Avatar billede heyn Nybegynder
16. august 2006 - 11:02 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Hjælp - Apache kan ikke lide mig.

Dette er sikkert et ofte forekommende problem for nybegyndere, men søgning har ikke givet svaret. Efter mere end et døgns kamp giver jeg op. Kan nogle hjælpe?

Jeg vil gerne have Apache 2.2 til at anvende PHP5 på Windows XP.
Jeg har placeret mine websider i C:/inetpub/wwwroot/
Jeg er nået så langt med med opsætningen af httpd.conf at jeg kan se siden test.html.
Når jeg kører siden test.php får jeg derimod beskeden at jeg ikke har rettighed til at se siden. Fejl 403.
Mine tilføjelser til httpd.conf er:

ScriptAlias /php/ "C:/programmer/PHP/"
AddType application/x-httpd-php .php
Action application/x-httpd-php "/php/php-cgi.exe"

På forhånd tak
Christian
Avatar billede jensgram Nybegynder
16. august 2006 - 11:10 #1
Jeg har haft succes med følgende, da jeg ikke har kunnet lide at køre det som en CGI-ting...

LoadModule php5_module "D:/web/Apache2/PHP5/php5apache2.dll"
AddType application/x-httpd-php .php
Avatar billede heyn Nybegynder
16. august 2006 - 12:00 #2
OK - Jeg anvendte en windows-installer-fil til Apache og PHP.
Jeg har nu placeret php5apache i C:\Programmer\Apache\modules\ og skrevet

Desuden har jeg skrevet:
LoadModule php5_module "C:/Programmer/Apache/modules/php5apache2.dll"
AddType application/x-httpd-php .php

Jeg har udkommanderet det eksisterende med
# ScriptAlias /php/ "C:/programmer/PHP/"
# AddType application/x-httpd-php .php
# Action application/x-httpd-php "/php/php-cgi.exe"

Nu vil Apache slet ikke starte.

Hvad er forskellen på CGI og module egentlig?
Avatar billede heyn Nybegynder
16. august 2006 - 12:03 #3
Jeg mener:
Jeg har placeret php5apache2.dll i C:\Programmer\Apache\modules\
Avatar billede jensgram Nybegynder
16. august 2006 - 13:33 #4
Hmm - skulle php5apache2.dll ikke blive i PHP-biblioteket (C:/programmer/PHP/) ?

Får du fejl ved opstart ?
Avatar billede jensgram Nybegynder
16. august 2006 - 13:34 #5
"Hvad er forskellen på CGI og module egentlig?" > Det tekniske kan jeg ikke svare på, men jeg har bare haft bedst (og flest) erfaringer med modul-tilgangen.
Avatar billede heyn Nybegynder
16. august 2006 - 14:07 #6
Ja Jeg genstarter Apache hver gang jeg laver ændringer, og desuden prøvede jeg enda at genstarte maskinen. Jeg prøvede også at flytte modulet.
Ingen forskel - Apache vil stadig ikke starte.
Apache's test conf. siger at den ikke kan loade modulet - den kan ikke finde det - Men jeg er sikker på at stinavne passer.

Christian
Avatar billede jensgram Nybegynder
16. august 2006 - 14:18 #7
Hmm - er der ikke også noget med en php.ini, der skal flyttes til WINDOWS-biblioteket?
Avatar billede heyn Nybegynder
16. august 2006 - 14:43 #8
Jeg er gået tilbage til CGI - Så virker Apache.
Jo jeg har placeret php.ini i Windows-bib.
Prøvede også at placere den i c:\programmer\php - så vidt jeg husker 'kikker' php der by default.
Ingen forskel...
Rettigheden til at test.php mangler - Den finder altså test.php.
test.html går ok igennem, så du har måske ret i at det er php.ini.
Avatar billede jensgram Nybegynder
16. august 2006 - 14:48 #9
Tjah, jeg ved sgu snart ikke. Mine evner rækker i hvert fald ikke, desværre.
Avatar billede pidgeot Nybegynder
16. august 2006 - 14:52 #10
PHP har IKKE moduler til Apache 2.2, derfor skal du selv kompilere eller bruge Apache 2.0.

Fra downloadsiden for Apache 2.2:
Add-in modules for Apache 1.3 or 2.0 are not compatible with Apache 2.2. If you are running third party add-in modules, you must obtain modules compilied or updated for Apache 2.2 from that third party, before you attempt to upgrade from these previous versions. Modules compiled for Apache 2.2 should continue to work for all 2.2.x releases.

...og PHP dokumentationen nævner kun Apache 1.3 og 2.0.
Avatar billede heyn Nybegynder
18. august 2006 - 09:18 #11
Skal det forstås således at jeg selv skal compilere Apache, ikke kan anvende CGI og at jeg ikke kan anvende windows-installer hvis jeg vil køre Apache 2.2 sammen med PHP 5?

Christian
Avatar billede pidgeot Nybegynder
18. august 2006 - 10:12 #12
Ikke helt:

Hvis du vil bruge Apache 2.2 sammen med PHP 5 skal du ENTEN bruge CGI (hvilket ikke er optimalt), eller også skal du selv kompilere et PHP modul der kan bruges med Apache 2.2 (hvilket næppe er en mulighed).

Hvis du derimod bruger Apache 2.0 er der et modul med som kan bruges direkte.

Jeg vil så mene du bør bruge zip-pakken af PHP i stedet, da installeren ikke indeholder de "normale" extensions man bruger til PHP (såsom MySQL).
Avatar billede gregblach Nybegynder
03. juli 2007 - 14:25 #13
pidgeot > Godt du nævner det! Jeg sad selv 4 timer igår aftes og bøvlede med samme problem (uden at få det til at virke). Jeg vil straks nedgradere min Apache. :o)
Avatar billede heyn Nybegynder
04. juli 2007 - 00:57 #14
Hej jensgram og og pidgeot.

Undskyld jeg først melder tilbage nu. Alt fungerer fint.

Smider i lige et svar?

God sommer - Christian
Avatar billede pidgeot Nybegynder
04. juli 2007 - 07:35 #15
S'gerne :)
Avatar billede jensgram Nybegynder
04. juli 2007 - 12:17 #16
Hjalp jeg egentlig med noget ? :P
Avatar billede heyn Nybegynder
04. juli 2007 - 12:35 #17
Ja - Du hjalp med at sætte mine små igang.

Hej fra Christian.
Avatar billede jensgram Nybegynder
04. juli 2007 - 13:10 #18
Så takker jeg. God sommer.