Avatar billede jones279 Nybegynder
14. august 2006 - 20:09 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Fjerne dubletter

Hejsa,

Jeg har en access database hvori der er en masse kolonner. I en af kolonnerne er der en masse dubletter. Jeg vil gerne have fjernet alle de rækker med dubletter i den kolonne. Kan man det?

Jeg har fået det til at virke ved at filtrere - men da jeg bruger databasen i et eksternt program, er det nødvendigt, at rækkerne bliver helt fjernet - alternativt flyttet til en anden tabel...

Håber en kan hjælpe mig?

/JB
Avatar billede fdata Forsker
14. august 2006 - 21:42 #1
DoCmd.RunSQL "Delete Tabel1.* FROM Tabel1 " & _
      "WHERE ((ID Not In (Select First(ID) From Tabel1 Group by DubletFelt)));"
Avatar billede jones279 Nybegynder
16. august 2006 - 13:05 #2
Hvor skal det skrives henne?
Avatar billede fdata Forsker
16. august 2006 - 14:45 #3
I et eller andet modul. Opret evt. et nyt og skriv:

Sub FjernDubletter()
  DoCmd.RunSQL "Delete Tabel1.* FROM Tabel1 " & _
        "WHERE ((ID Not In (Select First(ID) From Tabel1 Group by DubletFelt)));"
End Sub

... og så skal du jo lige huske at udskifte tabel- og feltnavne med dine egne.

Kør koden med F5.
Avatar billede jones279 Nybegynder
17. september 2006 - 17:48 #4
Hmm, har siddet og arbejdet med det netop nu - har ikke lige haft tid før. Og må indrømme, at jeg ikke LIIIGE har haft tid før nu :)

Men... Jeg kan sgu ikke rigtig få det til at spille - tror det er fordi jeg ikke har fået de rigtige tabeller smidt ind... Selve tabellen hedder TGPs, og kolonnen den skal tjekke i hedder URL.

Har du mulighed for lige at knalde det ind i det script?

/J
Avatar billede fdata Forsker
17. september 2006 - 23:30 #5
Ja da:

Sub FjernDubletter()
  DoCmd.RunSQL "Delete TGP.* FROM TGP " & _
        "WHERE ((ID Not In (Select First(ID) From TGP Group by URL)));"
End Sub

... forudsætter at hver post er forsynet med et unikt ID (Autonummerering f.eks)

Play it safe: Husk lige at tage en sikkerhedskopi af dine data inden du kører  ;o)
Avatar billede jones279 Nybegynder
18. september 2006 - 17:04 #6
Smukt! :D TAK!
Avatar billede fdata Forsker
18. september 2006 - 22:24 #7
Velbekomme og tak for point  ;o)