Avatar billede pullemut Nybegynder
14. august 2006 - 10:05 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

drop down menu usynlig

Hvordan får jeg en dropdown menu gjort usynlig under udskrift?
Den skal kunne bruges, men ikke ses under udskrift..
Avatar billede mclemens Nybegynder
14. august 2006 - 10:22 #1
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd"><html><head><meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1"><title>Ingen titel</title>

<link rel="stylesheet" href="style.css" type="text/css">
<link rel="stylesheet" media="print" href="nodropdown.css" type="text/css">

</head><body>
<select class="droph">
<option>a</option>
</select>

</body></html>

nodropdown.css

.droph{display:none;}

eller:

.droph{visibility:hidden;}
Avatar billede mclemens Nybegynder
14. august 2006 - 10:24 #2
<link rel="stylesheet" media="print" href="nodropdown.css" type="text/css">
- altså et stylesheet med ekstra regler til print ... se evt.
http://www.w3schools.com/css/css_mediatypes.asp
Avatar billede pullemut Nybegynder
14. august 2006 - 12:54 #3
Vi er desværre ikke særlig skarpe til html, vi har prøvet at kopiere html stykket ind, virker fint og vi kan også lave optioner. Men når vi printer det ud så får vi stadig rammen om dropdown menuen med ud. Æv...
Avatar billede mclemens Nybegynder
14. august 2006 - 13:23 #4
I har lavet filen nodropdown.css
og lagt css'en ind i den fil og placeret filen som vist i href'en...

<link rel="stylesheet" media="print" href="nodropdown.css" type="text/css">

- husk at sætte class på select'en også...

... ser lige om jeg kan lave et fuldt test eksempel ...
Avatar billede mclemens Nybegynder
14. august 2006 - 13:27 #5
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd"><html><head><meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1"><title>Ingen titel</title>

<style type="text/css">
@media print{
  .droph{display:none;}
}
</style>

</head><body>
<select class="droph">
<option>a</option>
</select>

</body></html>

- gem som 123.html f.eks og prøv udskift ...
( evt. skal .droph{display:none;}
være .droph{display:none!important;} - hvis nu at den
ikke skjuler godt nok på den side det skal bruges på )

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd"><html><head><meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1"><title>Ingen titel</title>

<style type="text/css">
@media print{
  select{display:none;}
}
</style>

</head><body>
<select>
<option>a</option>
</select>

</body></html>

^ - Den virker også her ... men den skjuler
alle select's og det er måske ikke det der er ønsket...
(har testet eksemplerne med IE 6.0 og FF 1.5.0.4)
Avatar billede pullemut Nybegynder
14. august 2006 - 14:01 #6
Select´ene skal ikke skjules, så det går den rigtige vej
Nu er rammen da i hvert fald væk.
Takker indtil videre
Avatar billede mclemens Nybegynder
14. august 2006 - 14:05 #7
[ Select´ene skal ikke skjules, så det går den rigtige vej ]
Ok, så skal du bruge 14/08-2006 10:22:52
eller første eksempel i 14/08-2006 13:27:58
Mvh, Clemme :)
Avatar billede pullemut Nybegynder
14. august 2006 - 14:18 #8
Jeg får ikke {a} med når jeg printer. Rammen er godt nok væk.
Jeg har prøvet at skifte  .droph{display:none;} ud med .droph{display:none;}
Men jeg får stadig ikke mit a med

Og eksemplet fra kl. 10.22.52 skjuler ikke rammen

Mvh. Kate
Avatar billede pullemut Nybegynder
14. august 2006 - 14:19 #9
.droph{display:none!important;}
Selvfølgelig Sry.
Avatar billede mclemens Nybegynder
14. august 2006 - 17:42 #10
[ Jeg får ikke {a} med når jeg printer. Rammen er godt nok væk. ]

Du spørger i selve spørgsmålet om at få gjort dropdown'en usynlig...

[ Hvordan får jeg en dropdown menu gjort usynlig under udskrift?
Den skal kunne bruges, men ikke ses under udskrift.. ]

... [ Men jeg får stadig ikke mit a med ] ...
- Ok, du vil have rammen væk:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd"><html><head><meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1"><title>Ingen titel</title>

<style type="text/css">
@media print{
  select{border:0px;}
}
</style>

</head><body>
<select>
<option>a</option>
</select>

</body></html>

- Du ville måske også have knappen væk ?
... Det kan du ikke, så skal vi lege med javascript
og lave et kunstig dropdown uden knappen... Hvis det er?

[ Og eksemplet fra kl. 10.22.52 skjuler ikke rammen ]
Joh, den virker ligesom første udgave i 14/08-2006 13:27:58
(ikke det du havde brug for, da den skjuler det hele ligesom den anden
- men den virkede ... du havde nok ikke lavet css filen også?):

- Opret en mappe: test

- I den opretter du test.html
test.html indeholder:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd"><html><head><meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1"><title>Ingen titel</title>

<link rel="stylesheet" href="style.css" type="text/css">
<link rel="stylesheet" media="print" href="nodropdown.css" type="text/css">

</head><body>
<select class="droph">
<option>a</option>
</select>

</body></html>

- Så opretter du i samme mappe style.css
style.css er en tom fil

- Så opretter du i samme mappe nodropdown.css
nodropdown.css indeholder denne ene linje:
.droph{display:none;}
Avatar billede mclemens Nybegynder
14. august 2006 - 17:43 #11
Der er nogle ting man ikke er helt herre over hvordan det ser
ud, det gælder delvis radio og checkboxe samt dropdowns...
Avatar billede mclemens Nybegynder
14. august 2006 - 17:46 #12
Du kan se lidt links til forskellige eksempler på
fake dropdowns her http://www.eksperten.dk/spm/702201
Avatar billede pullemut Nybegynder
14. august 2006 - 20:13 #13
Hmmm, tja, jeg ville jo meget gerne have både ramme og knap helt væk.
Det som det egentlig skal bruges til, er et dokument hvori der er noget tekst og 4-5 forskellige dropdown menuer.
Jeg skal dagligt udfylde nogle certifikater og udskrive dem, så det ville være supernemt med drop down, tænkte jeg. Jeg havde i forvejen lavet det som html, da det var den nemmeste måde at lave drop down på.

Men om det slutteligt bliver et html, Excel eller Word er for mig lige meget.

Jeg syntes egentlig at du har fortjent at få dine point, da du jo har svaret på det jeg tidligere har skrevet, så dem får du.

Hvis du gider, må du da meget gerne lave et eller andet der virker.

Mvh. Kate
Avatar billede pullemut Nybegynder
14. august 2006 - 20:15 #14
Hmmmm, hvis ellers jeg kunne finde ud af at slippe de point.
Avatar billede mclemens Nybegynder
14. august 2006 - 20:42 #15
Tak for point. Kommer med et eksempel på en javascript
dropdown til dig iaften eller imorgen aften ... :)
Avatar billede pullemut Nybegynder
14. august 2006 - 20:44 #16
Super, og på forhånd tak.
Avatar billede mclemens Nybegynder
15. august 2006 - 01:15 #17
Kig på denne her....
Ved ikke om den er helt hen i vejret - formoder ikke at du skal bruge select til postning af en formular? Hvis ja så sig lige til og jeg laver en "knap til brugerne at trykke på" og et skjult input felt det bliver overført til... Men regner med at det er til eget brug iflg.

[ Jeg skal dagligt udfylde nogle certifikater og udskrive dem, så det ville være supernemt med drop down, tænkte jeg. Jeg havde i forvejen lavet det som html, da det var den nemmeste måde at lave drop down på.

Men om det slutteligt bliver et html, Excel eller Word er for mig lige meget. ]

... Det her select halløjsa genereres ud fra et mouse tracker script samt lidt dom manipulering af dokument samt appending og removal af elementer ... men det rent programmeringsmæssige er jo irrelevant - det der er væsentlig er om det kan bruges ... kan det bruges? - Der er fri design via css på elementerne - skyd evt. løs med spørgsmål til komponenten... Hvis det kan bruges lægger jeg det lige over i seperate filer så det bliver mere overskueligt at holde styr på din egen html... det gør jeg imorgen - hvis det kan bruges? ... sengetid, nemlig ;)

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd"><html><head><meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1"><title>Ingen titel</title>

<style type="text/css">

.selecters{
  width:100px;
  text-align:right;
  border:2px solid #000;
  cursor:pointer;
}
/* ^ - Slet evt. den css del det er blot en style demo - eller ret den så feltets fremvisning passer */

#etellerandet1{
  border-color:#f00;
}
/* Du kan evt. også style enkelte felter ved at style ved hjælp af #namesomduharsatpåselect'en */
/* Årsagen til dette er at name konverteres til en id i scriptet */

#selectordiv{
  border:2px solid #000;
  background:#ccc;
  width:200px;
  text-align:center;
  position:absolute;
  top:0px;left:0px;
  display:none;
}
/* ^ - border og background i ovenstående er blot til style demo */

#selectordiv a{
  background:#ccc;color:#000;
  display:block;width:100%;
  text-decoration:none;
}
/* ^ - Slet evt. den css del det er blot en style demo */

#selectordiv a:hover{
  background:#888;color:#ddd;
}
/* ^ - Slet evt. den css del det er blot en style demo */

@media print{
  .selecters{
    border:0px;
  }
</style>

<script type="text/javascript">

var selectordiv,dmcy=0,dmcx=0,dropchk=0;selectors=[];
var stalkleft=0; // px til højre for mus (tal)  px til venstre for mus (-tal)
var stalktop=0; // px til nedenunder mus (tal)  px over for mus (-tal)

var IE=((document.all) && (navigator.userAgent.indexOf('Opera')== -1))?true:false;
document.onclick=function(){if(dropchk<=0){selectordiv.style.display="none";dropchk=0;}else dropchk+=-2;}
if(!IE)document.captureEvents(Event.mousemove)

window.onload=function(){

  selectordiv=document.getElementById("selectordiv");
  selectordiv.style.display="none";

  selects=document.getElementsByTagName("select");

  while(selects.length>0){

    opts=selects[0].getElementsByTagName("option");

    tmp=[];

    for(j=0;j<opts.length;j++){
      tmp[tmp.length]=opts[j].childNodes[0].nodeValue;
    }

    tmp2=document.createElement("div");
    tmp2b=document.createTextNode(tmp[selects[0].selectedIndex]);
    tmp2.appendChild(tmp2b);tmp2.className="selecters";
    tmp2.setAttribute("id",selects[0].name);tmp2.onclick=function(){dropf(this);}
    selectors[selects[0].name]=tmp;
    a=selects[0].parentNode;a.replaceChild(tmp2,selects[0]);
  }

function dropf(tn){
  while(tn2=selectordiv.childNodes[0])selectordiv.removeChild(tn2);
  tmp=selectors[tn.id];
  for(i=0;i<tmp.length;i++){
    tmp2=document.createElement("a");
    tmp2.href="#";
    tmp2b=document.createTextNode(tmp[i]);
    tmp2.onclick=function(){dropt(this,''+tn.id+'');return false;}
    tmp2.appendChild(tmp2b);selectordiv.appendChild(tmp2);
  }
  dropchk++;selectordiv.style.display="block";
}

document.onmousemove=function(e){
  if(!dropchk){
    if(IE){
      dmcst=(tmenu=document.documentElement.scrollTop)?tmenu:document.body.scrollTop;
      dmcsl=(lmenu=document.documentElement.scrollLeft)?lmenu:document.body.scrollLeft;
      dmcy=event.clientY+dmcst;dmcx=event.clientX+dmcsl;
    }else{dmcy=e.pageY;dmcx=e.pageX;}

    selectordiv.style.top=dmcy+stalktop+"px";
    selectordiv.style.left=dmcx+stalkleft+"px";

  }

function dropt(tn,o){
  document.getElementById(o).childNodes[0].nodeValue=tn.childNodes[0].nodeValue;
}

</script>

</head><body>

<select size="1" name="etellerandet1">
  <option>Test 1 - 1</option>
  <option>Test 1 - 2</option>
  <option>Test 1 - 3</option>
</select>

<br><br><br>

<select size="1" name="nogetandet2">
  <option>Test 2 - 1 ---</option>
  <option>Test 2 - 2 ---</option>
  <option selected="selected">Test 2 - 3 ---</option>
</select>

<br><br><br>

<select size="1" name="ellernogettredje3">
  <option>Test 3 - 1 ...</option>
  <option>Test 3 - 2 ...</option>
  <option>Test 3 - 3 ...</option>
</select>

<div id="selectordiv">a</div></body></html>
Avatar billede mclemens Nybegynder
15. august 2006 - 01:21 #18
Avatar billede pullemut Nybegynder
15. august 2006 - 08:08 #19
Det er stjerne godt.
Jeg takker mange gange
Jeg prøver at bikse det sammen i min html, og se om ikke jeg kan få det til at virke.
Ellers skriver jeg lige her igen.

Mvh. Kate
Avatar billede mclemens Nybegynder
15. august 2006 - 08:52 #20
Ok, vis du laver en fil der hedder
dropmenu.js der indeholder dette:

var selectordiv,dmcy=0,dmcx=0,dropchk=0;selectors=[];
var stalkleft=0; // px til højre for mus (tal)  px til venstre for mus (-tal)
var stalktop=0; // px til nedenunder mus (tal)  px over for mus (-tal)

var IE=((document.all) && (navigator.userAgent.indexOf('Opera')== -1))?true:false;
document.onclick=function(){if(dropchk<=0){selectordiv.style.display="none";dropchk=0;}else dropchk+=-2;}
if(!IE)document.captureEvents(Event.mousemove)

window.onload=function(){

  selectordiv=document.getElementById("selectordiv");
  selectordiv.style.display="none";

  selects=document.getElementsByTagName("select");

  while(selects.length>0){

    opts=selects[0].getElementsByTagName("option");

    tmp=[];

    for(j=0;j<opts.length;j++){
      tmp[tmp.length]=opts[j].childNodes[0].nodeValue;
    }

    tmp2=document.createElement("div");
    tmp2b=document.createTextNode(tmp[selects[0].selectedIndex]);
    tmp2.appendChild(tmp2b);tmp2.className="selecters";
    tmp2.setAttribute("id",selects[0].name);tmp2.onclick=function(){dropf(this);}
    selectors[selects[0].name]=tmp;
    a=selects[0].parentNode;a.replaceChild(tmp2,selects[0]);
  }

function dropf(tn){
  while(tn2=selectordiv.childNodes[0])selectordiv.removeChild(tn2);
  tmp=selectors[tn.id];
  for(i=0;i<tmp.length;i++){
    tmp2=document.createElement("a");
    tmp2.href="#";
    tmp2b=document.createTextNode(tmp[i]);
    tmp2.onclick=function(){dropt(this,''+tn.id+'');return false;}
    tmp2.appendChild(tmp2b);selectordiv.appendChild(tmp2);
  }
  dropchk++;selectordiv.style.display="block";
}

document.onmousemove=function(e){
  if(!dropchk){
    if(IE){
      dmcst=(tmenu=document.documentElement.scrollTop)?tmenu:document.body.scrollTop;
      dmcsl=(lmenu=document.documentElement.scrollLeft)?lmenu:document.body.scrollLeft;
      dmcy=event.clientY+dmcst;dmcx=event.clientX+dmcsl;
    }else{dmcy=e.pageY;dmcx=e.pageX;}

    selectordiv.style.top=dmcy+stalktop+"px";
    selectordiv.style.left=dmcx+stalkleft+"px";

  }

function dropt(tn,o){
  document.getElementById(o).childNodes[0].nodeValue=tn.childNodes[0].nodeValue;
}

og en anden fil der hedder style.css med dette indhold:

.selecters{
  width:100px;
  text-align:right;
  border:2px solid #000;
  cursor:pointer;
}
/* ^ - Slet evt. den css del det er blot en style demo - eller ret den så feltets fremvisning passer */

#etellerandet1{
  border-color:#f00;
}
/* Du kan evt. også style enkelte felter ved at style ved hjælp af #namesomduharsatpåselect'en */
/* Årsagen til dette er at name konverteres til en id i scriptet */

#selectordiv{
  border:2px solid #000;
  background:#ccc;
  width:200px;
  text-align:center;
  position:absolute;
  top:0px;left:0px;
  display:none;
}
/* ^ - border og background i ovenstående er blot til style demo */

#selectordiv a{
  background:#ccc;color:#000;
  display:block;width:100%;
  text-decoration:none;
}
/* ^ - Slet evt. den css del det er blot en style demo */

#selectordiv a:hover{
  background:#888;color:#ddd;
}
/* ^ - Slet evt. den css del det er blot en style demo */

@media print{
  .selecters{
    border:0px;
  }

så kan du gøre så test.html ser sådan her ud:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd"><html><head><meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1"><title>Ingen titel</title>

<link rel="stylesheet" href="style.css" type="text/css">

<script type="text/javascript" src="dropmenu.js"></script>

</head><body>

<select size="1" name="etellerandet1">
  <option>Test 1 - 1</option>
  <option>Test 1 - 2</option>
  <option>Test 1 - 3</option>
</select>

<br><br><br>

<select size="1" name="nogetandet2">
  <option>Test 2 - 1 ---</option>
  <option>Test 2 - 2 ---</option>
  <option selected="selected">Test 2 - 3 ---</option>
</select>

<br><br><br>

<select size="1" name="ellernogettredje3">
  <option>Test 3 - 1 ...</option>
  <option>Test 3 - 2 ...</option>
  <option>Test 3 - 3 ...</option>
</select>

<div id="selectordiv">a</div></body></html>

.... d.v.s. at det bare er en henvisning til de to filer med
henhldsvis css og javascript du skal indsætte en henvisning til
inde under head delen på dine nuværende dokumenter ... :o)

<link rel="stylesheet" href="style.css" type="text/css">
<script type="text/javascript" src="dropmenu.js"></script>
Avatar billede mclemens Nybegynder
15. august 2006 - 13:09 #21
Samt div'en lagt ind i html documentet lige før afslutningen af body
<div id="selectordiv">a</div></body></html>
Avatar billede pullemut Nybegynder
16. august 2006 - 06:27 #22
Godmorgen Clemme.
Jeg har fået det ønskede resultat ud af det, ved at gøre sådan her

dropmenu.

var selectordiv,dmcy=0,dmcx=0,dropchk=0;selectors=[];
var stalkleft=0; // px til højre for mus (tal)  px til venstre for mus (-tal)
var stalktop=0; // px til nedenunder mus (tal)  px over for mus (-tal)

var IE=((document.all) && (navigator.userAgent.indexOf('Opera')== -1))?true:false;
document.onclick=function(){if(dropchk<=0){selectordiv.style.display="none";dropchk=0;}else dropchk+=-2;}
if(!IE)document.captureEvents(Event.mousemove)

window.onload=function(){

  selectordiv=document.getElementById("selectordiv");
  selectordiv.style.display="none";

  selects=document.getElementsByTagName("select");

  while(selects.length>0){

    opts=selects[0].getElementsByTagName("option");

    tmp=[];

    for(j=0;j<opts.length;j++){
      tmp[tmp.length]=opts[j].childNodes[0].nodeValue;
    }

    tmp2=document.createElement("div");
    tmp2b=document.createTextNode(tmp[selects[0].selectedIndex]);
    tmp2.appendChild(tmp2b);tmp2.className="selecters";
    tmp2.setAttribute("id",selects[0].name);tmp2.onclick=function(){dropf(this);}
    selectors[selects[0].name]=tmp;
    a=selects[0].parentNode;a.replaceChild(tmp2,selects[0]);
  }

function dropf(tn){
  while(tn2=selectordiv.childNodes[0])selectordiv.removeChild(tn2);
  tmp=selectors[tn.id];
  for(i=0;i<tmp.length;i++){
    tmp2=document.createElement("a");
    tmp2.href="#";
    tmp2b=document.createTextNode(tmp[i]);
    tmp2.onclick=function(){dropt(this,''+tn.id+'');return false;}
    tmp2.appendChild(tmp2b);selectordiv.appendChild(tmp2);
  }
  dropchk++;selectordiv.style.display="block";
}

document.onmousemove=function(e){
  if(!dropchk){
    if(IE){
      dmcst=(tmenu=document.documentElement.scrollTop)?tmenu:document.body.scrollTop;
      dmcsl=(lmenu=document.documentElement.scrollLeft)?lmenu:document.body.scrollLeft;
      dmcy=event.clientY+dmcst;dmcx=event.clientX+dmcsl;
    }else{dmcy=e.pageY;dmcx=e.pageX;}

    selectordiv.style.top=dmcy+stalktop+"px";
    selectordiv.style.left=dmcx+stalkleft+"px";

  }

function dropt(tn,o){
  document.getElementById(o).childNodes[0].nodeValue=tn.childNodes[0].nodeValue;
}

style.
.selecters{
  width:100px;
  text-align:right;
  border:2px solid #000;
  cursor:pointer;
}
/* ^ - Slet evt. den css del det er blot en style demo - eller ret den så feltets fremvisning passer */

#etellerandet1{
  border-color:#f00;
}
/* Du kan evt. også style enkelte felter ved at style ved hjælp af #namesomduharsatpåselect'en */
/* Årsagen til dette er at name konverteres til en id i scriptet */

#selectordiv{
  border:2px solid #000;
  background:#ccc;
  width:200px;
  text-align:center;
  position:absolute;
  top:0px;left:0px;
  display:none;
}
/* ^ - border og background i ovenstående er blot til style demo */

#selectordiv a{
  background:#ccc;color:#000;
  display:block;width:100%;
  text-decoration:none;
}
/* ^ - Slet evt. den css del det er blot en style demo */

#selectordiv a:hover{
  background:#888;color:#ddd;
}
/* ^ - Slet evt. den css del det er blot en style demo */

@media print{
  .selecters{
    border:0px;
  }

html.
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd"><html><head><meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1"><title>Ingen titel</title>

<link rel="stylesheet" href="style.css" type="text/css">

<script type="text/javascript" src="dropmenu.js"></script>

</head><body>

<select size="1" name="etellerandet1">
  <option>Test 1 - 1</option>
  <option>Test 1 - 2</option>
  <option>Test 1 - 3</option>
</select>

<br><br><br>

<select size="1" name="nogetandet2">
  <option>Test 2 - 1 ---</option>
  <option>Test 2 - 2 ---</option>
  <option selected="selected">Test 2 - 3 ---</option>
</select>

<br><br><br>

<select size="1" name="ellernogettredje3">
  <option>Test 3 - 1 ...</option>
  <option>Test 3 - 2 ...</option>
  <option>Test 3 - 3 ...</option>
</select>

<div id="selectordiv">a</div></body></html>

Så nu laver jeg et helt nyt html, og lægger det hele derind.
Mange tak for hjælpen.
Skulle der imod forventning gå noget galt skriver jeg igen.

Mvh. Kate
Avatar billede mclemens Nybegynder
16. august 2006 - 08:42 #23
Velbekom, du skriver bare, hvis der skal finpudses :)