Avatar billede wan31 Nybegynder
05. august 2006 - 00:59 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

auto gennerer kode billeder

Hey.
Det sker ofte for tiden at flere og flere sider er begyndt at komme frem med kode billeder man skal afskrive i et input felt for at f.eks. oprette en profil.

At gennerere en kode i asp er forholdsvist simpelt nok, men hvordan bliver billederne gennereret med samme kode???
Avatar billede arne_v Ekspert
05. august 2006 - 02:06 #1
jeg ved det ikke, men skulle jeg lave det så ville jeg lave 10-20 billeder af
hvert bogstav

og så tage et tilfældigt af billederne for hvert bogstav der skulle vises
Avatar billede rynke10 Novice
05. august 2006 - 08:16 #2
Det er nu faktisk ret smart, vi kan alligevel noget som computere ikke kan.
Du kan have forskellige billeder og saa skal man skrive hvad man ser paa billedet. En hest, et hus eller lign. Det duer kun paa et sprog. Ellers her:
http://www.codeproject.com/aspnet/CaptchaImage.asp
Avatar billede rynke10 Novice
05. august 2006 - 08:24 #3
Avatar billede overload.dk Nybegynder
05. august 2006 - 10:45 #4
Hvis du f.eks. bruger ASPImage (går udfra det er ASP.Classic du programmerer) så kan du f.eks. lave en session med et tilfældigt 6 cifret tal i.

Så kan du lave noget i retningen af:

myCode = "123456"

Session("HemmligKode") = myCode

Set Image = Server.CreateObject("AspImage.Image")
  Image.FontColor = vbBlack
  Image.Italic = True
  Image.Bold = True
  Image.FontName = "Arial"
  Image.FontSize = 12
  Image.PadSize = 10

  Image.MaxX = Image.TextWidth (strMessage)
  Image.MaxY = Image.TextHeight (strMessage)

  Image.GradientOneWay vbRed, vbWhite, 0

  Image.TextOut myCode, Image.X, Image.Y, false

så laver den en fin lille firkantet boks med dine tal i. Så skal du bare tjekke brugeren for det der bliver skrevet ind om det stemmer overens med din session.

beklager hvis mit asp.classic ikke er helt korrekt, er blevet lidt rusten i det, efter jeg er gået over til ASP.net =)
Avatar billede wan31 Nybegynder
07. august 2006 - 12:19 #5
Smart nok, det må jeg lige prøve at lege med :p
Takker...