Avatar billede elektronikpeter Nybegynder
11. august 2006 - 14:50 Der er 27 kommentarer og
2 løsninger

To routere på samme netværk

Jeg er lige flyttet ind i nogle lokaler hvor de har en ADSL forbindelse. På den forbindelse sidder der en linksys ADSL router Når jeg skal connecte til internettet fra min bærbare computer skal jeg taste følgende oplysninger ind, da der ikke er nogen DHPC server på det lokale net:

IP: 192.168.120.x, hvor x er et tal som er ledigt på det lokale net
subnet: 255.255.255.0
gateway: 192.168.120.3

DNS: 194.239.134.83

Det er sådan set også fint nok, men problemet er bare når der kommer andre på besøg med deres bærbare og de så skal til at taste alle disse oplysninger ind.
Af den grund købte jeg så en linksys trådløs router(model wrt54gs) med det formål at sætte en DHPC server op.
For at undgå konflikt med andre computere med faste tildelte IP adresser har jeg valgt at lade routeren uddelse IP'er i områder 192.168.130.100 - 192.168.130.49
Dette virker sådan set også fint nok, men problemet er blot at internettet ikke virker. Hvad kan jeg have gjort galt?
Avatar billede _chip_ Nybegynder
11. august 2006 - 16:03 #1
Det burde vel virke.
Hvis du sætter din routers WAN port op på LAN og bruger den nuværende router som gateway (ligesom hvis du konfigurerede din PC på LAN).
Så skal du bare bruge et andet net på din routers LAN (ellers vil den ikke kunne finde ud af at route imellem dem).
Det burde virke.
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
11. august 2006 - 16:37 #2
Ellers har jeg sommetider i den situation med to routere at koble kablet fra den første router til en LAN-port på router 2 altså din egen router, så plejer det at virke. Man sætter det simpethen til at køre som switche: Du mistter godt nok en port men det kan man komme omkring ved med en ekstra switch.
Avatar billede _chip_ Nybegynder
11. august 2006 - 17:23 #3
Det vil nok ikke løse hans problem da det er en DHCP server han mest mangler.
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
11. august 2006 - 17:38 #4
Han vil efter min mening stadig kunne bruge DHCP serveren. Jeg har flere gange givet dette råd hvor de har givet udtryk for at det har virket.
Avatar billede morhan Novice
11. august 2006 - 17:46 #5
hvis han bruger routeren som switch, vil han give dhcp til resten af netværket. Det kræver nok tilladelse fra en admin først

kan klienterne pinge routeren?
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
11. august 2006 - 17:52 #6
Så må i tage over. Jeg har ikke flere ideer.
Avatar billede kenp Novice
11. august 2006 - 20:43 #7
for lige at skrive det som nogle af dem har forsøgt at skrive..

I din egen router der skal du under WAN skrive de oplysninger ind du har fået af ham som har sat den første router op.

også skal du bare sætte den op som du har til din lan-side og aktiver dhcp så vil det virke.
Avatar billede elektronikpeter Nybegynder
14. august 2006 - 10:42 #8
Jeg kan desværre ikke få det til at virke.

Jeg har sat min DHPC server til at uddele adresser fra 192.168.130.100-192.168.130.149

Når en sådan IP er fået af DHPC'en kan jeg ikke pinge 192.168.120.3 som er gatewayen til internettet.
Jeg har nu forsøgt at lave en "automatisk konfiguration" og en "statisk konfiguration". I den dynamisk kunne jeg indtaste LAN IP og en række DNS servere, men ingen gateway. I den staiske skal jeg både indtaste en internet IP og en lan IP samt give den et gateway og nogle DNS servere. Her har jeg prøvet at give den internet IP'en 192.168.120.4 (jeg skulle vælge en IP i samme subnet som gateway'en sagde den, derfor prøvede jeg bare med denne adresse) og en gateway der hedder 192.168.120.3 og LAN ip'en er sat til 192.168.130.1. Ud over dette har jeg så forsøgt mig med at skrive DNS'en (194.239.134.83) ind, men det ser ikke ud til at virke. Jeg kan ikke en gang pinge 192.168.120.3

Nogle gode idéer? Skal jeg mon have fat i noget statisk routing før det kan komme til at virke?
Avatar billede _chip_ Nybegynder
14. august 2006 - 11:01 #9
I den opstilling hvor du igennem din egen router kunne pinge den anden router, hvad prøvede du der at pinge på Inet ? en IP eller et DNS navn ?
194.239.134.83 (ns3.tele.dk) burde svare på ping.
Avatar billede elektronikpeter Nybegynder
14. august 2006 - 11:47 #10
Jeg har endnu ikke fundet en opstilling hvor jeg igennem min router kan pinge den anden router(192.168.120.3)
Jeg har lige forsøgt at pinge 194.239.134.83 uden held.

Er første step mon ikke at jeg gennem min egen router skal kunne pinge 192.168.120.3?
Avatar billede kenp Novice
14. august 2006 - 12:00 #11
ja hvis PING ikke er deaktiveret i nogle af routerne så de ikke skal svare på det.
Avatar billede elektronikpeter Nybegynder
14. august 2006 - 12:09 #12
Det er ikke deaktiveret hverken i min router eller internet gateway'en(192.168.120.3)
Avatar billede kenp Novice
14. august 2006 - 12:32 #13
så skal det også virke hvis du har angivet oplysningerne som statiske under wan
Avatar billede elektronikpeter Nybegynder
14. august 2006 - 12:48 #14
jeg prøver igen når jeg kommer hjem.
Men skal jeg taste en DNS server ind?

Jeg ar lige være ude på nettet og læse lidt om statisk routing. Er det noget man bruger mere og i hvilke tilfælde kan det være relevant?
Avatar billede kenp Novice
14. august 2006 - 12:59 #15
ja du skal have mindst 1 dns server inde.

Nej statisk routning er ikke relevant.
Avatar billede elektronikpeter Nybegynder
15. august 2006 - 12:02 #16
Det fungerer desværre ikke.
Her er min opsætning

Internet gateway:
lan IP: 192.168.120.3
internet IP: x.x.x.x
dns: 194.239.134.83
dhpc: slået fra

Min router:
lan IP: 192.168.130.1
internet IP: 192.168.120.4
gateway: 192.168.120.3
dns: 194.239.134.83
dhpc: 192.168.130.100-192.168.149

Kan nogen se hvor fejlen ligger?
Avatar billede _chip_ Nybegynder
15. august 2006 - 12:28 #17
Hvad deler din DHCP server ud som gateway IP ?
Den skulle gerne dele sig selv ud.
Jeg går også ud fra at dit DHCP scope er 192.168.130.100 til 149.

Det burde virke .. kan normalt pinge jeres Internetgateway ? hvis ja kan du så pinge den fra din router når den er på ?
(192.168.120.4 er vel ikke brugt til noget andet i fovejen)
Avatar billede elektronikpeter Nybegynder
15. august 2006 - 13:09 #18
Når jeg får en IP fra min router, får jeg tildelt 192.168.130.1 som gateway.

Når ikke jeg har min router i mellem min PC og internet gatewayen(192.168.120.3) kan jeg godt pinge 192.168.120.3

192.168.120.4 er ikke brugt til noget andet
Avatar billede _chip_ Nybegynder
15. august 2006 - 13:41 #19
Jeg har en ide til hvad der kan være galt.

Din DHCP router ... er der i den konfigureret nogen som helst form for Firewall ??
En Firewall default konfiguration kunne godt indeholde at man ikke tillod private IPs på / fra WANinterface.

Kan du pinge fra din router ? Og kan du når den er på pinge Internetgateway ?
Avatar billede elektronikpeter Nybegynder
21. august 2006 - 09:06 #20
Jeg fik det til at virke. Det jeg manglede var at sætte både et kabel i wan-porten og i en af switch-portene. Ved ikke lige hvad det skulle til for, men det virkede da jeg prøvede det.
Gider i skrive et svar, hvis i vil have point
Avatar billede kenp Novice
21. august 2006 - 09:13 #21
dvs at du faktisk kun havde strøm til din router og ikek andet? for så forstår jeg det godt.
Avatar billede elektronikpeter Nybegynder
21. august 2006 - 11:01 #22
Det jeg har gjort er at sætte en lille 4 ports switch mellem min router og internet gateway'en. I den switch har jeg så sat et netværkskabel hen til wan porten på min router og hen til en af de andre porte på min router.
Giver det mening at gøre det sådan? Burde det ikke være nok bare med et kabel i wan-porten
Avatar billede _chip_ Nybegynder
21. august 2006 - 11:08 #23
Både ja og nej.
Din første opsætning gik altså ud på at du havde Inet router -> Switch -> Din router WAN. På den måde regnede du så med at få DHCP fra din router ud på switch.
Det ville ikke have virket.

Din router deler kun DHCP ud på sine LAN porte (dens lokale switch).
VEd at du har taget et kabel fra din routers LAN til din switch deler du nu DHCP ud på hele jeres lokale net, med din router som gateway (som så bagefter benytter Inet router som gateway).

Jeg ved ikke hvad de andre på dit LAN siger til at du nu tilsyneladende deler DHCP ud til alle.
Hvis de bruger fast er de vel ligeglade.
Men det er nok ikek den pæneste måde at gøre det på.
Avatar billede elektronikpeter Nybegynder
25. august 2006 - 09:35 #24
Nej det har du jo nok ret i. Men hvordan vil du foreslå jeg skal sætte det op? Skal der et kabel hen til wan-porten eller til en af lan-portene og her taler jeg om kablet der går videre ud til internet-gateway'en.

Min opsætning af routeren er som følger:
Statisk IP:
Internet IP address: 192.168.120.249 (en ledig ip adresse på netværket)
Subnet: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.120.3
Static DNS: 194.239.134.83

LAN IP address: 192.168.150.1
Subnet Mask: 255.255.255.0
DHPC: enable
Starting IP address: 192.168.150.100

Og den opsætning jeg har nu er altså denne: Kablet fra internet gateway har jeg sat ind i en 4-port switch. Fra denne switch har jeg ført 2 kabler hen til min router. Én til Wan port og en anden til Lan-porten.
Og det ser ud til at virke men det er ikke optimalt at mine naboer også kan få tildelt en IP fra min dhpc server, og det kan de vel med min opsætning
Avatar billede _chip_ Nybegynder
25. august 2006 - 10:01 #25
Du skal fjerne det kabel der går fra LAN porten på DIN router til switchen.
Dem der kommer på besøg hos dig skal bruge LAN porten på DIN router.
Så genere du ikke dine naboer med en DHCP server da den kun eksistere på LAN på DIN router.
Avatar billede elektronikpeter Nybegynder
25. august 2006 - 11:08 #26
Ok det prøver jeg, men nu bruger vi aldrig kabler men kun den trådløse, men det gør vel ingen forskel
Avatar billede _chip_ Nybegynder
25. august 2006 - 12:28 #27
Hvis du aldrig bruger kabler er der især ingen grund til at have et kabel fra DIN routers LAN til switchen.
Avatar billede elektronikpeter Nybegynder
28. august 2006 - 08:30 #28
Jeg fjernede kablet og det virker perfekt. Nu sidder der kun et kabel i wan porten hen til internet-gateway'en.

chip-> hvis du vil have point må jeg bede om et svar :-)
Avatar billede _chip_ Nybegynder
28. august 2006 - 09:18 #29
Svar!