Avatar billede mike@work Praktikant
05. august 2006 - 10:08 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Gridview ON Detialsview

Hejsa,

Vi har set utallige eksempler på hvordan man kan "hoppe" fra et gridview og få data smidt i et detailsview - Men hvordan gør man det modsatte - Et detailsview har ikke nogen "select".

Her er hvad jeg forsøger:

Jeg har to tabeller: En produkttabel og en pristabel (Da der er flere typer priser pr. produkt).

I mit detialsview har jeg info om produktet som er valgt udfra et ID.

Derefter ville jeg jo gerne ha' mit gridview til at vise de op til 6 forskellige priser der for dette produkt - but how ?

Jeg har lavet to datasources: En til detailsviewet og en til prislisten - Prislistens datasource benytter en ControlParameter som er SelectedValue fra mit Detailsview - Men nothing happens. Dvs. Det er rentfaktisk sker er, at mit detailsview bliver binded perfekt og jeg kan se de data jeg skal se der, men mit gridview er tomt.

Jeg har en lumsk mistanke om, det skyldes den datasource ikke få det parameter den skal bruge for at trække data ud.

Pls. help me !

/MiB
Avatar billede snepnet Nybegynder
05. august 2006 - 11:55 #1
Bare som en art eksempel:

// data
using System;
using System.Data;
using System.Configuration;
using System.Web;
using System.Web.Security;
using System.Web.UI;
using System.Web.UI.WebControls;
using System.Web.UI.WebControls.WebParts;
using System.Web.UI.HtmlControls;
using System.Collections.Generic;

/// <summary>
/// Summary description for DetailsMaster
/// </summary>
public class DetailsMaster
{
    public List<Product> GetProducts()
    {
        List<Product> products = new List<Product>();
        products.Add(new Product(1, "p1"));
        products.Add(new Product(2, "p2"));
        products.Add(new Product(3, "p3"));
        products.Add(new Product(4, "p4"));
        products.Add(new Product(5, "p5"));
        products.Add(new Product(6, "p6"));
        products.Add(new Product(7, "p7"));
        products.Add(new Product(8, "p8"));
        return products;
    }

    public List<Price> GetPrices(int productId)
    {
        List<Price> prices = new List<Price>();
        prices.Add(new Price(1, 100));
        prices.Add(new Price(2, 200));
        prices.Add(new Price(1, 100));
        prices.Add(new Price(5, 500));

        return prices.FindAll(
            delegate(Price price)
            {
                if(price.ProductId == productId)
                    return true;
                return false;
            });
    }

public class Product
{
    private int m_ProductId;

    public int ProductId
    {
        get { return m_ProductId; }
        set { m_ProductId = value; }
    }

    private string m_Name = "produktnavn";

    public string Name
    {
        get { return m_Name; }
        set { m_Name = value; }
    }

    public Product(int productId, string name)
    {
        m_ProductId = productId;
        m_Name = name;
    }

public class Price
{
    private int m_Price;

    public int PriceIncTax
    {
        get { return m_Price; }
        set { m_Price = value; }
    }

    private int m_ProductId = 1;

    public int ProductId
    {
        get { return m_ProductId; }
        set { m_ProductId = value; }
    }

    public Price(int productId, int price)
    {
        m_ProductId = productId;
        m_Price = price;
    }

// og din aspx-side
<%@ Page Language="C#" AutoEventWireup="true" CodeFile="DetailsMaster.aspx.cs" Inherits="MasterDetail_DetailsMaster" %>

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" >
<head runat="server">
    <title>Untitled Page</title>
</head>
<body>
    <form id="form1" runat="server">
        <asp:DetailsView ID="DetailsView1" runat="server" AllowPaging="True" AutoGenerateRows="False"
            DataSourceID="dsProducts" Height="50px" Width="125px" DataKeyNames="ProductId">
            <Fields>
                <asp:BoundField DataField="ProductId" HeaderText="ProductId" SortExpression="ProductId" />
                <asp:BoundField DataField="Name" HeaderText="Name" SortExpression="Name" />
            </Fields>
        </asp:DetailsView>
        <asp:ObjectDataSource ID="dsProducts" runat="server" SelectMethod="GetProducts" TypeName="DetailsMaster">
        </asp:ObjectDataSource>
        <br />
        <asp:GridView ID="GridView1" runat="server" AutoGenerateColumns="False" DataSourceID="dsPrices">
            <Columns>
                <asp:BoundField DataField="ProductId" HeaderText="ProductId" SortExpression="ProductId" />
                <asp:BoundField DataField="PriceIncTax" HeaderText="PriceIncTax" SortExpression="PriceIncTax" />
            </Columns>
        </asp:GridView>
        <asp:ObjectDataSource ID="dsPrices" runat="server" SelectMethod="GetPrices" TypeName="DetailsMaster">
            <SelectParameters>
                <asp:ControlParameter ControlID="DetailsView1" Name="productId" PropertyName="SelectedValue"
                    Type="Int32" />
            </SelectParameters>
        </asp:ObjectDataSource>
    </form>
</body>
</html>

Det er bare genereret af designeren.

Mvh
Avatar billede mike@work Praktikant
07. august 2006 - 18:14 #2
Det var egentlig ret nemt - Jeg havde gjort alt rigtigt, dog havde jeg forsømt at lave en DataKeyNames-Properti på min DetailsView-control :)

Så jo min formodning var rigtigt - Parametret blev aldrig sendt fra DetailsView.

Du får dine point, da det var via gennemgang af dit eksempel jeg kunne konstatere fejlen - Laver du et svar Snepnet ?
Avatar billede snepnet Nybegynder
07. august 2006 - 18:25 #3
Et svar får du he :o)
Mvh