Avatar billede kolme Nybegynder
04. august 2006 - 10:50 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

opret db user med stored procedures

Hej

Jeg er ved at lave en lille webapplikation, der skal restore en database og oprette en bruger dertil på baggrund af nogle brugerinput. Jeg kan godt finde ud af at restore databasen med et nyt databasenavn. Jeg kan også oprette en ny bruger med sp_addlogin. Problemet er at jeg ikke kan finde ud af at give denne bruger de ønskede rettigheder på den nyoprettede database. Er der et lille geni (mindre kan også gøre det), der kan hjælpe mig?
Avatar billede arne_v Ekspert
05. august 2006 - 01:16 #1
SP_GRANTLOGIN for at oprette login på serveren

SP_GRANTDBACCESS for at oprette user i databasen

GRANT for at give user adgang til tabeller etc.
Avatar billede kolme Nybegynder
11. august 2006 - 20:48 #2
SP_GRANTLOGIN er vel for at give et NT-bruger adgang til MSSQL serveren, så den kan jeg ikke anvende til at give en nyoprettet bruger adgang til en specifik database (ej current database).

SP_GRANTDBACCESS giver en allerede oprettet bruger (eller en NT-bruger) adgang til current-databasen, hvilket ikke hjælper mig, da jeg jo ønsker at give brugeren adgang til en ANDEN database.

GRANT henholder sig så vidt jeg kan se også kun til 'current'-databasen, så den hjælper desværre heller ikke.

Det er heller ikke lykkedes mig at finde en anvendelig SP siden jeg stillede spørgsmålet, så jeg har omgået det ved at lavet en 'dynamisk' connectionstring der skaber forbindelse til den nyoprettede database og giver brugeren adgang ad denne vej.

Men som tak for hjælpen synes jeg du skal have pointene Arne_v, så smid et svar
Avatar billede arne_v Ekspert
14. august 2006 - 04:13 #3
det er rigtigt at det er sp_addlogin til SQLServer brugere og sp_grantlogin til
windows brugere

det man normalt gør at lave en USE over til databasen (med et brugernavn som
har adgang) og så bruge SP_GRANTDBACCESS og GRANT
Avatar billede arne_v Ekspert
14. august 2006 - 04:13 #4
svar