Avatar billede jm_wolf Nybegynder
07. august 2006 - 15:58 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Flextid udregnet via Excel

Er der nogen der ligger inde med en måde man kan beregne sin flextid over en uge på.

Jeg forestiller mig at man kan tilpasse hver ugedags oprindelige mødetid samt fyraften.

Dertil skal man hver dag kunne indtaste de reelle tider, hvortil programmet skal udregne den opsparede/brugte tid.

Og helst i en så overskuelig form som muligt.
Avatar billede supertekst Ekspert
07. august 2006 - 16:29 #1
Det er vel et spørgsmål om at konstruere et Tidsstempel:
Konstruer en knap, der aktivere denne makro:

Sub sættidsstempel()
    ActiveCell = Format(Now, "hh:mm")
End Sub
Avatar billede gammer Nybegynder
07. august 2006 - 19:02 #2
Jeg har tidligere lavet et regneark til at holde styr på min flextid. Du kan finde det her:
http://www.gam-j.dk/index.php?option=com_remository&Itemid=37&func=select&id=6

Jeg tror det er noget i den stil som du eftersøger.

Hvis ikke kan du evt. selv lave lidt tilretninger hertil.
Avatar billede jm_wolf Nybegynder
08. august 2006 - 08:55 #3
Til Gamer.

Hvor retter jeg i ugens "normale" møde-tider. Har ikke lige helt fundet ud af arket endnu, men det ligner en god mulighed for et svar. Syntes bare ikke forklaringen i programmet er nok til at man lige kan gennemskue den.
Avatar billede gammer Nybegynder
08. august 2006 - 09:10 #4
Regnearket er ikke opbygget, så der regnes med et "normalt" mødetidspunkt eller gå-tidspunkt.

Arket fungerer ved, at norm-tiden for dagen indtastes i arket "Normtid". Dette gøres for hele året. Desværre manuelt, men her er Excels "fyld"-funktion en god ide at bruge - husk at tage højde for helligdage mv.! Når normtiden føres så over til indtastningsdelen idet du indtaster en dato.

Forklaringen i programmet er ikke den helt store, da der er tale om et ikke helt færdigt "projekt".

Det kræver lidt tilvænning at arbejde med arket og forstå opbygningen heraf - det ved jeg af personlig erfaring. Men prøv det, så tror jeg forståelsen kommer.
Avatar billede jm_wolf Nybegynder
08. august 2006 - 09:13 #5
Gammer:

Ok, tror jeg er ved at finde ud af den første side. Problemet er blot, at det datomæssigt kun går mellem 01.07.2005 - 30.06.2006, og derfor ikke virker nu..
Avatar billede gammer Nybegynder
08. august 2006 - 09:18 #6
Beklager meget

Jeg har ikke haft arket åbnet i et stykke tid, og jeg kan derfor godt se, at indtastning af en aktuel dato giver en fejl ;-)

Men du fjerner bare datavalideringen af området A11:A2000, så skulle du være kørende med hvilken som helst dato!
Avatar billede jm_wolf Nybegynder
08. august 2006 - 09:58 #7
Hmmm.. Kan ikke lige finde ud af det.

Ude til højre er der også noget der hedder "datavalidering - opgaver" der ikke passer i reference...

Er det noget, som du retter på inden for nærmere fremtid, for så ser programmet nemlig rigtig fint ud.
Avatar billede gammer Nybegynder
08. august 2006 - 10:36 #8
Regnearket er "light" udgave af et meget større regneark som jeg har tilrettet, da jeg stod og skulle bruge en mindre udgave.

Jeg kigger på lidt senere idag, men prøv først lige at vælge Data - Datavalidering. Under fanebladet Indstillinger er der en knap med teksten "Nulstil alle".

Prøv også at markere kolonne I og K, højreklik og vælg Vis. Kolonne J kommer nu frem. Den kolonne kan slettes uden at funktionaliteten påvirkes.

Jeg tror at ovenstående løser de problemer der er. Men ellers vil jeg kigge på det lidt senere.

Det er åbenbart lidt for lang tid siden jeg har haft arket åbnet og kigget nærmere på det.
Avatar billede gammer Nybegynder
08. august 2006 - 16:13 #9
Jeg har kigget på arket igen og har lagt et nyt til download.

Arket skulle nu være renset for alt overflødigt "snavs".

Datavalidering - opgaver, var som sagt et levn fra et større ark, men havde ikke indflydelse på selve styringen af tiden. Det er nu fjernet.

Hele arket er renset for andre datavalideringer. En enkelt skjult kolonne, der heller ikke var relevant mere, er fjernet.

Jeg tror at den skulle være der nu ;-)
Avatar billede gammer Nybegynder
08. august 2006 - 16:15 #10
Avatar billede jm_wolf Nybegynder
09. august 2006 - 08:44 #11
Er det muligt at ændre normaltiden, så den bliver rettet til ved hver ugentlig dag, så den ikke lægger ud med 7timer og 40 min. ?
Avatar billede jm_wolf Nybegynder
09. august 2006 - 09:36 #12
Det der er detaljen er, at vi har mødetider

mandag 8:40 - 16:15
tirsdag 8:50 - 16:15
onsdag 8:35 - 16:15
torsdag 8:50 - 17:45
fredag 8:40 - 16:15

Så for at slippe for at skulle regne det ud igen, ville det være fedt hvis man kan specificere hver enkelt dags normaltid (har set det ikke er minutter den regner i men tiendedele af timer)
Avatar billede gammer Nybegynder
09. august 2006 - 09:40 #13
Du styrer nomaltiden via arket "Normtid". Her er der fri mulighed for at indtaste en norm-tid for en dag. Men som sagt det skal gøres manuelt. Den normtid der er i arket kan overskrives (det lysegule område).

Hvis arbejdstiden er kendt for et helt år er det nemmest at udfylde normaltiden for et helt år.

Grunden til, at normtiden ligger i et ark for sig selv er, at arket kan skjules og dermed ikke ændres af brugeren, hvis det ønskes.
Avatar billede jm_wolf Nybegynder
09. august 2006 - 09:53 #14
Super cool. Har fattet systemet nu så.
Siger mange tak for den gode hjælp :)
Avatar billede gammer Nybegynder
09. august 2006 - 09:55 #15
Havde ikke lige set din kommentat 9:36.

Det er der ingen problemer i. Der skal indsættes to kolonner før kolonnen med normtiden. Her indtastes mødetid og gåtid. I kolonnen med normtid skal gåtiden trækkes fra mødetiden og så kommer normtiden frem.

Jeg vil se på det senere idag. Det er heller ikke noget problem, hvis du hellere vil have minutter i stedet for tiendele af timer.
Avatar billede gammer Nybegynder
09. august 2006 - 10:01 #16
Igen var du hurtigere!

Jeg takker for point og håber du får nytte af arket
Avatar billede jm_wolf Nybegynder
09. august 2006 - 11:20 #17
Hmmmm.. Der er et problem. Når jeg har sat den op, udregner den en forkert samlet opsumeret normaltid, der ikke passer på nogen måde.

Har skemaet kørende fra 01-08-2006 under normtid.
Under registrering kører det fra 07-08-2006
Avatar billede gammer Nybegynder
09. august 2006 - 12:48 #18
Hvis din tidsregistrering omfatter 01-08-2006 og ex. året ud, skal du sørge for at normtiderne for tiden før den 01-08-2006 er sat til 0.

Jeg ved ikke om det hjælper dig, men arket med normtiden kan opfattes som en database med normtiden for f.eks. et helt år.

Idet du indtaster en registrering for en dag i arket Tidsregistrering, vil arket beregne den faktiske tid. Arket laver endvidere et opslag i databasen over normtider og henter normtiden for den aktuelle dag. Herefter udregnes så et evt. over-/underskud på dagen.

Som jeg umiddelbart ser dit problem opsummerer arket normtiden fra 01-08-2006 til den sidste aktuelle dato du har indtastet i tidsregistrering. Har du under tidsregistrering ikke ført tiden for 01-08-2006 til 06-08-2006, vil regnearket tage det som et udtryk for at du ikke har været på arbejde, og dermed har brugt af din flexsaldo.

Sagt på en anden måde:
Perioden der skal tidsregistreres for skal svare til perioden med normtid.

Grunden til, at jeg anser normtiden for en form for database er, at opsummeringen i regnearket sker ved hjælp af Excels DSUM funktion, der netop er en af Excels databasefunktioner. (Sker i arket "Opgaver & opsummering")

Jeg håber det har givet dig en forklaring på selve virkemåden bag regnearket.

Første gang jeg så arket i anvendelse forstod jeg heller ikke helt opbygningen, men efter at have brugt det i et stykke tid blev jeg fortrolig med det.
Avatar billede jm_wolf Nybegynder
09. august 2006 - 13:50 #19
Jeg har været inde og bede den om at give mig en sum i stedet på H11:H2000.
Det er en måde at omgå problemet på, om ikke andet så til en start.
Avatar billede gammer Nybegynder
09. august 2006 - 21:02 #20
Det er selvfølgelig en måde at gøre det på.

Jeg tror dog ikke at det er den optimale måde, men held og lykke med det!