Avatar billede perj2000 Novice
04. august 2006 - 21:04 Der er 15 kommentarer

Connect til MSSQL

Hi folks!
Mit første forsøg med at connecte til en MS SQL Server gik ikke ret godt.

Jeg bruger denne:
Const strDB = "DRIVER={SQL Server};SERVER=P\SQLEXPRESS;UID=;pwd=; DATABASE=TWSSQL;"
Set oConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
oConn.Open strDB

Mht. UID OG pwd, har jeg prøvet med mit windows logon. Virker ikke. Jeg har ikke mig bekendt oprettet noget userid og password til databasen.
Servernavnet har jeg copy/pastet ud fra SQL Server Management programmet. Men er det der skal stå ?. Jeg har prøvet at skrive localhost, uden held.

Dette er fejlteksten ...

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][ODBC SQL Server Driver][SQL Server]Cannot open database "TWSSQL" requested by the login. The login failed.

Håber at kunne få lidt kom-i-gang hjælp her

Hilsen
Per
Avatar billede arne_v Ekspert
04. august 2006 - 21:30 #1
"Driver={SQL Server};Server=P\SQLEXPRESS;Database=TWSSQL;Trusted_Connection=yes;"

eller

"Provider=sqloledb;Data Source=P\SQLEXPRESS;Initial Catalog=TWSSQL;Integrated Security=SSPI;"
Avatar billede perj2000 Novice
05. august 2006 - 02:04 #2
Hej og tak for svaret
Nu får jeg dette:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][ODBC SQL Server Driver][SQL Server]Cannot open database "TWSSQL" requested by the login. The login failed.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. august 2006 - 02:08 #3
eksisterer TWSSQL databasen og har du adgang til den ?
Avatar billede perj2000 Novice
05. august 2006 - 09:44 #4
Ja. Den eksisterer skam og jeg kan komme til den fra SQL Server Management. Så der kan vel ikke være nogen begrænsning - eller kan der ?. Er det noget med brugerid og password ?
Avatar billede arne_v Ekspert
06. august 2006 - 02:44 #5
er dit brugernavn medlem af administrator gruppen

går du ind i server management uden at angive username/password ?

hvilke databaser har du på serveren ?
Avatar billede perj2000 Novice
13. august 2006 - 00:09 #6
Det er åbentbart noget der virker uoverkommeligt. Jeg har brugt mange timer den sidste uge på at komme i gennem med logon til sql server (på lokal maskine).

En gennemgående ting er IUSR. Hvad er det for en bruger ?. Har den et password og hvad kan det være / hvor kan det ses / kan det ændres?.
For lige meget hvad jeg skriver i min connection string, henvises til denne i fejlen. F.eks.
_____________
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E4D)
[Microsoft][ODBC SQL Server Driver][SQL Server]Login failed for user 'IUSR_P'. The user is not associated with a trusted SQL Server connection.
_____________
I databasen logges på (servicen) med Per og tilhørende password. Dette er fint nok når jeg går ind i SQL Server Management. Brugeren Per er med i administrator gruppen.

Jeg har prøvet med alle disse variationer:

Const strDB = "DRIVER={SQL Server};SERVER=P;UID=Per;pwd=abc123;DATABASE=TWS;Trusted_Connection=yes;"
Const strDB = "DRIVER={SQL Server};SERVER=P;UID=IUSR_P;pwd=abc123;DATABASE=TWS;Trusted_Connection=yes;"
Const strDB = "DRIVER={SQL Server};SERVER=P;UID=Per;pwd=abc123;DATABASE=TWS;"
Const strDB = "DRIVER={SQL Server};SERVER=P;UID=IUSR_P;pwd=abc123;DATABASE=TWS;"

og jeg har skiftet i sql serveren mellem local-system/local-service og brugerkonti jeg selv har oprettet. Lige lidt hjælper det.

Hvordan pokker kommer man videre herfra ?
Avatar billede arne_v Ekspert
14. august 2006 - 04:09 #7
IUSR_pcnavn er så vidt jeg ved det brugernavn som ASP checkes for med hensyn til adgang
når man ikke bruger impersonation

prøv og opret IUSR_P som bruger af databasen
Avatar billede perj2000 Novice
14. august 2006 - 09:59 #8
Hvad så med password til denne brugerid ?.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. august 2006 - 13:23 #9
det finder den selv ud af med Trusted_Connection=yes / Integrated Security=SSPI
Avatar billede perj2000 Novice
14. august 2006 - 20:21 #10
Men jeg kan da ikke oprette en bruger på databasen uden et password. Så ved jeg i det mindste ikke hvor det skulle være. Det med "Trusted_Connection=yes / Integrated Security=SSPI" er vel først noget der skal benyttes til at connecte fra et asp script, ikk'.
Jeg kan bare ikke forstå det.
På databasen er brugeren Per og pw=abc123. Hvorfor virker dette så ikke?
Const strDB = "DRIVER={SQL Server};SERVER=P;UID=Per;pwd=abc123;DATABASE=TWS;"
Avatar billede arne_v Ekspert
15. august 2006 - 00:43 #11
hvis det skal virke med eksplicit brugernavn og password så skal SQLServeren
være konfigureret til at bruge SQLServer security
Avatar billede perj2000 Novice
15. august 2006 - 19:50 #12
Betyder det så at jeg afstallerer SQL Server og installerer den igen
Avatar billede arne_v Ekspert
15. august 2006 - 20:42 #13
nej

det kan vistnok anedres i et konfigurations program

og det kan aendres direkte i registry

jeg kan finde ud af hvor senere
Avatar billede arne_v Ekspert
11. september 2006 - 23:30 #14
perj2000 ?
Avatar billede perj2000 Novice
11. september 2006 - 23:49 #15
Hej Arne.
Jeg gav faktisk op, for alle gode råd og forsøg kiksede. Fra et ASP program er der ikke kontakt. Med eller uden firewall. Jeg kan ikke komme videre. Desværre