Avatar billede cathallo Nybegynder
08. august 2006 - 00:53 Der er 8 kommentarer

Problem med effekt elektronik design ( elektronisk AC kontakt )

Jeg er ved at designe et lyd styret 3-kanals lys show. Jeg bruger en MSP microcontroller til styring af lyset(lige nu 3 stk LED).

Jeg har fået et trafik lys fra en lyskurve(rød/gul/grøn) som skal udgøre disco lyset.
Lyskurven indeholder 3 stk 230V AC trafoer, en til hver lampe. Udgangen af traffoerne går direkte til lamperne der er på 20W, 10V AC. Der er ingen andre komponenter imellem.
Problemet består i hvordan outputtet fra min microcontroller på 3.3V kan styre lamperne.
Min viden omkring effekt elektronik er meget begrænset, så jeg er nervøs for at brænde noget af, pga. strømpeaks når lamperne bliver tændt og slukket.

Hvordan kan problemet løses på en enkelt og pris overkommelig måde?
Avatar billede thov Forsker
08. august 2006 - 03:29 #1
En lille opto-triac som styrer en powertriac, så er din microcontroller galvanisk adskilt fra 220V AC.
http://www.signindustry.com/electric/articles/2000-11_ALDORtriacexplainted.php3
http://kitsrus.com/pdf/k12.pdf

P.S.
Jeg har nogle MOC3009 opto-triac's du kan få, ganske gratis (jeg får aldrig brugt dem).
Avatar billede cathallo Nybegynder
08. august 2006 - 15:06 #2
Har lige kigget på data blade over en powertriac, det ser rigtigt fornuftigt ud. Men skal jeg bruge den til at bryde 230V eller for 10V ? Hvad sker der med strømpeaks i de to tilfælde!
Avatar billede thov Forsker
08. august 2006 - 15:34 #3
Det skal være 10V, triac'en skal så klare ca. 2A - ikke noget problem for de fleste triac's.
Induktionsstrømme... Tja, konstruktionen bør vel beskyttes ligesom lysdæmpere, selvom det kun er 10V.
Avatar billede oz3tl Nybegynder
08. august 2006 - 20:12 #4
Prøv at tage et kig på velleman's K2634 den kan lige det du søger, har desværre ikke tid før næste uge til at tage en kopi af beskrivelsen.

M.V.H.
TLV
Avatar billede cathallo Nybegynder
08. august 2006 - 22:59 #5
oz3tl-> K2634 skal bruge en seperat 9V spændingskilde, jeg har kun en 3.3V til rådighed!
Avatar billede oz3tl Nybegynder
12. august 2006 - 21:55 #6
Ja det skal den men du har også 3 trafoer hvor af du kan nøjes med en, så vejer det heller ikke så meget, så mangler du kun en lille trafo fra en gammel video, radio dvd eller andet små elektronik.

M.V.H.
TLV
Avatar billede oz3tl Nybegynder
18. december 2006 - 07:46 #7
Hvordan går det med dit projekt har du fået det til at virke ???

M.V.H.
TLV
Avatar billede cathallo Nybegynder
21. juli 2007 - 20:45 #8
Af h....... til, jeg har styr på filter og microchippen, men mangler stadig at få effekt elektronikken til at virke