Avatar billede strit112 Nybegynder
09. august 2006 - 14:54 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Åbne programmer med en BAT-fil

Jeg har fået af vide at man bare kan lave en BAT-fil med stien til nogle programmer for at åbne dem. Jeg fandt bare ud af at der bliver problemer hvis der er mellemrum i stien. Jeg har nemlig flere messenger-programmer (Xfire, Skype, MSN, Google Talk) men jeg vil ikke have at de starter når Windows starter op. Så derfor vil jeg gerne have en BAT-fil som åbner dem alle når jeg synes det.

Jeg har skrevet BAT-filen sådan her:

C:\Programmer\MSN Messenger\msnmsgr.exe
C:\Programmer\Skype\Skype.exe
C:\Programmer\Xfire\Xfire.exe
C:\Programmer\Google\Google Talk\googletalk.exe
Avatar billede strit112 Nybegynder
09. august 2006 - 14:57 #1
Jeg glemte lige at skrive en ting. Den skriver
'C:\Programmer\MSN' blev ikke genkendt som en intern eller ekstern kommando,
et program eller en batchfil.

Hvorefter den åbner skype, men den fortsætter ikke til Xfire eller Google Talk.
Avatar billede ejvindh Ekspert
09. august 2006 - 15:00 #2
Du skal sætte anførselstegn udenom, når der er mellemrum i navnene:

"C:\Programmer\MSN Messenger\msnmsgr.exe"
C:\Programmer\Skype\Skype.exe
C:\Programmer\Xfire\Xfire.exe
"C:\Programmer\Google\Google Talk\googletalk.exe"
09. august 2006 - 15:04 #3
Som du har lavet bat-filen startes det første program, når dette afsluttes starter det næste... osv.

Di skal i stedet indsætte kommandoen START foran hver linie, så starter alle på en gang.

START "C:\Programmer\MSN Messenger\msnmsgr.exe"
START C:\Programmer\Skype\Skype.exe
START C:\Programmer\Xfire\Xfire.exe
START "C:\Programmer\Google\Google Talk\googletalk.exe"
Avatar billede strit112 Nybegynder
09. august 2006 - 15:47 #4
Jeg kom til at acceptere svar inden jeg prøvede det af. Anførelsestegnene ser heller ikke ud til at virke. I stedet åbner der to kommandopromter som hver har titlen
C:\Programmer\MSN Messenger\msnmsgr.exe
C:\Programmer\Google\Google Talk\googletalk.exe
Men ellers er den bare som hvis man selv åbner en kommandopromt.
Det med START foran hver linie så ud til at virke, for både Skype og Xfire åbner nu.
Avatar billede ejvindh Ekspert
09. august 2006 - 15:51 #5
Ja, erikjuul's forslag er bedre. Jeg havde ikke set tillægsspørgsmålet, da jeg besvarede spørgsmålet.

Hvis du bemærker i erikjuuls løsning er der også anførselstegn. Så de ER en del af løsningen. Bare ikke hele løsningen :-)

erikjuul: Du kan hente resten af pointene her:
http://www.eksperten.dk/spm/725129
Avatar billede strit112 Nybegynder
09. august 2006 - 16:16 #6
Hvis jeg fjerner anførelsestegnene igen, kommer den med fejl, at den ikke kan finde stien etc. Det jeg skrev oven over, var inkl. START og anførelsestegn. Jeg markerede faktisk bare det erikjuul havde skrevet og kopier/sæt ind.
Avatar billede ejvindh Ekspert
09. august 2006 - 16:21 #7
Ja, det er vel også det, jeg skriver: Du skal have anførselstegnene med (som var mit bud på løsningen), men da nogle af programmerne stopper for batch-filens videre kørsel, er du også nødt til at have start-kommandoen med. Det havde jeg ikke tænkt over, og derfor er erikjuul's løsning den rigtige løsning

:-)
Avatar billede strit112 Nybegynder
09. august 2006 - 17:26 #8
Ja, men hvis der er både anførelsestegn og START i hver linie, kan den ikke åbne de to med anførelsestegn. Kun Skype og Xfire bliver åbnet.