Avatar billede x-pander Nybegynder
16. august 2006 - 11:51 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvordan læses et versionsnummer?

Hej. Sidder og skrive ren rapport om Microsoft's .NET Framwork.

Jeg er kommet frem til at den første version af .NET er 1.0.3705.0

Så er det jo lige hvordan man læser det? Mit bud er at det overordnet er version 1.0 og det næste tal mener jeg, at have hørt skulle være build-nummeret. Altså det nuværende build.

Altså version 1 og underversion 0 med build-nummer 3705.

Er det nogenlunde rigtigt, eller er det helt hen i vejret?

På forhånd tak. XP
Avatar billede nielle Nybegynder
16. august 2006 - 11:56 #1
Fra dokumentationen:

major.minor[.build[.revision]]

The components are used by convention as follows:

Major : Assemblies with the same name but different major versions are not interchangeable. This would be appropriate, for example, for a major rewrite of a product where backward compatibility cannot be assumed.

Minor : If the name and major number on two assemblies are the same, but the minor number is different, this indicates significant enhancement with the intention of backward compatibility. This would be appropriate, for example, on a point release of a product or a fully backward compatible new version of a product.

Build : A difference in build number represents a recompilation of the same source. This would be appropriate because of processor, platform, or compiler changes.

Revision : Assemblies with the same name, major, and minor version numbers but different revisions are intended to be fully interchangeable. This would be appropriate to fix a security hole in a previously released assembly.
Avatar billede nielle Nybegynder
16. august 2006 - 11:57 #2
... så nej det er bestemt ikke hen i vejret :^)
Avatar billede x-pander Nybegynder
16. august 2006 - 12:04 #3
Mange tak for et hurtigt svar. Nu kan jeg komme videre uden at skulle tænke over det hele tiden. :)

Jeg sidder nemlig med en skoleversion af programmet, så har ikke set manualen eller noget dokumentation dertil.

men du ligger bare et svar og så siger jeg mange tak for hjælpen :)
Avatar billede nielle Nybegynder
16. august 2006 - 12:11 #4
Dokumentationen kan ellers downloades helt gratis, så der er ikke nogen grund til at den ikke skulle være der i din skoleversion.

Prøv at skrive følgende stump kode:

System.Version version = new Version(7, 9, 13, 726503);

- klik så sådan ar markøren står og bliker i Version, og tryk på F1. Så burder der gerne komme en masse dokumentation op om Version.

. og et svar :^)
Avatar billede x-pander Nybegynder
16. august 2006 - 12:17 #5
Det vil jeg lige prøve :)

Og igen tak for hjælpen. ;)
Avatar billede x-pander Nybegynder
16. august 2006 - 12:29 #6
Jo havde et ekstra spørgsmål. Hvorfor skulle man skifte build? Altså rekompilere ens projekt og så sende det ud igen?
Avatar billede nielle Nybegynder
16. august 2006 - 12:33 #7
F.eks. fordi at man har fundet, og rettet, en fejl. :^)

Mange virksomheder har den politik at de builder al den kode som de arbejder på hver nat. Dermed lægger det også op til at build-nummeret stiger med 1 om natten.
Avatar billede x-pander Nybegynder
16. august 2006 - 12:34 #8
Årh okay. Ja det givre jo meget mening godt nok. Så kommer det også lige med i rapporten. :) Tark.
Avatar billede pidgeot Nybegynder
16. august 2006 - 12:35 #9
Nielle, er du ikke kommet til at bytte om på revision og build i din beskrivelse? Det er da Major.Minor.Revision.Build :)
Avatar billede nielle Nybegynder
16. august 2006 - 13:04 #10
pidgeot> Den er som sagt cut'n'pastet direkte fra Microsofts' egen dokumentation. :^)