets fil inde i min C:\WINDOWS\Microsoft.NET\Framework\v2.0.50727 mappe.

Har du den?
Avatar billede simonth Nybegynder
17. august 2006 - 12:54 #29
Nej, den finder intet når jeg søger efter den fil på C og D drevet, med "Søg" i Windows.. hmm :/
Avatar billede spif2001 Nybegynder
17. august 2006 - 13:02 #30
ja, så er det jo ikke så mærkeligt, at SharpDevelop heller ikke kan finde den ;)

Det her vil nok ikke du, men jeg kan evt. sende dig den fil, som du så kan putte ind hvor den skal være - jvf. overnævnte mappe - og så kan du se om det bliver godtaget.

Den fylder ca. 2 Kb
Avatar billede simonth Nybegynder
17. august 2006 - 13:13 #31
Undrer mig bare over hvorfor den ikke er blevet installeret :/

Okay, 2 kb tror jeg lige præcis godt kan klares over email ;) simonthdk@gmail.com
Avatar billede spif2001 Nybegynder
17. august 2006 - 13:15 #32
Er sendt...
Avatar billede simonth Nybegynder
17. august 2006 - 13:29 #33
(Der var en mappe der hed præcist det som din mappe hed) Filen er lagt ind nu.
Men den kommer stadig med samme fejl, "Sub main is declared more than once, osv."
Avatar billede spif2001 Nybegynder
17. august 2006 - 13:31 #34
den kommer også stadig med den: imported project fejl?
Avatar billede simonth Nybegynder
17. august 2006 - 13:46 #35
Nej, her er et billede af fejlene: http://simonth.futte.dk/sd5.jpg
Avatar billede spif2001 Nybegynder
17. august 2006 - 13:51 #36
Ved godt jeg har sagt det før, men som jeg læser det, har du altså 2 Main metoder, og kompileren kan ikke finde ud af hvilken den skal bruge så.

Nu er jeg C# mand, og er ikke en ørn til at læse VB, men prøv at søg dit projekt igennem for 'Main' og se om der ikke dukker en snyder op :)
Avatar billede spif2001 Nybegynder
17. august 2006 - 15:21 #37
Kom til at tænke på, om du nu også har CF 2.0 installeret.

Er det denne CF du installerede?
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=9655156b-356b-4a2c-857c-e62f50ae9a55&displaylang=en
Avatar billede spif2001 Nybegynder
18. august 2006 - 09:27 #38
Kom du videre?
Avatar billede simonth Nybegynder
18. august 2006 - 11:57 #39
Kigger lige efter main....lige nu
Avatar billede simonth Nybegynder
18. august 2006 - 12:02 #40
Nu skriver den:
Can't load file 17d14f5c-a337-4978-8281-53493378c1071.vb under .
Check the file permission and the existence of that file.
http://simonth.futte.dk/sd10.jpgException Microsoft.VisualBasic.ApplicationServices.NoStartupFormException was thrown in debuggee:
A startup form has not been specified.

OnRun()
DoApplicationModel()
Run()
Main() - 17d14f5c-a337-4978-8281-53493378c1071.vb:81,13

Den skriver dog ikke nogen fejl om Sub main nu, men det var også efter jeg fjernede:

      Public Shared Sub Main()
            Application.Run(New MainForm())
        End Sub
        fra Program.vb
Og de tre linjer skal vel være det, men de er jo (muligvis - hvis det ikke er den anden Main linje der måske er der et sted, leder stadig) skyld i at den laver fejl om to Sub Main? Men leder lige efter om der er flere Main et sted.
Avatar billede simonth Nybegynder
18. august 2006 - 12:03 #41
Ja, det er den CF jeg har installeret. Det er hverfald den exe fil jeg har liggende på skrivebordet ;)
Avatar billede simonth Nybegynder
19. august 2006 - 10:24 #42
Jeg har prøvet at kigge videre, men kan altså kun finde én Sub main og det er den i Program.vb :s
Avatar billede simonth Nybegynder
20. august 2006 - 10:37 #43
spif2001: Du blev stille? :(
Har prøvet at lave en Windows Application i C# nu, uden at sætte noget som helst ind, altså har kun ændret det man skulle for at det BURDE virke på en Pocket PC.
Der er ingen fejl når jeg prøver det på den store maskine, men den skriver følgende fejl på PDAen når jeg starter det op:

"fil eller samlingsnavn'system.windows.forms,version=2.0..0,culture=neutral,publickeytoken=b77a5c561934E089' eller en af afhængighederne blev ikke fundet."

Er det ikke kun exe filen jeg skal lægge over på PDAen ? skal der også lægges andre filer over på den, hvis ja, hvilke?
Avatar billede simonth Nybegynder
20. august 2006 - 11:00 #44
Og .Net virker på PDAen, har lige prøvet et program der skulle være i .Net, "Webby" og der melder den ingen fejl. Hmm så den der guide, den virker ikke helt, eller?
Avatar billede spif2001 Nybegynder
21. august 2006 - 08:47 #45
Var lige indisponibel i weekenden - og lidt før...

Det er kun exe filen du skal ligge over på PDA'en m.m. du har andre dll'er (dine egne eller 3. mands - ikke framework) du refererer til.

Problemet med den sidste fejl du får er, at du refererer til .NET 2.0's System.Windows.Forms - og det kan man ikke på PDA'en (du kan heller ikke overføre den den .NET 2.0 dll).

Så som jeg ser det, har den guide ikke spillet 100%, da den efterfølgende skal finde ud af, at det ikke er .NET 2.0 du refererer til, men Compact Framework's Forms, sådan at når programmet kører på PDA'en, at det kontakter de rigtige dll'er i Compact Framework og ikke prøver at kontakte .NET 2.0 dll'er.

Jeg tjekker lige den guide igen...
Avatar billede simonth Nybegynder
21. august 2006 - 09:40 #46
Okay :/
Ja, det kan jeg også se nu hvis jeg lige kiggede linjen igennem et par gange..
Håber det kan løses på en eller anden måde.. Det kan det vel altid ;)
Avatar billede spif2001 Nybegynder
21. august 2006 - 11:05 #47
Det må være dine controls det er galt med.

[CITAT]
# Even if you don't include controls specific to the .NET Compact Framework, the debugger will throw an exception when executing code that is implemented differently according to the target environment; for example, the use of the Clipboard class (common to both the Compact and regular Frameworks) will make the debugger throw an exception.

# Not all properties, methods and events from .NET Framework classes are supported by the Compact Framework, so everytime you use the form designer, you will have to edit the code-behind in the .designer.vb or .designer.cs file.
[/CITAT]

Det bliver vidst lidt langhåret, specielt hvis du ikke har styr over code behind filen (det har jeg ikke).

Hvis jeg var dig, ville jeg nok enten droppe det, eller få fat i en VB.NET editor der kan lave Device applications. Sådan som jeg ser det, er en Visual Studio Standard nok til dig. Her er et link til en sammenligning af de forskellige Visual Studios.

http://msdn.microsoft.com/vstudio/products/compare/default.aspx

Der findes andre editors (f.eks. Borland), men dem kender jeg ikke noget til.
Avatar billede simonth Nybegynder
21. august 2006 - 11:58 #48
Hmm ja...

2100 (Hvis jeg har regnet rigtigt... USD er 7 gange og så får man dkk ikke?) kroner :/ Det tager ca. 3 år for mig at spare op til det så. :/ Hmm, tænke tænke... Nu plejer jeg ikke at gøre hente noget ulovligt, men hvis du kan tænke dig frem til hvad jeg tænker, så kunne det jo godt være en mulighed når jeg ikke har råd til det før om 3 år..

Eller jeg er vel ikke så heldig at der findes nogen opensource device applications .net editors vel? Hmm ej så heldig tror jeg ikke jeg er.
Avatar billede spif2001 Nybegynder
21. august 2006 - 12:19 #49
Ingen opfordringer til ulovligheder herfra.

Ved ikke om du kan følgende når du ikke kommer via et firma, men der findes en 180 dages trial version af Visual Studio Professional. Prøv at bestille den og se hvad der sker ;)

http://www.microsoft.com/emea/msdn/getthetrials/default.mspx
Avatar billede simonth Nybegynder
21. august 2006 - 12:43 #50
Tak for linket, jeg havde slet ikke tænkt på at der måske fandtes en trial version af den, og 180 dage er jo alligevel lidt tid. Nok tid til at jeg kan få afprøvet mit program. Forhåbentligt ;)

Bestilling tager 3-5 uger,og så er det jo ikke sikkert jeg får det, så jeg henter det i stedet. Men jeg har 512kbit og må ikke hente på skolen (selvom det ellers er fristende når de har 3-4 mbit...), så det tager lidt tid.. Men når jeg kommer hjem kan jeg så lige sætte den til at hente det, så er den nok færdig i morgen :)
Avatar billede simonth Nybegynder
21. august 2006 - 12:46 #51
Hmm, mærkeligt, på deres "getthetrials" side står der 180 dage, og så vidt jeg husker er det både for bestilling og hentning. Men på http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=B2C27A7F-D875-47D5-B226-E2578A116E12&displaylang=en&hash=Y5BT8N8 er det kun 90 dage :/ Hmm...
Avatar billede spif2001 Nybegynder
21. august 2006 - 12:51 #52
Ja det ser da lidt mystisk ud - men 90 dage skulle vel stadig række ;).

Håber du har fri download, da den jo trods alt fylder 2.7 Gb.

Jeg ligger et svar, hvis det er i orden med dig :)

Hvis du får bøvl med at sætte Visual Studio op, kan du bare skrive en ny besked i denne tråd - jeg får en mail hver gang du skriver her.
Avatar billede simonth Nybegynder
21. august 2006 - 18:43 #53
Jep, jeg har ADSL ubegrænset forbrug 512kbit hos TDC, heldigvis, bare lidt langsomt ;)
Visual Studio 2005 var nemt nok at installere men den giver følgende fejl (jeg har rettet/fikset nogen af fejlene, før var der ca. 15 fejl eller deromkring):
http://simonth.futte.dk/cykel/f1.jpg
http://simonth.futte.dk/cykel/f2.jpg
http://simonth.futte.dk/cykel/f3.jpg
http://simonth.futte.dk/cykel/f4.jpg

og "ByVal" fejlen kan jeg slet ikke forstå at der er fejl i :/ Men jeg er jo også nybegynder såå..Hvordan får jeg "Computer" til at være et member af "My"?Kan være hvis jeg får rettet det at jeg så kun har de to Syntax error fejl tilbage.
Avatar billede spif2001 Nybegynder
21. august 2006 - 19:18 #54
Se nu er vi ovre i VB.NET, og der står jeg af - jeg er som sagt C# mand.

Så hvis du skal have hjælp til din VB kode, vil jeg foreslå at du opretter et nyt spørgsmål i VB.Net kategorien:

http://www.eksperten.dk/spm/Programmering/Visual-Basic-NET/
Avatar billede simonth Nybegynder
21. august 2006 - 20:34 #55
Okay, jeg har oprettet et spørgsmål nu, hvis jeg ikke får svar så kan det være min kode på en eller anden måde kan konventeres til C#? Ved ikke om jeg husker rigtigt(det tjekker jeg i morgen) men der var muligvis en VB.Net til C# "converter"(eller hvad det hedder) i SharpDevelop. Er jeg helt forkert på den eller?
Avatar billede spif2001 Nybegynder
22. august 2006 - 09:34 #56
Det ved jeg faktisk ikke - jeg bruger ikke SharpDevelop, da jeg er så heldig at ligge inde med en Visual Studio 2005 Professional ;)
Avatar billede simonth Nybegynder
22. august 2006 - 10:08 #57
Heh okay hmm.. Gennem skolen eller købte du den selv? Kender en, han har både fået bærbar, windowsxp pro og visual studio 2005 gratis, og det får alle elever på den skole :/ Nice nok...

Har lige startet det op, og det ser ud til man kan "Convert VB.Net to C#", så det vil jeg lige prøve.
....Eller det er vist ikke lige til :/ Tror ikke man bare lige kan kopiere koden fra mit  Visual Basic Express projekt og så over i SharpDevelop, man skal vist kode det på en helt anden måde eller sådan noget, den kommer hverfald med en masse fejl som ikke kom i Visual Studio 2005 :s
Avatar billede spif2001 Nybegynder
22. august 2006 - 13:56 #58
Jeg har fået den igennem mit arbejde. Selvfølgelig med den bagtanke, at jeg så kunne lave lidt hjemme også ;)

Det er da egentlig også mærkeligt, at der ikke er nogen der svarer på dit spørgsmål i vb.net kategorien. Måske skal du bare prøve at starte forfra med den applikation.

Lav en ny device application solution, og tilføj de knapper o.a. du skal bruge. Den kode du kan genbruge kan du jo bare copy paste fra den gamle solution til den nye.
Avatar billede spif2001 Nybegynder
24. august 2006 - 12:19 #59
Fik du det i gang?
Avatar billede spif2001 Nybegynder
28. august 2006 - 14:40 #60
Lukketid?
Avatar billede simonth Nybegynder
29. august 2006 - 11:20 #61
Nej, ikke lukketid - og du skal nok få dine point så snart jeg kommer videre med det her projekt.
Jeg har ikke rigtig energi og tid og lyst til det lige nu, jeg mister lysten når det ikke bare vil virke, men skal nok vende tilbage så hurtigt jeg kan. Håber det er ok og du er forstående - og som sagt, du skal nok få dine point så snart jeg har fået det til at virke.
Avatar billede simonth Nybegynder
29. august 2006 - 11:22 #62
Og det sidste jeg prøvede at få til at virke, var at få den kode (jeg tilføjede nye knapper osv. intet copy/paste udover selv koden) som skulle vise hvilke COM porte der er, til at virke, men det vil den ikke lige. Roder med det igen så snart jeg har energi til det.
Avatar billede simonth Nybegynder
24. oktober 2006 - 14:17 #63
spif2001: Undskyld den lange ventetid på point, men jeg kom aldrig videre med projektet, så du får point nu. Nogen(eller altid faktisk) gange så får jeg bare en meget stor interesse for en ting og så efter nogen dage, uger eller lignende så mister jeg interessen :/