Avatar billede netrom_1979 Nybegynder
09. august 2006 - 16:27 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hvilen fejl kommer først: der er ingen ram eller kender ikke cpu?

Hejsa
Når man starter sin computer. Hvad vil den så først klage sig over:
1. Hvis den ikke kender CPU'en?
2. Eller hvis den ikke kan finde ram'en?
Avatar billede jacla Nybegynder
09. august 2006 - 16:33 #1
Det er ram'en

Biosen tæller ram'en og Ram'en giver oplysninger til CPU'en som eksekvere kommandoer.

VH

Jan
Avatar billede ejvindh Ekspert
09. august 2006 - 16:34 #2
... og hvordan kan den så tælle rammene, hvis der ikke er nogen fungerende CPU?
Avatar billede mcgoat Nybegynder
09. august 2006 - 16:54 #3
så vidt jeg ved/husker så kan en pc godt starte op uden RAM, den vil bare komme med BIIP lyde, men hvis der ikke er nogen CPU i sker der ingenting når man prøver at tænde?
Avatar billede jacla Nybegynder
09. august 2006 - 17:20 #4
ejvindh: Du har ret!

Beklager det forkerte svar ;(

Først køres post som bruger Cpu så kommer biosen som tæller Ram, som senere via styresystemet sender kommandoer til CPU'en igen.

Der står lidt om det her: http://jnocook.net/user/boot.htm

vh Jan
Avatar billede jacla Nybegynder
09. august 2006 - 17:21 #5
Men uden CPU ville man heller ikke kunne modtage en fejlmelding :)
Avatar billede netrom_1979 Nybegynder
09. august 2006 - 17:36 #6
Hejsa

Tak for svarene. Grunden til at jeg spørge, er at jeg mangle ram til min nye pc, men har læst flere steder at der kan være fejl i de nye AsusP5W/DH/Deluxe bundkortet, se link

www.theinquirer.net/default.aspx?article=33523

så ville se om der var fejl i mit AsusP5W/DH/Deluxe bundkortet inden jeg får mine ram, som jeg mangler
Avatar billede jacla Nybegynder
09. august 2006 - 18:40 #7
Der findes en del programmer der tester RAM, jeg har ikke personlig erfaring med dem.

Men her er et link: http://www.memtest86.com/

vh

Jan