Avatar billede nhoff Nybegynder
09. august 2006 - 18:40 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Masseændring af 'collation'?

Jeg er ikke superbruger på MS SQL server. Jeg har oprettet og bruger en lang række tabeller. Af en eller anden grund er nogle oprettet med forskellige collation-atributter (jeg aner i øvrig ikke hvad det er :-).

Jeg kan angiveligt ikke lave union-views hvis de anvendte tabeller bruger forskellige collations.

Mit spørgsmål går på om der er en der kender en hurtig metode til at ændre collation for alle tabeller, der starter med præfixet "tbl"?

Jeg ved ikke hvad den 'rigtige' collation skal være så det skal helst være sådan at jeg kan prøve mig lidt frem uden at bruge ½ time på det hver gang.

På forhånd tak
Avatar billede arne_v Ekspert
09. august 2006 - 19:04 #1
collation er sorterings/sammenlignings regler for bogstaver

det er muligt at loope over tabeller - jeg kan kigge paa det senere hvis ikke andre
kommer forbi
Avatar billede nhoff Nybegynder
09. august 2006 - 19:12 #2
Hvis du kunne det ville jeg sætte stor pris på det. På forhånd tak :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
10. august 2006 - 01:49 #3
følgende er kun kvart testet:

CREATE PROCEDURE GETCOLUMNNAMES AS

DECLARE @tabname VARCHAR(32)
DECLARE @colname VARCHAR(32)

DECLARE c CURSOR FOR
SELECT TABLE_NAME,COLUMN_NAME FROM INFORMATION_SCHEMA.COLUMNS WHERE TABLE_NAME LIKE 't%'

OPEN c

FETCH NEXT FROM c INTO @tabname,@colname

WHILE @@FETCH_STATUS = 0
BEGIN
      EXECUTE('ALTER TABLE ' + @tabname + ' ALTER COLUMN ' + @colname + ' COLLATE whatever')
      FETCH NEXT FROM c INTO @tabname,@colname
END

CLOSE c

DEALLOCATE c

GO
Avatar billede nhoff Nybegynder
17. august 2006 - 15:47 #4
Hej igen

Jeg har ikke prøvet ovenstående, men tildeles collation-attributten ikke på felt-niveau? I så fald duer det vel ikke at køre det med tabeller?
Avatar billede arne_v Ekspert
17. august 2006 - 16:22 #5
det fandt jeg jo ogsaa ud af, men ovenstaaende SP looper paa kolonner
Avatar billede nhoff Nybegynder
17. august 2006 - 17:24 #6
OK. Tak :-)
Smid et svar for point
Avatar billede arne_v Ekspert
17. august 2006 - 17:40 #7
kommer her

men vent med at acceptere til du har set det virke