Avatar billede brian-johansen Nybegynder
14. august 2006 - 10:27 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Ændre tabel ejer

Hejsa,

Det er sådan at jeg har lagt min SQL database op på på mit web hotel, problemet er bare at nu kan jeg ikke længere se de tabeler der hedder dbo.xxxx, hvordan ændre jeg det dbo til fx. brian, sådan at jeg blot skal trykke eksportere og så virker det ?

mvh Brian
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
14. august 2006 - 10:34 #1
Prøv sp_changeobjectowner
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
14. august 2006 - 10:38 #2
Her er lidt beskrivelse af sp_changeobjectowner. Søg eventuelt mere information på internet.

sp_changeobjectowner (T-SQL)
Changes the owner of an object in the current database.

Syntax
sp_changeobjectowner [@objname =] 'object', [@newowner =] 'owner'

Arguments
[@objname =] 'object'
Is the name of an existing table, view, or stored procedure in the current database. object is nvarchar(517), with no default. object can be qualified with the existing object owner, in the form existing_owner.object.
[@newowner =] 'owner'
Is the name of the security account that will be the new owner of the object. owner is sysname, with no default. owner must be a valid Microsoft® SQL Server™ user or role, or Microsoft Windows NT® user or group in the current database. When specifying Windows NT users or groups, specify the name the Windows NT user or group is known by in the database (added using sp_grantdbaccess).
Return Code Values
0 (success) or 1 (failure)

Remarks
The owner of an object (or the members of the group or role owning the object) has special permissions for the object. Object owners can execute any of the Transact-SQL statements related to the object (for example, INSERT, UPDATE, DELETE, SELECT, or EXECUTE) and can also manage the permissions for the object.

Use sp_changeobjectowner to change the owner of an object if the security account that owns the object has to be dropped but the object must be retained.

Use sp_changedbowner to change the owner of a database.

Permissions
Only members of the db_owner fixed database role, or a member of both the db_ddladmin and db_securityadmin fixed database roles can execute sp_changeobjectowner.

Examples
This example changes the owner of the authors table to Corporate\GeorgeW.

EXEC sp_changeobjectowner 'authors', 'Corporate\GeorgeW'
Avatar billede brian-johansen Nybegynder
14. august 2006 - 10:43 #3
øh... jeg er lige lidt grøn på det her område, hvor skal jeg skrive alle de ting henne ?

mvh Brian
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
14. august 2006 - 10:44 #4
Du kan eventuelt automatisere proceduren lidt ved at lave et script som kigger i sysobjects tabellen. Jeg mener at kolonnen uid viser object owner, og her kan du så søge ud de tabeller, views m.m. som har en forkert ejer/owner.
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
14. august 2006 - 10:52 #5
Kender du Query Analyser, eller en måde at sende SQL til databasen på?
Avatar billede brian-johansen Nybegynder
14. august 2006 - 10:53 #6
nej ikke rigtig, jeg må indrømme at jeg er noget blank på dette her område

mvh Brian
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
14. august 2006 - 10:58 #7
Hvilken versoin af SQL Server har du intalleret lokalt? Kan du beskrive lidt mere hvordan du laver tabeller, og hvordan du overfører dem til din host?
Avatar billede brian-johansen Nybegynder
14. august 2006 - 11:04 #8
er der ikke mulighed for bare at kopiere tabelen og så lave fx. brian som ejer eller bruger af den ?

mvh Brian
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
14. august 2006 - 11:08 #9
Hvordan kopierer du tabellerne?
Avatar billede brian-johansen Nybegynder
14. august 2006 - 11:11 #10
ved at eksportere fra min lokale database til mit webhotel ?

mvh Brian
Avatar billede brian-johansen Nybegynder
14. august 2006 - 11:26 #11
Jeg tror jeg fandt ud af det

Jeg gjorde følgende:
Først oprettet jeg en bruger i databasen (Dette havde jeg ikke lige tænkt på før), som hed brian.

Så skrev jeg følgende, og det er tilsyneladende meget vigtigt med parateserne:

EXEC sp_changeobjectowner '[dbo].[aspnet_Paths]', 'brian'

Jeg siger mange tak for hjælpen, vil du lægge et svar ?

mvh Brian
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
14. august 2006 - 12:49 #12
Godt det lykkedes ;-)
Avatar billede brian-johansen Nybegynder
14. august 2006 - 12:56 #13
jep, har lige oprettet et andet spg hvis du har tid,

Det ligger her: http://www.eksperten.dk/spm/726011

mvh Brian